۶:۵۸:۲۹ - سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹
✅ نخستین جلسه شورای گسترش فعالیت های قرآنی شهرستان مرودشت
نخستین جلسه شورای گسترش فعالیت های قرآنی شهرستان مرودشت به ریاست حجه الاسلام آقائی امام جمعه مرودشت و با حضور اعضا در دفتر امام جمعه مرودشت برگزار گردید. به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت، در ابتدای این جلسه و پس از تلاوت قرآن، شهرام صالحی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد

نخستین جلسه شورای گسترش فعالیت های قرآنی شهرستان مرودشت به ریاست حجه الاسلام آقائی امام جمعه مرودشت و با حضور اعضا در دفتر امام جمعه مرودشت برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت، در ابتدای این جلسه و پس از تلاوت قرآن، شهرام صالحی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای گسترش فعالیت های قرآنی شهرستان مرودشت با اشاره به دستور العمل های کشوری و استانی این شورا و قرائت دستورالعمل جلسه بیان داشت: پس از ابلاغ دستور تشکیل شورای گسترش فعالیت های قرآنی شهرستان مرودشت، نحوه تشکیل این شورا و فعالیت آن در شورای فرهنگ عمومی شهرستان به بحث و بررسی گذاشته شد و در نهایت با نظر حداکثر اعضاء، تشکیل این شورا به صورت مستقل مورد تصویب قرار گرفت.
وی افزود: هدف از تشکیل این شورا، تقریب و نزدیک نمودن فعالیت و ظرفیت های ادارات دولتی در راستای گسترش فعالیت های قرآنی است و باتوجه به حضور کارشناسان و صاحب نظران مسائل قرآنی شهرستان، فرصت بسیار خوبی برای بیان راهکارهای عملی جهت رفع مشکلات موجود است.
حجه الاسلام آقائی امام جمعه مرودشت و رئیس شورای گسترش فعالیت های قرآنی شهرستان مرودشت نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه تجمیع امکانات دولتی در راستای توسعه فرهنگ قرآنی بسیار قبل تر از این باید اتفاق می افتاد، اظهار داشت: علیرغم اینکه همواره تأکید بر این بوده است که فعالیت های قرآنی، مردمی و خودجوش باشد اما این مسئولیت نیز از گردن حکومت اسلامی ساقط نیست و ساختار تشکیلاتی شورای گسترش فعالیت های قرآنی، می تواند تأثیر به سزایی در زمینه اجرایی شدن برنامه ها داشته باشد.
رئیس شورای گسترش فعالیت های قرآنی شهرستان مرودشت افزود: در حال حاضر فعالیت مناسبی در ادارات متولی صورت می گیرد و ظرفیت های خوب و متفاوتی در این دستگاه ها وجود دارد ولی موازی کاری و عدم ارتباط نظام مند بین سازمانها موجب می شود تمام داشته های شهرستان، در اجرای برنامه ها به کار گرفته نشود که راه اندازی این شورا می تواند شبکه های ارتباطی خوبی را ایجاد نماید.
سیاست گذاری بلند مدت و تهیه نقشه جامع قرآنی شهرستان، شناسایی فعالان قرآنی و فعالیت های فعلی در سطح شهرستان و تجمیع سرفصل های آموزشی و فعالیت های نهادهای قرآنی از جمله برنامه هایی بود که حجه الاسلام آقائی در ادامه این جلسه به عنوان برنامه های بنیادین اولیه شورا مورد تأکید قرار داد.
حجه الاسلام ارودا رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هشرستان مرودشت نیز در این جلسه با اشاره به گوشه ای از فعالیت های این سازمان در راستای گسترش فرهنگ قرآنی، بیان داشت: تعیین نقش و وظیفه هر یک از سازمانهای عضو شورا همچنین حضور نمایندگان بخش های تابعه در جلسات شورای گسترش فعالیت های قرآنی، از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
دکتر حسینی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان مرودشت نیز در بخش دیگری از این جلسه، به ضرورت اتخاذ رویکرد علمی در ارائه مباحث قرآنی اشاره نمود و بیان داشت: قرآن کریم، ابعاد بسیار متنوعی دارد که با همکاری نزدیک تر و هدفمند اساتید رشته های مختلف دانشگاه و پژوهشگران حوزه علمیه، می توان آیات و مفاهیم قرآن در رشته های مختلف علوم تجربی و ریاضی را به دانشجویان ارائه نمود.
امین اله جعفری قرآن پژوه مرودشتی در ادامه به بیان برخی مشکلات موجود در سطح جامعه پرداخت و گفت: متأسفانه نظام آموزشی کشور در حال حاضر تنها بر آموزش متمرکز شده در حالی که ظرفیت موجود در آموزش و پرورش، آموزش عالی، انجمن های اولیاء و مربیان می تواند در کیفیت بخشی آموزش قرآن و مفاهیم قرآنی بسیار اثرگذار باشد.
حجه الاسلام محدث مسئول امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت نیز عمده مشکلات جامعه را ناشی از دوری از فرهنگ قرآنی دانست و افزایش برگزاری کلاس های مختلف قرآنی را زمینه ساز ارتباط بیشتر مردم با قرآن برشمرد.
ده خیری کارشناس قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی نیز در ادامه جلسه به بخشی از فعالیت های صورت گرفته در این مجموعه اشاره نمود و گفت: درحال حاضر فعالیت های بسیار خوبی در زمینه حفظ و مفاهیم قرآنی، ترویج قرآن، استفاده ازمبلغین متخصص، گسترش خانه های قرآن در روستاها، برگزاری جلسات خانگی و … در این نهاد انجام می شود ولی متأسفانه از نظر منابع مالی دست این اداره بسته است و همین مساله برنامه ها را با مشکل روبرو می سازد.
فریدون اتابکی معاون امور پرورشی آموزش و پرورش شهرستان مرودشت نیز در نخستین جلسه شورای گسترش فعالیت های قرآنی بیان داشت: اهداف فرهنگی و تربیتی آموزش و پرورش نباید در سایه مباحث آموزشی، کم رنگ شود و آموزش و پرورش شهرستان مرودشت تمام ظرفیت خود را در اختیار این شورا قرار دهد.
خلیفه مسئول حوزه علمیه بانوان شهرستان مرودشت نیز با اشاره به ظرفیت های موجود این نهاد بیان داشت: بانوان نیمی از جامعه را تشکیل می دهند و نقشی اساسی در گسترش فرهنگ قرآنی دارند به همین دلیل حوزه علمیه، متخصصانی را جهت آموزش این مفاهیم به بانوان درنظر گرفته است که امیدوارم نهادهای شهرستان از این ظرفیت در آموزش بانوان استفاده نمایند.
در بخش دیگری از این جلسه، جمعی از مسئولین مهدهای قرآن و دارالقرآن کریم شهرستان به ارائه گوشه ای از برنامه ها، توانمندی و مشکلات پیش روی این نهادها پرداختند.
در پایان جلسه با نظر اعضاء حاضر، کارگروه های شورای گسترش فعالیت قرآنی شهرستان مرودشت و اعضای آنها به شرح ذیل اعلام گردید:
کارگروه آموزش و آمار با مسئولیت اداره آموزش و پرورش شهرستان مرودشت
کارگروه پژوهش با مسئولیت دانشگاه آزاد اسلامی و عضویت پیام نور و دانشکده فنی
کارگروه تجلیل و تکریم از فعالان قرآنی با مسئولیت فرمانداری و تبلیغات اسلامی شهرستان مرودشت
کارگروه رسانه و افکار عمومی با مسئولیت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت
کارگروه وقف و خیرین قرآنی با مسئولیت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مرودشت
 


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر