۴:۱۷:۳۱ - شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳
کم اهمیتی علوم انسانی درمرودشت
علوم انسانی، مجموعه ای گسترده از علوم را شامل می شود که به بحث در مورد انسان، رفتار او و… می پردازد. تغییرات صورت گرفته در دنیا و گسترش بهره گیری از تکنولوژی و مکانیزه شدن بسیاری از فرآیندها، باعث شده تا مزیت و برتری جوامع در دنیای رقابتی امروز، برمبنای استفاده بهینه از منابع

100843159404

علوم انسانی، مجموعه ای گسترده از علوم را شامل می شود که به بحث در مورد انسان، رفتار او و… می پردازد. تغییرات صورت گرفته در دنیا و گسترش بهره گیری از تکنولوژی و مکانیزه شدن بسیاری از فرآیندها، باعث شده تا مزیت و برتری جوامع در دنیای رقابتی امروز، برمبنای استفاده بهینه از منابع انسانی تعریف شود. این نگرش در برخی از کشورها پررنگ تر بوده تا آنجا که نوابغ خود را به سمت تحصیل در رشته های انسانی هدایت کرده و علاوه بر آن برای تأمین نیروی مورد نیاز در رشته های مختلفی چون مهندسی، پزشکی و … به جذب نخبگان سایر کشورها روی آورده اند.

 

گستره وسیع علوم انسانی (از حوزه های فردی همچون روانشناسی و فلــسفه گــرفته تا سطوح اجتماعی همچون مدیریت، علوم ارتباطات، جامعه شناسی، فرهنگ شناسی، اقتصاد و …) باعث شده تا جذب و پرورش نخبگان در این حوزه به منظور سپردن زمام جامعه به دست آنها، با شتاب بسیار زیادی انجام شود.اهمیت رشته های علوم انسانی در ترقی و توسعه جامعه تا آن اندازه است که رهبر معظم انقلاب در ۱۳ مهرماه سال ۱۳۹۰ در دیدار جمعی از نخبگان و برگزیدگان علمی در باب اهمیت علوم انسانی فرمودند: «حقیقتاً همه‌ دانش ها، همه‌ تحرکات برتر در یک جامعه، مثل یک کالبد است که روح آن، علوم انسانی است».

 

ایشان نه تنها تأکید دارند که جایگاه واقعی این رشته ها در جامعه بایست تبیین شود، بلکه معتقدند باید الگوهای منطبق بر ویژگی های ایرانی- اسلامی، به جامعه ارائه شود که این مسئله ممکن نیست مگر با هدایت و جذب استعدادهای درخشان به سمت این حوزه.

 

در چنین شرایطی نقش نظام آموزش و پرورش بسیار مهم بوده و انتظار می رود که این نهاد نیز به عنوان متولی آموزش در کشور، به همین میزان بر اهمیت علوم انسانی تأکید کند. گرچه می توان گفت علیرغم حرکت های انجام گرفته در این زمینه و آن هم اغلب در شهرهای بزرگتر، این اقدامات کافی نبوده و نتواسته به شهرستان های کوچکتر تسری یابد.

 

در شهرستان مرودشت نیز متأسفانه همچنان شاهد بی مهری به رشته های مهم علوم انسانی هستیم. نگاهی به آمار شرکت کنندگان کنکور در مرودشت نشان می دهد که تفاوت چشمگیری بین استقبال کنندگان از رشته علوم تجربی (حدود ۳۰۰۰ تن شرکت کننده) و علوم انسانی (کمتر از ۱۰۰۰تن) وجود دارد.

 

یکی از دلایل این تفاوت را شاید بتوان، عدم پرداختن و ارج گذاری به رشته علوم انسانی از سوی دبیرستان های نمونه شهر ذکر کرد. بسیاری از خانواده ها و دانش آموزان مرودشتی که علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته علوم انسانی هستند، به دلیل اینکه دبیرستان های برتر شهر، از ارائه این رشته خودداری کرده اند، از تصمیم خود، منصرف شده و به سایر رشته ها روی آورده اند.

 

به عنوان مثال می توان در مقطع متوسطه پسرانه به دبیرستان های تیزهوشان، نمونه دولتی وشاهد و در مقطع متوسطه دخترانه به دبیرستان های تیزهوشان و نمونه دولتی اشاره کرد.

 

شاید برخی، راه اندازی دبیرستان های معارف، را جایگزینی برای این مسئله ذکر نمایند، حال آنکه ماهیت و عملکرد این دو دبیرستان کاملا متفاوت است و اگر چنین نبود وزارت آموزش و پرورش می توانست به طورکلی رشته علوم انسانی را از دبیرستان ها حذف کرده و مشخصأ آن را در دبیرستان معارف ارائه دهد.

 

این مسئله مهم می تواند زنگ خطر را برای آینده شهرستان به صدا درآورد چرا که با این رویه مرودشت در سال های آتی ممکن است با بحران مدیر، محقق و … روبرو شود.

 

این در صورتی است که جذب نخبگان به حوزه علوم انسانی –به دلیل وجود رشته های پراهمیتی مثل مدیریت، علوم ارتباطی، اقتصاد، حقوق و برنامه ریزی برای تأمین آینده آنها- حتی در مرودشت به دلیل موقعیت خاص و تنوع فرهنگی آن، از ضروریات است.

 

اگرچه پرورش و تحویل پزشک، مهندس و متخصصین سایر رشته های فنی به شهرستان اهمیت بسیار زیادی داشته و همه از موفقیت دانش آموزان و دانشجویان مرودشتی به خود می بالند، اما نباید فراموش کرد که برای دست یافتن به توسعه پایدار، پست های مدیریتی این شهر باید به تحصیل کردگان رشته های علوم انسانی واگذار شود. پس چه بهتر است که بستر لازم برای فرزندان مستعد و علاقه مند مرودشت که از نزدیک با مسائل و مشکلات آن دست و پنجه نرم کرده اند، از همین ابتدای راه فراهم شود تا در آینده مدیرانی متخصص و آشنا با مسائل شهرستان بر مناصب مدیریتی این شهر تکیه بزنند.

 

آرزو اسماعیلی

منبع: هفته نامه مرودشت

  1. شهروند   بهمن ۲۷, ۱۳۹۳  

    با سلام
    بنده احساس می کنم که این موضوع مبحثی در سطح کلان کشوری است.ما که نمیتونیم از فردا به فرمانداری بگیم که آقا پاشید به علوم انسانی بها بدید.بچه ها رو بفرستید رشته انسانی،لطف کنید تیتر و موضوع متن تون رو با دقت نظر بیشتری انتحاب کنید.

  2. یک علوم انسانی   بهمن ۲۸, ۱۳۹۳  

    این مقاله بی سوادی نویسنده ان را می رساند

  3. ;کنکوری   بهمن ۲۹, ۱۳۹۳  

    سلام آقای یک علوم انسانی!
    اتفاقا کامنت شما نشان دهنده بی سوادی شماست. با گفتن یک جمله و بدون آوردن دلیل، نویسنده را به بی سوادی متهم کرده اید. اگر متن را بخوانید متوجه می شوید که منظور نویسنده این بوده که آ.پ مرودشت به دبیرستان هایی که رشته های علوم انسانی را ارائه می کنند اهمیت بیشتری بدهد تا این رشته هم به اندازه سایر رشته ها جان بگیرد. کجای این مطلب عجیب است که آقای “شهروند” هم نتوانسته درکش کنه؟
    بعضی ها ظاهرا با دیدن مطالب جدید، شروع می کنند به کامنت گذاشتند برای نویسنده نه برای مطلب!!! به این میگن بی سوادی که شما مطلب را نخونید یا معنیشو نفهمید و بعد پاشید کامنت بزارید.
    پیشنهاد میدم آقای علوم انسانی که احتمالا باسواد هستند توی دو سه تا پاراگراف، سواد خودشون را نشون بدهند و یه نقد قشنگ برای مطلب بنویسند.

  4. یک علوم انسانی   بهمن ۲۹, ۱۳۹۳  

    کنکوری
    تعیین کننده انتخاب رشته تحصیلی را شرایط اقتصادی و اجتماعی فعلی و آینده تعیین می کند به عبارتی سیاست کلان.
    نه آموزش و پرورش مرودشت.
    فقط یک نکته می گم :
    بسیاری از مدیران ما از رشته های مهندسی هستند بنابراین اگر رشته علوم انسانی مدیر تحویل ندهد ما با کمبود مدیر روبرو نخواهیم شد.
    چون از طریق رشته های ریاضی و تجربی هم می شودرشته های مدیریت انتخاب کرد.
    اگر نویسنده مقاله سواد داشت هیچگاه چنین مقاله ای را نمی نوشت

  5. ;کنکوری   بهمن ۳۰, ۱۳۹۳  

    یک علوم انسانی جان، انگاری باز مطلبو نگرفتی!!!
    نویسنده نگفته رشته ها رو دستکاری کنید. گفته به دبیرستان هایی که این رشته ها رو ارائه می دن بها بدید و یا این رشته ها رو در دبیرستان های ممتاز شهر ارائه بدید تا بچه های مردم جذب این رشته ها بشن. داستان سر بسته بندی و ارائه شکیل و مناسب محصوله نه خود محصول!
    گرفتی چرا خودت بی سواد تراز نویسند هستی؟؟؟؟؟؟؟؟

  6. یک علوم انسانی   بهمن ۳۰, ۱۳۹۳  

    وقتی خود محصول مشکل دارد
    بسته بندی و ارائه شکیل و مناسب محصول یک تقلب است
    رشته انسانی باید محدود شود

  7. یک علوم انسانی   اسفند ۱, ۱۳۹۳  

    تو هم که داری از نویسنده متعصبانه دفاع می کنی بی سوادی
    چون واقعیت ها را نمی بینی
    کلا مقاله مزخرفی بود مثل بقیه مقالات

  8. من مرودشتیم   اسفند ۱, ۱۳۹۳  

    چند روزه دارم این بحث دو نفره شما را دنبال می کنم. علوم انسانی عزیز که ظاهرا خیلی هم دلبسته این رشته هستی، ایا خبر داری تو شهری مثل تهران الان دبیرستان های مخصوص رشته انسانی دارند که رقابت برای ورود به این دبیرستان هم وجود داره با بهترین امکانات و مدرس ها و البته دانش آموزان با ضرایب هوشی و استعداد و تونمندی بالا؟ آیا اگر رویه ای الان جاری هست، الزامأ درسته؟ گفته بودی که جامعه را دکتر و مهندس ها دارن مدیریت میکنن، میدونی چرا؟ چون ببخشید ولی بیشتر دانش اموزایی را فرستادیم رشته انسانی تو دبیرستان که نمره هاشون پایین تر بوده بعد مجبور شدیم تو دانشگاه این رشته ها را باز بگذاریم تا همه بتونن آن را انتخاب کنند. آیا فرقی وجود نداره بین کسی که از اول تعلیم می بینه برای مدیر شدن، روانشناس شدن، جامعه شناس شدن با کسی که میره زیست گیاهی و دیفرانسیل و … میخونه بعد میره بالا سر مردم ریاست میکنه؟

  9. ;کنکوری   اسفند ۲, ۱۳۹۳  

    مشهدی یک علوم انسانی، کاملا مشخصه که با نویسنده مشکل شخصی داری! ایشالا خدا کمک کنه مشکلت حل بشه. زشته که موقع خوندن مقاله حواست به تسویه حساب با نویسنده باشه.
    من که هیچ جای مطالبم از نویسنده دفاع نکرده بودم که تو ناراحت شدی پدرجان! ببین من مرودشتیم” چه خوب منظور مطلب را گرفته؟! آفرین، تو هم پاشو چشاتو بشور و کینه تو با نویسنده فراموش کن و یه کامنت قشنگ بزار تا همه فراموش کنند تو بیشتر به نویسنده کار داری تا به مطلب!!!
    برای آدمی که تو تهران زندگی کرده زشته که اینقدر کوچیک فکر کنه…

  10. یک علوم انسانی   اسفند ۳, ۱۳۹۳  

    من تو تهران زندگی کردم آیا؟ اصلا تو من می شناسی؟
    من کینه ای ندارم فقط هرکسی نباید هرچیزی به ذهنش میرسه بنویسه. و فکر کند خیلی می داند
    مرودشتی محترم
    بهترین مدیران این کشور از بین رشته های غیر علوم انسانی بودن.
    پس مدیریت ربطی به رشته های علوم انسانی ندارد.
    انتخاب رشته بر اساس شرایط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی هست
    الان رشته تجربی به علت شرایط بازار کاری رقابت سنگین و سختی را دارد و از رشته ریاضی هم متقاضی و شرایط بهتری دارد
    حال که اون رشته ها خوب هستند دیگر جایگاهی برای علوم انسانی نیست
    به فرض که ما بهترین مدارس را بیاوریم با بهترین استاتید و فرد در بهترین دانشگاه ها تدریس کند و.قتی نتیجه اش یک مدرک با یک بیکاری هست درواقع در حق این دانش آموزان ظلم کردیم.
    پس دانش اموزان نه به حرفای ما توجه می کنند و نه به حرف های معلمان بلکه شرایط واقعی جامعه را می بینند
    پس وقتی کاری بی نتیجه است سرمایه گذاری در آن بیهوده می باشد
    نویسنده این مقاله هرگاه توانست جوابگوی نخبه های علوم انسانی فعلی شود بعد ادعا کند که به فکر تقویت علوم انسانی باشید
    پیشنهاد می کنم نویسنده این مقاله و دیگر دوستان مقاله نویس
    زمانی که مقاله می نویسند نگاهی هم به شرایط واقعی جامعه بندازند

    کنکوری عزیز اگر واقعا کنکوری باشی و رشته علوم انسانی هستی
    سعی کن رشته های بورسیه و تربیت معلم قبول بشی وگرنه عمرت را تلف کرده ای

  11. یک علوم انسانی   اسفند ۳, ۱۳۹۳  

    در ضمن من نویسنده و عقایدش را نمی شناسم که بخواهم کینه ای به دل بگیرم
    من بر اساس این مقاله نوشتم حرف هایم هم در مورد علوم انسانی یک تجربه هست
    بهترین کار هم اینه که بسیاری از رشته های علوم انسانی محدود شودو ظرفیت پذیرش آن کم شود چون فقط دارد وقت بچه های ما را تلف می کند
    اساسا سیاست های تدوینی وارت علوم در مورد علوم انسانی یک سیاست هایی پشت در ها بسته بدون توجه به واقعیت هاست

  12. ;کنکوری   اسفند ۴, ۱۳۹۳  

    یک علوم انسانی! یعنی شما بهتر از بقیه دنیا می فهمی؟
    علوم انسانی همان جور که از اسمش معلومه سال هاست که بار امور جوامع را بدوش دارد. اگر مدیران ما بیشتر از رشته های فنی هستند تقصیر ماست نه رشته علوم انسانی. یادت باشه مدیریت در مقام علم، یک مفهوم انسانی است و با روانشناسی، رفتار شناسی و جامعه شناسی سر وکاردارد. مدیری که سرو کارش با ماشین حساب و محاسبات و آزمایشگاه فنی بوده چگونه می تواند رفتارهای سازمانی و ویژگی های انسانی را تجزیه و تحلیل کند؟
    شما هم قبل از نقد(بهتر بگویم تخریب) یک نویسنده و متهم کردن او به بی سوادی بهتر است بروی و درباره مدیریت و علوم انسانی تحقیق کنی و ببینی علوم انسانی در بقیه کشورهای دنیا چه جایگاهی دارد و اون جا هم فنی ها مدیر هستند؟
    حرف شما مثل اینه که بگی چون مثلا یه فوتبالیست تونسته تو کشتی هم موفق باشه پس باید تیم ملی کشتی را از بین فوتبالیست ها انتخاب کرد!!! علم، خاصیت خودش را داره و سال هاست که دنیای متمدن فهمیده مدیران جوامع باید از بین فارغ التحصیلان رشته علوم انسانی باشه. اصل ماجرا هم با گفتن من و شما فرق نمیکنه!
    اگر ما یک مهندس را بزاریم مدیر! و تو هم ازش دفاع کنی نشانه عیب ما هست نه بی ارزشی علوم انسانی… برو یه کم وضعیت بقیه کشورها را مطالعه کن و بقیه را تخریب نکن.

  13. یک علوم انسانی   اسفند ۴, ۱۳۹۳  

    ما باید تمامی مسائل را با کشور خودمان مقایسه کنیم نه با دنیا
    چون هیچ شباهتی نداریم

  14. شهروند   اسفند ۴, ۱۳۹۳  

    عامو دلتون خوشه ها.مرودشت تو همون تجربی و ریاضیشم از شهرستانهای هم سطحش کلی عقبه چ برسه به علوم انسانی.ما از نوراباد و لار و … عقبتریم.اموزش و پرورش مرودشت داغونه

  15. ;کنکوری   اسفند ۵, ۱۳۹۳  

    یک علوم انسانی! و این یعنی در جا زدن برای همیشه. اینجوری داری ثابت می کنی خودت بی سوادتری. اتفاقا این نقطه ضعف بزرگ (پرداختن صرف به داخل و عدم مقایسه با سایر کشورها) همون دلیلی هست که باعث عقب ماندگی کشور ما می شود.
    امروز و در سال ۲۰۱۵ دیگه نمیشه توی غار زندگی کرد و از بقیه دنیا غافل بود. نکنه به نظر تو باید جزیره درست کنیم و خودمون برای خودمون قوانین جدید و مخالف با بقیه دنیا بسازیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مثلا برگ بچسبونیم به خودمون و بگیم لباس های بقیه دنیا به درد ما نمی خورره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    آخه این چه استدلالیه برادر؟ وقتی نویسنده را به بی سوادی متهم کردی فکر کردم چیزی تو چنته داری اما می بینم از اونایی هستی که چون توان رقابت با قافله امروز علم و دانش را ندارند چسبیدند به گاری و درشکه خودشون و پیشرفت بقیه را هم تخریب می کنند. مگر نشنیدی که: “فرزند زمان خویشتن باش” پسر خوب؟ در جا زدن در علم و پشت کردن به پیشرفت های مفید جامعه، شنا کردن در جهت مخالف جریان آبه و از عقل انسانی به دوره!!!
    پاشو چشاتو بشور…

  16. یک علوم انسانی   اسفند ۶, ۱۳۹۳  

    کنکوری جان واقعی زندگی کن.

  17. فرهنگی   اسفند ۸, ۱۳۹۳  

    سلام .باید شرایط طوری فراهم شود که دانش اموزان با توجه به علاقه و نگاه به اینده ادامه تحصیل دهند. مطالب ارایه شده در مقاله از این جهت کاملا صحیح است که در اموزش و پرورش مرودشت به رشته علوم انسانی علی رغم تاکید مقام معظم رهبری اهمیتی داده نمی شودبطوریکه در دبیرستانهای پسرانه تیزهوشان،علامه،شاهد،رازی و دارالفنون که از دبیرستانهای خوب مرودشت می باشدرشته انسانی وجود نداردواین باعث می شود که علاقمندان رشته انسانی اجبارا دررشته های تجربی و ریاضی ادامه تحصیل دهند.باید برای اینده مدیریتی کشور مدیران قوی پرورش دهیم

  18. کنکوری   اسفند ۹, ۱۳۹۳  

    خسته نباشی “یک علوم انسانی”! دیگه از حرفات مطمئن شدم که انتقادت شخصی بوده نه علمی.
    پس به نظر تو واقعی زندگی کردن یعنی این که بی خیال دنیا بشیم و درجا بزنیم؟؟؟؟؟؟
    به نظرم به خودت باید بگی که: عقلانی زندگی کن!

  19. یک علوم انسانی   اسفند ۹, ۱۳۹۳  

    کنکوری بذار وارد دانشگاه که شدی دکترات را که گرفتی می فهمی فعلا حرفام برات زوده

  20. یک علوم انسانی   اسفند ۹, ۱۳۹۳  

    فرهنگی عزیز
    وقتی رشته های علوم انسانی آینده ای ندارد نباید به دانش آموزان خیانت کرد
    شما به داد دکترای فعلی علوم انسانی برس خود دانش آموزان با دیدن سرنوشت بزرگترا تصمیم میگیرن

  21. کنکوری   اسفند ۱۰, ۱۳۹۳  

    یک علوم انسانی اگه قراره قبول بشم و بشم یکی مث شما که دلت به وضع امروز خوشه و از پیشرفت کردن جامعه بدت میاد، همون بهتر که پشت کنکوری بمونم.
    فک کنم آخرین مدل گوشی تلفن همراه را داری! اگه راست میگی با استدلالی که داری گوشیت را کنار بزار و با تلفن هندلی کار کن(بقول خودت واقعی زندگی کن)!!! چون اون گوشی هم مال ما نیست و واقعیت جامعه ما چیز دیگه ای هست…

  22. یک علوم انسانی   اسفند ۱۱, ۱۳۹۳  

    پس پشت کنکورت بمون

  23. کنکوری   اسفند ۱۲, ۱۳۹۳  

    شما هم در جهل مرکب بمون!

  24. یک علوم انسانی   اسفند ۱۳, ۱۳۹۳  

    تو چه می فهمی جهل مرکب چیه بچه ۱۸ساله کنکوری.
    بذار هر وقت پات گذاشتی دانشگاه بعد تصمیم بگیر دیگه بحث با تو فایده ندارد
    نه از لحاظ سنی هم رده هستیم تو ۱۸سالت من ۲۸
    تو پشت کنکوری من دانشجوی دکترا
    من با تجربه تو بی تجربه
    من راه رفتم تو در ابتدای راهی

  25. کنکوری   اسفند ۱۴, ۱۳۹۳  

    تو دانشجوی دکترا هستی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چه رشته ای؟
    حالا فهمیدم چرا داریم درجا میزنیم؟ دانشجوی دکترا هستی و تجزیه و تحلیل بلد نیستی؟ به حرفات میخوره دیپلم هم نداشته باشی! برات آرزوی موفقیت دارم دکتر. ایشالا در آینده وقتی کاره ای شدی تلاش کنی اوضاع جامعه بهتر بشه و به وضع موجود دلخوش نباشی… گرچه با این طرز فکرت تو هم در آینده میشی یکی از این همه دکتر بازاری و تجاری.
    دفاع شما از “بی اعتنایی به رشته علوم انسانی” جای تاسف داره. مشکل ما هنوز همون مشکل قدیمیه دکتر! عالم شدن چه آسان، آدم شدن چه مشکل!!!

  26. یک سوال   اسفند ۱۴, ۱۳۹۳  

    اون چیزی ک تو ایران اسمش رشته انسانی هست با اون چیزی که تو اروپا و امریکا اسمش رشته انسانی هست زمین تا آسمون فرق میکنه.مطمینا اگر تو کشور ما رشته انسانی درامد و موقعیت شغلی مناسب تری داشت الان بجای دانش اموزان فعلی رشته انسانی دانش اموزان قوی رشته ریاضی و تجربی داشتن انسانی میخوندن.درکل یه کشور جهان سومی منطقی تر هست ک بیشتر به رشته های حوزه صنعت و تجربی بیشتر اهمیت بده تا علوم انسانی

  27. یک علوم انسانی   اسفند ۱۴, ۱۳۹۳  

    حالا شما که کنکوری هستی دکترا را بگیر سعی کن دروازه های علوم انسانی را جابجا کنی
    از اونجایی که تجزیه و تحلیل عالی هستی و به قول خودت هم عالم و هم ادمی هستی سعی کن رشته های علوم انسانی را به حد تعالی برسونی
    موفق باشید
    تمام


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر