خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۵/۰۹/۰۷ ۰۹:۱۴
شناسه خبر : 17467

گرامی داشت روز جهانی دیابت در مرودشت

  به مناسبت روز جهانی دیابت بیماران دیابتی روستای فاروق از توابع شهرستان مرودشت با پیاده روی خود این روز را گرامی داشتند.   به گزارش دریافتی پارس دشت از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان مرودشت جهت شناساندن و افزایش سطح آگاهی در زمینه بیماری دیابت، روز ۲۳ آبان به عنوان روز جهانی ...

 dfar2

به مناسبت روز جهانی دیابت بیماران دیابتی روستای فاروق از توابع شهرستان مرودشت با پیاده روی خود این روز را گرامی داشتند.

 

به گزارش دریافتی پارس دشت از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان مرودشت جهت شناساندن و افزایش سطح آگاهی در زمینه بیماری دیابت، روز ۲۳ آبان به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است.

 

 مسئول مبارزه با بیماریهای غیرواگیر شهرستان مرودشت  در مورد بیماری دیابت گفت با شکل گیری و توسعه پدیده شهرنشینی، تغییر الگوی غذایی و کاهش تحرک و فعالیت بدنی مناسب، شرایط مساعدی را برای افزایش میزان قند خون و ابتلاء به بیماری دیابت پدید آورده است.

 

دکتر فیروزه مقیم افزود: همه افراد ممکن است به دیابت دچار شوند، با این وجود، عواملی چون چاقی ، کم تحرکی ،سابقه دیابت در خانواده ، فشار خون بالا ممکن است در خطر ابتلا به این  بیماری را  افزایش دهد.

 

دکتر مقیم در مورد کنترل بیماری دیابت گفت بهترین شیوه تغذیه برای افراد مبتلا به دیابت،خوردن پیوسته غذاهای سبک ، رژیم مناسب و سه تا چهار بار در هفته ورزش باعث کاهش وزن می شود.

 

در کنار برنامه پیاده روی کارشناس مسئول تغذیه شهرستان مرودشت به سوالات بیماران در مورد چگونگی نحوه و مصرف مواد غذایی پاسخگو بودند.

 

شمیم جباری در مورد چگونگی تغذیه در بیماران دیابتی گفت سعی نکنید با رژیم سخت، وزن خود را به سرعت کاهش دهید ، چرا که هم دوام زیادی نخواهد داشت و هم خطر آفرین خواهد بود، وزن خود را آرام و به تدریج کاهش دهید.

 

این کارشناس ادامه داد : افرد مبتلا به دیابت باید تلاش کنند که در محدودۀ وزن سلامت باقی بمانند و غذاهای کم چرب ، کم قند ، کم نمک و حداقل ۵ وعده میوه و سبزی تازه میل نمایند.

 

وی در مورد غذاهایی که باید مصرف شود گفت از برنج قهوه ای به جای برنج ، روغنهایی نظیر روغن زیتون و روغن بادام زمینی ، روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب ، یک بار در هفته ماهی یا غذاهای دریایی ، ادویه هایی نظیر فلفل سیاه، فلفل تند قرمز، خردل و مواد گیاهی و ادویۀ خوراکی ،  سبزیجات خام را به مقدار زیاد و لبنیات بدون چربی استفاده کنید.

 

در پایان مراسم به تعدادی از بیماران هدایایی به رسم یادبود اهدا شد.

 

این مراسم به همت شورا و دهیاری و مرکز بهداشتی و درمانی روستای فاروق انجام شد .

dfar3 dfar4 dfar5 dfar8