خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۳/۱۱/۲۵ ۰۴:۱۷
شناسه خبر : 6100

کم اهمیتی علوم انسانی درمرودشت

علوم انسانی، مجموعه ای گسترده از علوم را شامل می شود که به بحث در مورد انسان، رفتار او و… می پردازد. تغییرات صورت گرفته در دنیا و گسترش بهره گیری از تکنولوژی و مکانیزه شدن بسیاری از فرآیندها، باعث شده تا مزیت و برتری جوامع در دنیای رقابتی امروز، برمبنای استفاده بهینه از منابع ...

100843159404

علوم انسانی، مجموعه ای گسترده از علوم را شامل می شود که به بحث در مورد انسان، رفتار او و… می پردازد. تغییرات صورت گرفته در دنیا و گسترش بهره گیری از تکنولوژی و مکانیزه شدن بسیاری از فرآیندها، باعث شده تا مزیت و برتری جوامع در دنیای رقابتی امروز، برمبنای استفاده بهینه از منابع انسانی تعریف شود. این نگرش در برخی از کشورها پررنگ تر بوده تا آنجا که نوابغ خود را به سمت تحصیل در رشته های انسانی هدایت کرده و علاوه بر آن برای تأمین نیروی مورد نیاز در رشته های مختلفی چون مهندسی، پزشکی و … به جذب نخبگان سایر کشورها روی آورده اند.

 

گستره وسیع علوم انسانی (از حوزه های فردی همچون روانشناسی و فلــسفه گــرفته تا سطوح اجتماعی همچون مدیریت، علوم ارتباطات، جامعه شناسی، فرهنگ شناسی، اقتصاد و …) باعث شده تا جذب و پرورش نخبگان در این حوزه به منظور سپردن زمام جامعه به دست آنها، با شتاب بسیار زیادی انجام شود.اهمیت رشته های علوم انسانی در ترقی و توسعه جامعه تا آن اندازه است که رهبر معظم انقلاب در ۱۳ مهرماه سال ۱۳۹۰ در دیدار جمعی از نخبگان و برگزیدگان علمی در باب اهمیت علوم انسانی فرمودند: «حقیقتاً همه‌ دانش ها، همه‌ تحرکات برتر در یک جامعه، مثل یک کالبد است که روح آن، علوم انسانی است».

 

ایشان نه تنها تأکید دارند که جایگاه واقعی این رشته ها در جامعه بایست تبیین شود، بلکه معتقدند باید الگوهای منطبق بر ویژگی های ایرانی- اسلامی، به جامعه ارائه شود که این مسئله ممکن نیست مگر با هدایت و جذب استعدادهای درخشان به سمت این حوزه.

 

در چنین شرایطی نقش نظام آموزش و پرورش بسیار مهم بوده و انتظار می رود که این نهاد نیز به عنوان متولی آموزش در کشور، به همین میزان بر اهمیت علوم انسانی تأکید کند. گرچه می توان گفت علیرغم حرکت های انجام گرفته در این زمینه و آن هم اغلب در شهرهای بزرگتر، این اقدامات کافی نبوده و نتواسته به شهرستان های کوچکتر تسری یابد.

 

در شهرستان مرودشت نیز متأسفانه همچنان شاهد بی مهری به رشته های مهم علوم انسانی هستیم. نگاهی به آمار شرکت کنندگان کنکور در مرودشت نشان می دهد که تفاوت چشمگیری بین استقبال کنندگان از رشته علوم تجربی (حدود ۳۰۰۰ تن شرکت کننده) و علوم انسانی (کمتر از ۱۰۰۰تن) وجود دارد.

 

یکی از دلایل این تفاوت را شاید بتوان، عدم پرداختن و ارج گذاری به رشته علوم انسانی از سوی دبیرستان های نمونه شهر ذکر کرد. بسیاری از خانواده ها و دانش آموزان مرودشتی که علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته علوم انسانی هستند، به دلیل اینکه دبیرستان های برتر شهر، از ارائه این رشته خودداری کرده اند، از تصمیم خود، منصرف شده و به سایر رشته ها روی آورده اند.

 

به عنوان مثال می توان در مقطع متوسطه پسرانه به دبیرستان های تیزهوشان، نمونه دولتی وشاهد و در مقطع متوسطه دخترانه به دبیرستان های تیزهوشان و نمونه دولتی اشاره کرد.

 

شاید برخی، راه اندازی دبیرستان های معارف، را جایگزینی برای این مسئله ذکر نمایند، حال آنکه ماهیت و عملکرد این دو دبیرستان کاملا متفاوت است و اگر چنین نبود وزارت آموزش و پرورش می توانست به طورکلی رشته علوم انسانی را از دبیرستان ها حذف کرده و مشخصأ آن را در دبیرستان معارف ارائه دهد.

 

این مسئله مهم می تواند زنگ خطر را برای آینده شهرستان به صدا درآورد چرا که با این رویه مرودشت در سال های آتی ممکن است با بحران مدیر، محقق و … روبرو شود.

 

این در صورتی است که جذب نخبگان به حوزه علوم انسانی –به دلیل وجود رشته های پراهمیتی مثل مدیریت، علوم ارتباطی، اقتصاد، حقوق و برنامه ریزی برای تأمین آینده آنها- حتی در مرودشت به دلیل موقعیت خاص و تنوع فرهنگی آن، از ضروریات است.

 

اگرچه پرورش و تحویل پزشک، مهندس و متخصصین سایر رشته های فنی به شهرستان اهمیت بسیار زیادی داشته و همه از موفقیت دانش آموزان و دانشجویان مرودشتی به خود می بالند، اما نباید فراموش کرد که برای دست یافتن به توسعه پایدار، پست های مدیریتی این شهر باید به تحصیل کردگان رشته های علوم انسانی واگذار شود. پس چه بهتر است که بستر لازم برای فرزندان مستعد و علاقه مند مرودشت که از نزدیک با مسائل و مشکلات آن دست و پنجه نرم کرده اند، از همین ابتدای راه فراهم شود تا در آینده مدیرانی متخصص و آشنا با مسائل شهرستان بر مناصب مدیریتی این شهر تکیه بزنند.

 

آرزو اسماعیلی

منبع: هفته نامه مرودشت