۱۵:۰۵:۴۲ - یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳
یافته های جدید شهر پارسه، راهی گنجینه تخت جمشید شد
مدیر داخلی مجموعه جهانی تخت جمشید گفت: تل آجری لعابدار به دست آمده در شهر پارسه برای مطالعه و پژوهش بیشتر به گنجینه مجموعه جهانی تخت جمشید منتقل شده است.   به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، علی اکبر صادقی روز یکشنبه اظهار کرد: این اقدام در تداوم برنامه های

81398042-6095407

مدیر داخلی مجموعه جهانی تخت جمشید گفت: تل آجری لعابدار به دست آمده در شهر پارسه برای مطالعه و پژوهش بیشتر به گنجینه مجموعه جهانی تخت جمشید منتقل شده است.

 

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، علی اکبر صادقی روز یکشنبه اظهار کرد: این اقدام در تداوم برنامه های روشمند مطالعه شهر پارسه در محدوده شمال غربی تخت جمشید صورت گرفته است.

 

وی یادآور شد: در محوطه ای که معروف به «تل آجری» است، آجرهای لعابداری به دست آمده که برای مطالعه و پژوهش بیشتر به گنجینه مجموعه جهانی تخت جمشید منتقل شده است.

 

صادقی گفت: روی آجرهای لعابدار رنگین به دست آمده در این کاوش ها، انواع نقوش ترکیبی حیوانات بالدار است و در بیشتر آنها تصاویر ترکیبی از حیوانات اسطوره ای دوره عیلامی و هخامنشی با سنت جنوب غرب ایران، شوش و بین النهرین وجود دارد که از منظر مطالعاتی و پژوهشی حائز اهمیت است.

 

وی افزود: بررسی تشابه نقوش آجرهای لعابدار مکشوفه از تل آجری با نقوش اسطوره های بین النهرین و تحلیل آجرها و تلاش برای دستیابی به شناخت کافی در مورد وجه تشابه و یا تفاوت عناصر سازنده آن با آجرهای لعابدار هخامنشی کاخ آپادانا در شوش، ناگفته ها و خلاء های تاریخی مرتبط با پیشینه شهر پارسه را مشخص می کند.

 

وی اضافه کرد: با توجه به تنوع و گستردگی آثار مهم تاریخی فرهنگی در محدوده پارسه – پاسارگاد، سهم نیروهای آموزش دیده یگان حفاظت تخت جمشید و میراث فرهنگی در صیانت از این گستره تاریخی بسیار بالا و در خور توجه است.

 

صادقی ادامه داد: حضور مستمر نیروهای یگان حفاظت مجموعه تخت جمشید در کاوش های اخیر شهر پارسه اعم از کاوش آبراهه های زیرزمینی تخت جمشید، کاوش تل سبز در دشت مرودشت و کاوش تل آجری، بیانگر اهمیت حفظ و صیانت از آثار فرهنگی- تاریخی است.

 

برنامه پژوهشی هیات باستان شناسی مشترک ایرانی – ایتالیایی به مدت ۵۰ روز در ماه های مهر و آبان امسال در محوطه تل آجری انجام شد.

 

این فصل از کاوش ها به سرپرستی «علیرضا عسکری چاوردی» از دانشگاه شیراز و پروفسور «پییر فرانچسکو کالیری» از دانشگاه بولونیا ایتالیا با حمایت و مدیریت پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور و اداره کل میراث فرهنگی استان فارس و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید انجام گرفت.

 

در این کاوش ها، چشم انداز ریخت شناسی تخت جمشید و شهرپارسه در چارچوب مطالعات ژئومورفولوژی شناسایی و بازسازی و همچنین ۱۰ هکتار از محدوده پیرامون تل آجری در حوزه باغ فیروزی با استفاده از روش ترکیبی ژئو الکتریک و هم ژئوفیزیک بررسی و مستندنگاری شد.

 

در این کاوش ها علاوه بر بکارگیری روش های دقیق باستان شناسی و تخصص های مرتبط نظیر از انواع آزمایش ها در مورد مواد آلی و کانی، مطالعات ژئوالکتریک، ژئوفیزیک، نقشه برداری، زمین شناسی، ژئومورفولوژی استفاده، نتایج مطالعات در سامانه های اطلاعات جغرافیایی و تشکیل انواع بانک های اطلاعاتی مورد استفاده و ارزیابی قرار گرفت.

 

مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال شیراز واقع است.

  1. محمدرضا محمودی   آذر ۲, ۱۳۹۳  

    امیدواریم یه فکری به حال تخت جمشید بکنن.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر