۲۱:۰۷:۴۹ - یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳
گفتگوی پارس دشت با حمیرا ریگی اولین فرماندار زن بلوچ
امروزه زنان جامعه ما با تکیه بر توانایی های خود و با حفظ جایگاه بانوی ایرانی مسلمان، توانسته اند استعدادهای خود را  در عرصه های مختلف شکوفا سازند. شاید زمانی تصاحب بسیاری از عناوین و فعالیت در طیف گسترده ای از مشاغل از سوی یک زن، نه تنها برای جامعه، بلکه برای خود بانوان نیز

امروزه زنان جامعه ما با تکیه بر توانایی های خود و با حفظ جایگاه بانوی ایرانی مسلمان، توانسته اند استعدادهای خود را  در عرصه های مختلف شکوفا سازند. شاید زمانی تصاحب بسیاری از عناوین و فعالیت در طیف گسترده ای از مشاغل از سوی یک زن، نه تنها برای جامعه، بلکه برای خود بانوان نیز باورنکردنی بود، اما این روزها حضور زنان ایرانی در عرصه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بسیار عادی شده است. با این وجود هنوز در مناطقی از کشور، زنانی هستند که بار سنگین «اولین بودن» را بر دوش می کشند و در تلاشند تا با قبول دشواری های این مسیر، راهی جدید را برای همنوعان خود بگشایند.

 

در حاشیه برگزاری جشنواره حرکت وبرکت، فرصتی دست داد تا با نخستین فرماندار زن بلوچ، به گفتگو بنشینیم. بدون شک حمیرا ریگی که به همراه تیم شهرستان خود، قصر قند، در مرودشت حاضر شده بود، درحال حاضر یکی از موفق ترین بانوان شرق کشور است که با همت و اراده خود توانسته است، قدمی بزرگ در جهت اعتلای جایگاه بانوان بلوچ بردارد. در زیر گوشه ای از صحبت های این زن موفق مسلمان را در گفتگو با خبرنگار “پارس دشت” می خوانیم:

IMG_5805
–    خانم حمیرا ریگی، چه مسیری را طی کرد تا به مقام فرمانداری رسید؟
–    بنده فعالیت خود را از زمان دانشجویی و با فعالیت های اجتماعی آغاز کردم و بیشتر در بحث آموزش. فارغ التحصیل کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات هستم. سال ۸۰ تا ۸۵ نیز یک دوره فعالیت سیاسی را تجربه کردم و بعنوان اولین بخشدار زن در سیستان و بلوچستان و سومین بخشدار در کل کشور جزء بخشداران نمونه کشوری هم انتخاب شدم. الان هم بعنوان اولین فرماندار زن در سیستان و بلوچستان و از اهل سنت، مشغول خدمت به همشهریانم هستم.

 

–    از آنجایی که جایگاه فرمانداری یک شهرستان به دلیل موقعیت ویژه آن، بسیار حساس و مهم است، واکنش ها به ویژه در منطقه مأموریت تان چگونه بود؟
–    قاعدتأ واگذاری این پست به یک زن، برای بسیاری از مردان ایجاد دغدغه می کند ولی یک زن توانایی های خدادای زیادی دارد که می تواند به زودی این نگرانی ها را برطرف کند. خوشبختانه چه در سطح استان و چه در سطح کشور، استقبال خوبی از این انتصاب صورت گرفت. معتقدم که حضور زنان در عرصه های سیاسی اجتماعی، در درجه اول نشان دهنده رشد فکری و بالندگی خود آقایان می باشد که این فرصت را در اختیار بانوان  قرار داده است و بانوان نیز ثابت کرده اند که می توانند در کنار “مادر بودن”، “مدیر” هم باشند.

 

–    جنسیت شما بر برنامه هایی که در فرمانداری قصرقند دنبال می کنید نیز تأثیری داشته است؟
–    خیلی مواقع نقش مثبت و کمک کننده ای داشته است. حتی در مسائل امنیتی و سیاسی نیز به دلیل عطوفت، جزئی نگری ذاتی زنان و دقت آنان، نقش مهمی در تلطیف فضا داشته است.

 

–    در فرمانداری قصرقند، برنامه های خاصی برای بانوان داشته اید؟
–    خوشبختانه این انتصاب باعث شده نیازی به بحث برای اثبات توانمندی های بانوان نباشد. وقتی زنان منطقه، یک نفر از جنس خودشان را در رأس مدیریت سیاسی شهر خود می بینند، خود به خود تحت تأثیر قرار گرفته و یک جهش فرهنگی ایجاد می شود. دیگر نیازی نیست برنامه خاصی انجام شود چرا که اعتماد به نفس و خودباوری در بین زنان این مناطق ایجاد شده است، زیرا آنها یک الگوی مستند و عینی را شاهد هستند. در شهرستان قصرقند، حضور زنان حتی در مباحث اجتماعی بسیار کم رنگ است ولی با این حرکت، آنها نیز به خودشان می بالند و نگرش آنها نیز تغییر می کند.

 

–    دلیل حضورتان در جشنواره حرکت و برکت و در کنار تیم شهرتان چیست؟
–    این برای اولین بار است که از شهرستان قصرقند تیمی در جشنواره «حرکت و برکت» و همینطور چهارمین المپیاد بازیهای عشایری اصفهان شرکت می کند. از آنجایی که بازیهای بومی – محلی به عنوان نماد، هویت و داشته های فرهنگی یک قوم به شمار می آیند، فرصتی را فراهم کردیم که آقایان و بانوان قصر قند در این جشنواره ها شرکت کنند و طوری هم برنامه ریزی کردم که بتوانم در کنارشان حضور داشته باشم و حمایت خود را از آنها به این صورت نشان دهم. در حقیقت ورزش های بومی محلی و آنچه که امروزه تحت عنوان صنایع دستی و موسیقی از آن ماست، باعث برتری مردم ایران شده است.

 

–    یک نکته جالب که در مورد شما وجود دارد، این است که از پوشش سنتی استفاده می کنید، آیا این پوشش سنتی منطقه خودتان است؟ هدفتا از انتخاب این نوع پوشش چیست؟
–    زیبایی ایران، به رنگین کمان بودن و تنوع اقوام، فرهنگ و پوشش های آنان است. ما با حفظ آداب و رسوم خودمان است که می توانیم برتری و قدرت خود را حفظ کنیم و ضمن حفظ حجاب اسلامی از سنت های خویش نیز مراقبت نماییم.

 

–    کلام پایانی؟
–    برای ایرانی سربلند تلاش می کنیم.

homeyra rigi (2)

  1. سارا   مهر ۸, ۱۳۹۳  

    درود بر این زن ایرانی که با حفظ حجاب و سنت های اصیل ایرانی تونسته به چنین موفقیتی برسه این خانم می تونه الگوی خوبی برای همه ما باشه


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر