خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
۹۴/۰۸/۲۰ ۱۸:۳۴
شناسه خبر : 10782

از لتونی تا مناطق ویژه اقتصادی فارس!/ هیچ برای مرودشت…

ازلتونی تا مناطق ویژه اقتصادی فارس هیچ برای مرودشت…   پارس دشت، جهانبخش بانشی- درچند روزگذشته درفضای مجازی مطلبی از آقای مهندس برومندی نماینده محترم این حوزه انتخابیه در شرح و دفاع از سفر به کشور لتونی منتشر شد،لازم دیدم با این درون مایه، نکاتی را به عرض مردم شریف و سخت کوش شهرستان مرودشت ...

IMG-20151111-WA0028 - Copy

ازلتونی تا مناطق ویژه اقتصادی فارس

هیچ برای مرودشت…

 

پارس دشت، جهانبخش بانشی- درچند روزگذشته درفضای مجازی مطلبی از آقای مهندس برومندی نماینده محترم این حوزه انتخابیه در شرح و دفاع از سفر به کشور لتونی منتشر شد،لازم دیدم با این درون مایه، نکاتی را به عرض مردم شریف و سخت کوش شهرستان مرودشت ،ارسنجان و پاسارگاد برسانم.

 

ا – دیپلماسی پارلمانی، ظرفیتی مثبت برای تقویت سیاست های جمهوری اسلامی در عرصه ی مسائل مختلف بین المللی است که آقای دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی در سفرهای مختلف و متعدد خود به اروپا،آفریقا، خاورمیانه، آسیای مرکزی و شرق آسیا به خوبی در تحقق آن ایفای نقش کرده اند اما سؤال اینجاست اکنون که نماینده محترم ما در اوج نیازهای متعدد حوزه ی انتخابیه به لتونی سفر می کند (در قالب هیأت دوستی پارلمانی) و این موضوع را بعنوان افتخاری به رأی نمایندگان منتسب می نماید، چرا در هیچکدام از سفرهای رئیس محترم مجلس جز بین المجالس ژنو، در قامت یک هیأت پارلمانی درجه ۱ حضور نداشته اند؟

 

دوم اینکه همه ی ما می دانیم بخش عمده ای از این سفر ها تشریفات مرسوم نظام بین الملل است که بسیاری از نمایندگان پر کار، مؤثر، صاحب نفوذ در دولت و مطرح و قوی در مجلس هرگز وقت خود را صرف چنین سفرهایی نمی کنندکه نه نتیجه ملموس و درخوری برای کشور دارد و نه دردی از گرفتاری های حوزه انتخابیه را حل و فصل می کند.

 

اینجانب و جمع قابل توجهی از منتقدین جناب مهندس برومندی، هرگز این سفر را امری مذموم یا خارج از چار چوب رسالت کاری ایشان نمی دانیم اما برنامه ای کم اثر و کم فایده می دانیم که در مجلس مشتری زیادی ندارد و عموماً زیرکان قوم، وقت ذی قیمت متعلق به موکلین خود را صرف چنین سفرهایی نمی کنند.

 

لتونی با مساحتی کمتر از یک استان ایران، جمعیتی حدود دو و نیم میلیون نفر و اقتصادی آسیب پذیر و متکی بر وام های بین المللی ، آش دهان سوزی نیست که برای سفر به آن این همه ثمر و نتیجه برشماریم که گاهی حتی وزیر امور خارجه ی ما هم که متولی رسمی امر دیپلماسی است، چنین ادعا هایی را برای یک سفر تشریفاتی به کشوری درجه ۳ بر نمی شمرد. به گمانم بهترین توضیح برای سفرشما به لتونی این گزاره است که بگوییم”عبارت بود از سفری تشریفاتی که پای مبارک شما را به لتونی باز کردکه بخش عمده ای از مردم ما حتی اسم آن را نیز به دلیل عدم ضرورت نشنیده اند ولا غیر و گرنه کشوری که جمعیت مسافرانش به ایران کمتر از ۲۰۰ نفر و صادرات ما به آن در یک سال کمتر از ۲۵۰هزار یورو بوده است، عزیز دل در مناسبت های بین المللی محلی از اعراب ندارد.

 

۲-به گمان اینجانب سفر شما به رامجرد جنوبی و یافتن راه حلی مناسب برای عبور از معضل «تبدیل شدن آن به بیابان»و کشف راهی در تأمین نیازهای اساسی آن مردمان شریف و دستیابی به مسیری برای به افسانه نپیوستن ” واژه آب “در آن دیار، از سفر به لتونی واجب تر است.

 

پنج سال تمام است که جاده درودزن چونان پیکری زخمی و بی رمق برزمین افتاده و پروژه ای که می بایست ظرف مدت حداکثر ۲۴ ماه به نتیجه و بهره برداری برسد، کماکان بلاتکلیف مانده است و مردم پیوسته شاهد توضیحات شما هستند. همه ما دیگر بخوبی در ذهنمان جا انداخته ایم که این طرح استانی بود، شما ملی اش کردید. ۱۴ کیلومترش را به بهره برداری رسانده اید و پل، خط کشی و نشانه گذاری آن را فول کرده اید و وزیران و مشاوران و وکیلان فراوان را به بالینش آورده اید. اما برادرم، دیگر بنر و تبلیغات و کاه، کوه کردن بس است.

 

وقتی نگاهی به پروژه های مشابه در سایر استان ها و حتی همین استان می اندازیم دیگر نمی توانیم باز هم آنچه رامی بینیم نپذیریم و مجذوب کلام دلربای شما شویم.

 

برادر عزیز، این جاده نیاز به مداومت در پیگیری و تعامل با دولت و استانداری فارس دارد. شاید اگر با مشت گره کرده و فریاد لاینقطع سخن نمی گفتید و با مسئولان خودمان هم از نوع دیپلماسی لتونی استفاده می کردیم، زودتر مرهمی بر این جاده می نشست.

 

۳-آقای مهندس، مطالبات کشاورزان، کارگران و جوانان ارسنجان و توابع دیگر نیاز به تکرار ندارد. آنان در انتخابات آینده به «عملکرد شما» و نه آمار و ارقامی که گاهی در ابهام و ایهام فرو میرود خواهند نگریست. کشاورزان چشم انتظار راهکار عالمانه ی شما بودند، اما وضعیت آب، وام های خشکسالی، نهاده های کشاورزی، معضل برقی نشدن چاه های کشاورزی و موارد دیگر چه تغییر مثبتی نسبت به قبل از شما داشته است؟

 

۴-آقای مهندس شایسته است سفری هرچند کوتاه به مناطق ویژه اقتصادی فارس داشته باشید.آدرس شهرستان هایش را خدمتتان عرض می کنم اگر چه شما جا و مکانش، آدرسش و مختصاتش را بهتر از ما می دانید.

 

به لامرد سفر کنید و منطقه ویژه ی اقتصادی لامرد راکه به قطب بزرگ پتروشیمی، صنعتی و تجاری در مساحتی بالغ بر۸۵۰۰ هکتار تبدیل شده است، نگاهی بیندازید. طبق تبصره۲، ماده ۱ قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی و به دنبال پیگیری ها و بررسی های فراوان و احراز وجود زیر ساخت ها، ظرفیت ها و پتانسیل ها ی لازم، مسئولان به این جمع بندی رسیدند که ایجاد منطقه ی ویژه ی اقتصادی در شهرستان لامرد دارای توجیه فنی و اقتصادی مناسب می باشد و در نهایت مجوز نهایی آن توسط مجلس شورای اسلامی صادر گردید و به مرحله اجرا در آمد.

 

لازم به ذکر است در جهت تکمیل این منطقه ی ویژه اقتصادی و در سفر اخیر هیات دولت به استان فارس، دستور شروع عملیات اجرایی سه پروژه بزرگ اقتصادی شامل کارخانه آلومنیوم جنوب، نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۳۰ مگاواتی غدیر و مجتمع GTL در منطقه ویژه اقتصادی لامرد توسط ریاست محترم جمهوری صادر شد.

 

جناب مهندس، این است واقعیت حرکت پرشتاب شهرستان های فارس به سوی صنعت، سرمایه گذاری واقتصاد.

ظرفیتهای ما ضعیف تر از شهرستان لامرد است یا تلاشمان و نوع برنامه ریزی و تعامل مان جای بحث و سؤال دارد؟

 

جناب مهندس شما خوب میدانید منطقه ویژه اقتصادی در فارس علاوه بر لامرد، درشهرستان های جهرم، نی ریز و کازرون نیز آغاز گردیده و پیشرفت های خوبی داشته است. همچنین شهرستان فسا مجوز احداث را درهمین تابستان از طریق مجلس شورای اسلامی بدست آورد. واقعاً به این مناطق وشهرستان ها سری بزنید. ظرفیت های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد را با آنها مقایسه کنید، شاید پس از سفر به لتونی، سفر به این مناطق هم دستاوردی برای شهرستان های سه گانه ما داشته باشد!


مطالب مرتبط:

مشت گره کرده آقای وکیل؛ نقد عملکرد نماینده محترم شهرستان مرودشت در جریان انتصاب استاندار فارس

چشممان روشن!!/ به بهانه تبدیل شدن فسا به منطقه ویژه اقتصادی