خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۳/۰۹/۰۲ ۱۵:۰۵
شناسه خبر : 4921

یافته های جدید شهر پارسه، راهی گنجینه تخت جمشید شد

مدیر داخلی مجموعه جهانی تخت جمشید گفت: تل آجری لعابدار به دست آمده در شهر پارسه برای مطالعه و پژوهش بیشتر به گنجینه مجموعه جهانی تخت جمشید منتقل شده است.   به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، علی اکبر صادقی روز یکشنبه اظهار کرد: این اقدام در تداوم برنامه های ...

81398042-6095407

مدیر داخلی مجموعه جهانی تخت جمشید گفت: تل آجری لعابدار به دست آمده در شهر پارسه برای مطالعه و پژوهش بیشتر به گنجینه مجموعه جهانی تخت جمشید منتقل شده است.

 

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، علی اکبر صادقی روز یکشنبه اظهار کرد: این اقدام در تداوم برنامه های روشمند مطالعه شهر پارسه در محدوده شمال غربی تخت جمشید صورت گرفته است.

 

وی یادآور شد: در محوطه ای که معروف به «تل آجری» است، آجرهای لعابداری به دست آمده که برای مطالعه و پژوهش بیشتر به گنجینه مجموعه جهانی تخت جمشید منتقل شده است.

 

صادقی گفت: روی آجرهای لعابدار رنگین به دست آمده در این کاوش ها، انواع نقوش ترکیبی حیوانات بالدار است و در بیشتر آنها تصاویر ترکیبی از حیوانات اسطوره ای دوره عیلامی و هخامنشی با سنت جنوب غرب ایران، شوش و بین النهرین وجود دارد که از منظر مطالعاتی و پژوهشی حائز اهمیت است.

 

وی افزود: بررسی تشابه نقوش آجرهای لعابدار مکشوفه از تل آجری با نقوش اسطوره های بین النهرین و تحلیل آجرها و تلاش برای دستیابی به شناخت کافی در مورد وجه تشابه و یا تفاوت عناصر سازنده آن با آجرهای لعابدار هخامنشی کاخ آپادانا در شوش، ناگفته ها و خلاء های تاریخی مرتبط با پیشینه شهر پارسه را مشخص می کند.

 

وی اضافه کرد: با توجه به تنوع و گستردگی آثار مهم تاریخی فرهنگی در محدوده پارسه – پاسارگاد، سهم نیروهای آموزش دیده یگان حفاظت تخت جمشید و میراث فرهنگی در صیانت از این گستره تاریخی بسیار بالا و در خور توجه است.

 

صادقی ادامه داد: حضور مستمر نیروهای یگان حفاظت مجموعه تخت جمشید در کاوش های اخیر شهر پارسه اعم از کاوش آبراهه های زیرزمینی تخت جمشید، کاوش تل سبز در دشت مرودشت و کاوش تل آجری، بیانگر اهمیت حفظ و صیانت از آثار فرهنگی- تاریخی است.

 

برنامه پژوهشی هیات باستان شناسی مشترک ایرانی – ایتالیایی به مدت ۵۰ روز در ماه های مهر و آبان امسال در محوطه تل آجری انجام شد.

 

این فصل از کاوش ها به سرپرستی «علیرضا عسکری چاوردی» از دانشگاه شیراز و پروفسور «پییر فرانچسکو کالیری» از دانشگاه بولونیا ایتالیا با حمایت و مدیریت پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور و اداره کل میراث فرهنگی استان فارس و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید انجام گرفت.

 

در این کاوش ها، چشم انداز ریخت شناسی تخت جمشید و شهرپارسه در چارچوب مطالعات ژئومورفولوژی شناسایی و بازسازی و همچنین ۱۰ هکتار از محدوده پیرامون تل آجری در حوزه باغ فیروزی با استفاده از روش ترکیبی ژئو الکتریک و هم ژئوفیزیک بررسی و مستندنگاری شد.

 

در این کاوش ها علاوه بر بکارگیری روش های دقیق باستان شناسی و تخصص های مرتبط نظیر از انواع آزمایش ها در مورد مواد آلی و کانی، مطالعات ژئوالکتریک، ژئوفیزیک، نقشه برداری، زمین شناسی، ژئومورفولوژی استفاده، نتایج مطالعات در سامانه های اطلاعات جغرافیایی و تشکیل انواع بانک های اطلاعاتی مورد استفاده و ارزیابی قرار گرفت.

 

مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال شیراز واقع است.