۲۰:۰۸:۴۶ - یکشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۴
گزارش برنامه صعود کوهنوردان مرودشتی به “گود انجیره”

ovoovlk7t3mp6969d297

گروه کوهنوردی مهر شهرستان مرودشت- طبق برنامه ریزی انجام شده، ساعت ۶:۵۰ صبح روزجمعه در محل دو راهی سیوند واقع در سی کیلومتری اتوبان مرودشت-اصفهان، پس از ملحق شدن ۵ تن از همنوردان از مرودشت ،چند کیلومتر دیگر را به سمت اصفهان پیش رفتیم و سپس وارد فرعی سیلو های سیوند که در سمت چپ اتوبان غرب قرار دارد، شدیم. پس از طی حدود یک کیلومتر، با رسیدن به انتهای جاده آسفالته، خودروهای خود را در مقابل منازل عشایری که روبروی درب ورودی سیلوها بود، پارک نمودیم.

ساعت ۷:۰۰

در حالی که بارش باران با شدت بسیار زیاد از ساعاتی قبل آغاز شده وهمچنان ادامه داشت، بلافاصله پس از پیاده شدن، کوله ها را بر دوش گرفته و پانچوها را پوشیدیم. مسیر خود را از دامنه های سمت راست (شمال)جاده در پیش گرفته و پس از قرار گرفتن بر روی اولین تپه وارد پاکوبی شدیم که در سمت چپ جاده خاکی روی تپه قرار داشت. درحالی که فاصله اندکی با جاده خاکی داشتیم، پس از پشت سرگذاشتن چند فراز و نشیب، حوالی ساعت ۸، به غاری که اشکفت نامیده می شود، رسیدیم. دقایقی را صرف عکاسی در کنار آبشاری که بر روی صخره جنوب غربیِ غار قرار داشت، نموده و سپس جهت صرف صبحانه و استراحت، وارد غار شدیم.

اشکفت، با یک ورودی نیم دایره ای به قطر تقریبی ۵متر، عمقی در حدود ۱۰ متر دارد که بلافاصله پس از ورود به سمت چپ تغییر مسیر داده و رو به باریکی می رود. در سمت راست آن یک شکاف باریک چند متری قرار گرفته و سقف داخلی آن نیز شکافی به همین شکل است. در انتهای غار و درضلع مقابل، با ارتفاع حدود یک متر از کف، شکافی به عرض کمتر از یک متر وجود دارد که در چند ماه از سال با خروج حجم قابل توجهی آب،یکی از زیباترین سرچشمه های منطقه را تشکیل می دهد. در اطراف این شکاف به خاطر جریان آب های درون غار محدوده ی کوچکی استلاگمیت های اهکی بوجود امده است.

توقف در غار درحالی ادامه داشت که باران با شدت می بارید. همچنین بارش چند دقیقه ای تگرگ، ضمن سفید پوش کردن تمام منطقه، تنوع و زیبایی خاصی به برنامه داد.

ساعت ۱۰:۰۰

ادامه مسیر را از کنار صخره شمال شرقی غار در پیش گرفته و با فاصله کمتر از صد متر از دهانه غار، از کنار تک درخت انجیری که بر روی صخره توجه را جلب می نمودب الا رفته و بلافاصله پس از عبور از شیب تند کوتاه بالای صخره، جهت خود را کاملأ به غرب(سمت چپ)تغییر دادیم.

هوا همچنان بارانی، مه آلود و فوق العاده زیبا بود.

با گذر از چند آبریز کوچک، در حوالی ساعت ۱۰:۱۵به تپه سبزی رسیدیم که از هر دو طرف آن، آب های سیلابی، جاری و روی آن سه درخت بید بسیار زیبا خود نمایی می کرد.

چند عکس گرفتیم، کمی استراحت کردیم و مسیر را با گرایش کمی به سمت شمال غرب و از کنار سنگ بزرگی که سه درخت از دل آن بیرون آمده بود، ادامه دادیم، حدود بیست دقیقه بعد به چشمه ای که آب آن با یک لوله ۲ اینچی در دسترس قرار می گرفت، رسیدیم. این چشمه “پلنگی “نام دارد.

با رسیدن به چشمه پلنگی، پاکوب مجددأ به غرب تغییر جهت داده و حدود ۲۰۰ متر بعد به شمال غرب مایل گشته و تا رسیدن به خط الرأس در همین جهت ادامه می یابد و از بین قله تپه ای شکل و قله هرمی شکل کنار آن به روی خط الرأس می رسد.

ivonmdxx0kw9xc9dkaw9

ساعت ۱۲:۰۰

در هوایی بسیار زیبا و در میان توده های ابر، در حالی به خط الرأس رسیدیم که بارش رو به کاستی می نهاد و سطح زمین همچنان بخاطر بارش شدید تگرگ، کاملأ سفید پوش بود. مسیر را از پاکوبی که در زیر سفیدی تگرگ و در جهت شمال غرب خود نمایی می کرد، پیش رفته و حدود نیم ساعت بعد به بالای دره ای سه وجهی رسیدیم که به دره اصلی سمت چپمان متصل می شد. این دره “گود انجیره” نام داشت. با تغییر کامل جهت به غرب تا  کف دره اصلی پیش رفتیم.

ساعت ۱۳:۰۰

با رسیدن به کف دره اصلی، به دلیل حدود یک ساعت پیمایش ممتد و پیش رو داشتن یک صعود سنگین که حدود یک ساعت و نیم تخمین زده می شد،۱۵ دقیقه استراحت توأم با تغذیه داشتیم. سپس مسیر را از شیب تند مقابل که که در جهت جنوب غرب ما قرار داشت، بالا رفته و حدود یک ساعت بعد ضمن مشاهده گردنه ای که در مقابلمان و بین دو دیواره زرد رنگ قرار داشت،فراز و نشیب بینمان را رد کرده و دقایقی مانده به ساعت ۱۵ به گردنه رسیدیم.

از کنار دیواره سمت چپ گردنه، حدود صد متر پیش رفته و در مکانی که اطرافش سنگین شده و از بارش در امان بود و امکان اسکان حدودأ ۱۰ نفر را داشت، جهت صرف ناهار توقف نمودیم.

ساعت ۱۶:۰۰

مسیر بازگشت را با پیشروی به سمت ابریزهای زیر دست در پیش گرفته و در حالی که تمام ابریزها با پاکوب های مطلوبی به مقصد مورد نظر می رسیدند، از یکی از آنها مسیر را در پیش گرفته و در نهایت ساعت ۱۷:۲۵به مقابل سیلوها رسیدیم. کمی سرد کرده و سوار بر خودروها شده، مسیر سیوند را جهت صرف بستنی خوشمزه سیوند در پیش گرفتیم. سپس با حرکت به سمت مرودشت، برنامه را با سلامتی و موفقیت به پایان رساندیم.