۱۹:۰۸:۰۴ - جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۳
چراغی که به خانه رواست….
هفته نامه مرودشت، مصیب زارعی- یکی از مهمترین معضلات شهر ما در سالهای اخیر و سنوات آتی، «پدیده کم آبی» یا به عبارت بهتر «بحران آب» است. خشکسالی های پیاپی، کاهش نزولات جوی، عدم مدیریت در مصرف بهینه، کاشت و آبیاری سنتی و … همگی دست بدست هم داده تا بر اساس تمام استانداردهای مدیریتی

mosayeb 2ru 2 - Copyهفته نامه مرودشت، مصیب زارعی- یکی از مهمترین معضلات شهر ما در سالهای اخیر و سنوات آتی، «پدیده کم آبی» یا به عبارت بهتر «بحران آب» است. خشکسالی های پیاپی، کاهش نزولات جوی، عدم مدیریت در مصرف بهینه، کاشت و آبیاری سنتی و … همگی دست بدست هم داده تا بر اساس تمام استانداردهای مدیریتی آب، در منطقه بحران و خطر قرار بگیریم.

 

تامین آب مورد نیاز برای کشت ۷۶ هزار هکتار اراضی در محدوده رامجرد، کربال، کناره و تأمین آب شرب مورد نیاز روستاهای منطقه و شهرستان مرودشت به انضمام ۲۵ درصد آب آشامیدنی مورد نیاز شیراز از مخزن درود زن، دقت نظر و همکاری تمامی نهادها و مسئولین را برای کاهش آسیبهای احتمالی این حوزه طلب می نماید.

 

از آنجا که شهرستان مرودشت به عنوان قطب کشاورزی استان، تولید کننده عمده بسیاری از محصولات استراتژیک به حساب می آید، وفور یا فقدان منابع آبی، تاثیر فراوانی در سرنوشت تک تک مردم این منطقه دارد. به دلیل اهمیت آب در اقتصاد این منطقه، میزبانی همایش استانی «بحران آب» با همکاری آموزش و پرورش شهرستان مرودشت موضوع خوشایندی بود که جای تقدیر دارد.

 

اما درج سخنان جعفر قادری، نماینده محترم شیراز در هفته نامه وزین مرودشت(شماره ۲۴۹) مبنی بر تذکر کتبی به وزیر نیرو جهت تسریع در آبرسانی از خط دوم سد درودزن به شیراز! دقیقا در تقابل با برگزاری چنین همایش هایی در مرودشت و به مثابه محترم نشمردن حقوق شهروندان این شهر است.

 

در این برهه زمانی که کمیسیون محترم کشاورزی مجلس با ارائه طرحهایی مانند «طرح نکاشت» و پرداخت وجه به کشاورزان در قبال عدم کاشت محصول، سعی در کاهش اثرات مخرب بی آبی دارد و یا در حالی که شهروندان برخی از نقاط شهر مرودشت، هنوز از مشکل بی آبی رنج می برند نماینده محترم شیراز با استفاده از ظرفیت موجود سد درودزن، بدنبال افزایش آب حوزه انتخابیه خود است!!

 

در واقع مشخص نیست که میزان آبی که از محل این خط دوم به شیراز برده میشود چقدر بوده وآیا تاثیری در کاهش سهم آب شرب شهروندان مرودشت و افزایش مشکلات موجود خواهد داشت؟ واقعیت موجود این که تقریبا شهروندان شیراز در هیچ نقطه از مرکز استان با مشکل کمبود آب مواجه نبوده و بنظر میرسد تلاش نماینده این شهر بیشتر در جهت جلب رضایت موکلین خویش و افزایش سهم آب شهر شیراز است.

 

این بار و به رسم سالهای قبل، استفاده از استعدادها و پتانسیل این شهر و مصادره آن به نفع شیراز که قبلا در حوزه های دیگر، زخمی را بر دل شهروندان نهاده بود (آزمایش شیراز، پتروشیمی شیراز، تخت جمشید شیراز و..) در حوزه آب سد درود زن نیز رنگ واقعیت به خود می گیرد.

 

امیدواریم این بار مسئولین محترم حداقل به خاطر داشته باشند که فشار سالهای خشکسالی، بیش از همه بر دوش مردم سختکوش شهرستان مرودشت بوده و اگر قرار باشد چراغی روشن شود، این چراغ به خانه همین مردم رواتر است.

  1. مربی   اسفند ۲۳, ۱۳۹۳  

    مبارکه! پس آقای زارعی هم کاندید انتخابات مجلس شد؟ خیر مقدم…

  2. حسین کوچیکو   اسفند ۲۴, ۱۳۹۳  

    بخدا یک بار با حاجی مصیب تلفنی یک بار هم حضوری صحبت کردم. آدم خوبی است ومقاله اش هم غیرتمندانه است الله نگهدارش باشد حتی اگر کاندیدای مجلس شود

  3. جمشید   اسفند ۲۵, ۱۳۹۳  

    لطفا از آقای برومند بپرسید شما که هم زورش را دارید هم مسئولیتش را چرا جلو آقای قادری را نمیگیرید؟

    • تشنه   اسفند ۲۶, ۱۳۹۳  

      کی گفته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  4. مرتضی کشاورز   فروردین ۱۲, ۱۳۹۴  

    با سلام.با تشکر از اقای مصیب زارعی با توجه به این که ایشان فردی فرهنگی و دلسوز برای شهرمان هستند.می تواند گزینه خوبی برای مجلس باشد.

  5. کمال   اردیبهشت ۲۰, ۱۳۹۴  

    با درود با تشکر از مقاله پربار استاد عزیز ، ای کاش مهندس برومندی مقدار کمی فقط مقدار کمی از غیرت و شعور حضرتعالی را داشت، با امید آینده ای درخشان برای شهرمان مرودشت..


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر