۳:۲۳:۴۶ - یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴
آشنایی با “نقش رجب” در مرودشت
نقش رجب از آثار مهم دوره ساسانی در فارس و ایران است.   به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: در ۳ کیلومتری شمال تخت جمشید در طرف راست جاده در مسیر اصفهان، در کوه فضای کوچک عقب رفته ای وجود دارد که در آن

3090502_787

نقش رجب از آثار مهم دوره ساسانی در فارس و ایران است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: در ۳ کیلومتری شمال تخت جمشید در طرف راست جاده در مسیر اصفهان، در کوه فضای کوچک عقب رفته ای وجود دارد که در آن نقوشی از اردشیر بابکان و شاپور اول حجاری شده است این نقش برجسته تاریخی به نقش رجب معروف است.

 

امیری با بیان اینکه در نقش رجب سه نقش برجسته وجود دارد افزود: در نقش رو به رو تصویر اردشیر بابکان در حالی که حلقه سلطنت را از اهورا مزدا می گیرد نقش شده است و در بین این دو نفر دو طفل دیده می شود که احتمالاً یکی ولیعهد و دیگری حامل گرز پادشاهی است.

 

وی ادامه داد: در پشت سر اهورا مزدا نقش دو بانو در حال احترام نشان داده شده است و در پشت سر اردشیر یکی از بزرگان چوب مگس پران بدست دارد.

 

این مسئول بیان کرد: شخص دیگری نیز به حال کرنش ایستاده دیده می شود در عقب تر از این نقوش تصویر موبد معروف دوره شاهان اولیه ساسانی به نام کرتبر دیده می شود این تصویر با سنگ نوشته به خط پهلوی همراه است.

 

امیری افزود: دو نقش برجسته دیگر شاهپور اول را نشان می دهد . نقش سمت راست، اهورا مزدا سوار بر اسب حلقه پادشاهی را در حال سواری به شا هپور می بخشد و در نقش سمت چپ شاهپور بر اسب سوار بوده و ۹ نفر از بزرگان کشور پشت سر وی ایستاده اند.

 

نقش برجسته های نقش رجب در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر