خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۴/۱۰/۲۸ ۱۶:۱۰
شناسه خبر : 12140

خدمت‌رسانی به ۱۵۸۱ بیمار تالاسمی در فارس

رئیس اداره بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در سمینار آموزشی مراقبت از بیماران تالاسمی، از خدمت‌رسانی به یک‌هزار و ۵۸۱ فرد مبتلا به این بیماری، در استان فارس خبر داد. خبرگزاری فارس– دکتر داوود حدادی در سمینار آموزشی مراقبت در تالاسمی که باهدف ارتقای دانش پزشکان متخصص اطفال و سرپرستاران بخش‌های تالاسمی با محوریت ...

13920313000844_PhotoA

رئیس اداره بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در سمینار آموزشی مراقبت از بیماران تالاسمی، از خدمت‌رسانی به یک‌هزار و ۵۸۱ فرد مبتلا به این بیماری، در استان فارس خبر داد.

خبرگزاری فارس دکتر داوود حدادی در سمینار آموزشی مراقبت در تالاسمی که باهدف ارتقای دانش پزشکان متخصص اطفال و سرپرستاران بخش‌های تالاسمی با محوریت مراقبت از مبتلایان به این بیماری، برگزار شد اظهار داشت: متوسط شیوع تالاسمی در ایران، چهار درصد و از متوسط جهانی بیشتر است و نقاط مختلف کشور ما را در برمی‌گیرد.

 

وی افزود: حدود ۲۰ هزار بیمار تالاسمی در کشور شناسایی شده‌اند که از این تعداد، یک‌هزار و ۵۸۱ بیمار در ۲۳ بخش تالاسمی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سراسر استان فارس و مراقبت‌های درمانی قرار دارند و یک‌هزار و ۱۳۶ بیمار، مبتلا به نوع ماژور این بیماری هستند.

 

حدادی ادامه داد: بیشترین آمار مبتلایان به این بیماری در فارس، مربوط به شیراز با ۷۸۳ بیمار است و مراکز داراب، کازرون، ممسنی و مرودشت، هرکدام با بیش از ۹۰ بیمار در رده‌های بعدی هستند و کمترین آمار نیز به مراکز سپیدان، خرم‌بید و آباده، اختصاص می‌یابد.

 

رئیس اداره بیماران خاص این دانشگاه، اضافه کرد: در حال حاضر، دو تا ۳ میلیون بیمار ناقل تالاسمی در کشور وجود دارد که این مسئله، اهمیت کار غربالگری را نشان می‌دهد.

 

وی بالاترین شیوع ناقل تالاسمی در ایران را مربوط به کناره دریای خزر و خلیج‌فارس عنوان کرد و گفت: استان‌های مازندران، خوزستان، هرمزگان، کرمان، فارس و تهران، از استان‌های تالاسمی‌خیز محسوب می‌شوند.

 

رئیس اداره بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این سمینار آموزشی، بر لزوم حضور منظم پزشکان متخصص در بخش‌های تالاسمی و معاینه بیماران و ضرورت تکمیل سامانه بیماران خاص به همت پرستاران این بخش‌ها، تأکید کرد.

 

حدادی، توضیحاتی نیز در مورد تکمیل فرم عوارض دارویی در موارد خاص، ارائه داد.