۱۴:۱۳:۴۲ - یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۴
آغاز طرح بررسی ترک‌خوردگی در تخت‌جمشید و نقش رستم
مدیرمرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) از آغاز طرح بررسی علت ترک‌خوردگی‌های زمین در اطراف تخت جمشید و نقش رستم خبرداد.   تسنیم– طهمورث یوسفی اظهار داشت: سازمان زمین شناسی بررسی دلایل این موضوع را در دستور کار قرار داده و در حال حاضر نیز ایستگاه‌های  جی‌پی‌اس را در نقش رستم،

139401121400089155025813

مدیرمرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) از آغاز طرح بررسی علت ترک‌خوردگی‌های زمین در اطراف تخت جمشید و نقش رستم خبرداد.

 

تسنیم طهمورث یوسفی اظهار داشت: سازمان زمین شناسی بررسی دلایل این موضوع را در دستور کار قرار داده و در حال حاضر نیز ایستگاه‌های  جی‌پی‌اس را در نقش رستم، تخت جمشید و دشت مرودشت فعال کرده است.

 

وی با اشاره به ترک‌خوردگی‌های ایجاد شده در اطراف تخت‌جمشید تصریح کرد: این ترک‌خوردگی‌ها در واقع ادامه ترک‌خوردگی‌های ۱۰ سال گذشته قسمت شرقی کوه رحمت در کنار تخت جمشید است که بر اثر افت آب‌های زیرزمینی اتفاق افتاده است.

 

یوسفی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تخت‌جمشید در دامنه جنوبی این کوه قرار گرفته  ترک‌خوردگی در برخی از اطراف این بنای عظیم سنگی نیز در حال رخ‌دادن است که با توجه به خطرپذیری آن باید کنترل و راهکاری برای آن اندیشیده شود.

 

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) با بیان اینکه این فرورفتگی‌ها، شکاف‌ها و ترک‌ها  به مرور خطراتی را برای تخت‌جمشید به‌دنبال دارد افزود: با توجه به اینکه سرعت آسیب‌پذیری این ترک‌خوردگی‌ها کند بوده و بازسازی زمین با آن نیز غیرممکن  و یا پرهزینه است باید اقدامات اساسی برای پیشگیری انجام شود.

 

به گزارش تسنیم، تخت جمشید به عنوان یکی از بناهای شاخص جهان مطرح است و امروز ترک‌های ایجاد شده در تخت جمشید این بنا را در معرض ریزش و آسیب جدی قرار داده است.

 

همچنین ترک‌های ایجاد شده در اطراف  این بنای جهانی دوستداران میراث فرهنگی را نگران کرده و خواستار بررسی و برطرف کردن آسیب‌های ناشی از آن به تخت‌جمشید هستند.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر