۱۹:۴۶:۰۲ - شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳
آینده، در دست های ماست…/ گفتگو با مربی و والیبالیست های مرودشتی حاضر در سوپرلیگ نوجوانان و جوانان
رشته والیبال از معدود رشته هایی است که در سال های اخیر با بهره گیری از برنامه ریزی علمی و نیروی متخصص و با سرمایه گذاری های هدفمند در بخش پایه، توانسته است حضوری قدرتمند در رقابت های جهانی داشته باشد و جای خود را در میان بزرگان والیبال دنیا، به عنوان یک مدعی باز

رشته والیبال از معدود رشته هایی است که در سال های اخیر با بهره گیری از برنامه ریزی علمی و نیروی متخصص و با سرمایه گذاری های هدفمند در بخش پایه، توانسته است حضوری قدرتمند در رقابت های جهانی داشته باشد و جای خود را در میان بزرگان والیبال دنیا، به عنوان یک مدعی باز کند.

 

موفقیت های به دست آمده در زمینه والیبال، باعث گسترش هرچه بیشتر این رشته جذاب، در سراسر کشور شده، به نحوی که حتی در سطح شهرستان ها نیز این تغییر به خوبی دیده می شود.

 

حضور چند تن از والیبالسیت های نوجوان و جوان و یک مربی مرودشتی در لیگ های برتر نوجوانان و جوانان در قالب تیم پارس مهر فارس و آلومینیوم هرمزگان، بهانه ای شد تا با علیرضا آزادی(مربی تیم پارس مهر فارس) و دو تن از این بازیکنان گفتگویی داشته باشیم.

20150104_171341-1

جناب آزادی، لطفا خود را بیشتر معرفی نمایید.

-علیرضا آزادی هستم، متولد ۱۳۶۷٫ حدود ۱۳ سال پیش، زیر نظر آقای فلامرز عمادی والیبال را آغاز کرده و سپس افتخار شاگردی آقای علی رضایی را پیدا نمودم.

 

کسب عنوان نائب قهرمانی مسابقات دانشجویی پیام نور کشور و یک دوره دعوت به اردوی تیم ملی دانشجویان، از جمله موفقیت هایی است که در دوران بازی کسب کرده ام.

 

مربیگری را از چه سالی آغاز کردید؟

-از حدود ۶ سال قبل مربیگری را آغاز کردم و در رده های مختلف سنی پایه، کار کرده ام.

 

درجه مربیگری شما چیست؟

-در حال حاضر دارای کارت درجه ۲ مربیگری هستم و انشاالله تا یک ماه آینده به ۱ ارتقا پیدا می کنم.

 

شما چند سال است که در رده های سنی پایه مربیگری کرده اید. در حال حاضر وضعیت بازیکنان رده های سنی پایه شهرستان مرودشت را چگونه ارزیابی می کنید؟

-خوشبختانه مرودشت در رده سنی پایه، پیشرفت بسیار خوبی داشته و به جایگاه قابل قبولی در سطح استان دست یافته است.

الآن حدود ۷ نفر از بازیکنان جوان و نوجوان مرودشت در لیگ های برتر رده های سنی خود و در سطح کشور فعالیت می کنند که عبارتند از آقایان: محمد شهریاری، محسن کوه پیما، محمدجواد اندامی، محمدجواد حسن زاده، ساسان زارع، محمدرضا زارع و محمد کارگز.

 

در سطح شهرستان نیز، بازیکنان نوجوان و جوان ما، توانسته اند خود را در سطح بزرگسالان مطرح نموده و این ظرفیت را از خود نشان داده اند که در ترکیب تیم بزرگسالان نیز بازی کنند.

هم چنین در اردوی استعدادیابی تیم ملی که زیر نظرجعفر هوتهم مسئول استعدادیابی فدراسیون برگزار شد، والیبالیست های مرودشتی، جزء اولین بازیکنانی بودند که انتخاب شدند.

 

این بازیکنان در چه رده سنی هستند؟

آقایان علی صفایی، علی شعبانی، ارسلان رهنما و اردلان رهنما در رده سنی زیر ۱۶ سال و محمد امین سعیدی، رضا کشاورز و و رضا نام آور در رده سنی زیر ۱۴ سال، از اول اسفندماه در اردوی استعدادیابی تیم ملی در تهران شرکت خواهند کرد.

 

دلیل این موفقیت چه بوده است؟

یکی از مهم ترین دلایل کسب این نتایج، تلاش مربیان جوانی همچون آقایان محمدعلی مرادی، اسماعیل مردانی، جواد غلامی و … بوده است که با استفاده از تمرین های به روز، توانسته اند این تحول را در والیبال پایه ایجاد کنند.

هیئت والیبال نیز حمایت خوبی در این زمینه داشته است و تمرین این بازیکنان را در چهار سالنی که تحت نظارت این هیئت است، آزاد کرده و بچه ها می توانند در هر تیمی که در دسترس آنهاست، تمرین کنند.

 

چه شد که امسال والیبال فارس هم قفل حضور در لیگ برتر را شکست؟

علتش را حضور فرد علاقه مندی به نام ماشااله چرخی، به عنوان مدیرعامل باشگاه پارس مهر در استان فارس می دانم. ایشان اولین سالی است که در ورزش استان فعالیت می کند و حمایت بسیار خوبی نیز از تیم داشته است.

البته پارس مهر امسال برای کسب تجربه در لیگ برتر بزرگسالان شرکت کرده و کسب نتیجه ملاک نبوده است اما در رده نوجوانان، تیم خوبی بسته شد و توانستیم از دور اول هم صعود کنیم و امیدواریم بتوانیم نتایج خوبی نیز در دور دوم کسب نماییم.

 

چگونه فرصت حضور بازیکنان مرودشتی در تیم پارس مهر به وجود آمد؟

جناب چرخی، ارتباط خوبی با مرودشت و به ویژه با رئیس هیئت والیبال مرودشت، جناب جعفرزاده داشتند و با شناختی که از والیبال مرودشت داشتند، به بازیکنان جوان این شهرستان نیز اعتماد نمودند و در اولین قدم به این شهرستان، اتکا نمودند. حضور ۵ بازیکن مرودشتی در این تیم نیز، گواه این است که والیبالیست های مرودشتی نیز پاسخ این اعتماد را داده اند.

 

البته دو بازیکن خوب ما، آقایان محمدرضا زارع و ساسان زارع در این فصل در تیم آلومینیوم هرمزگان حضور داشتند و علی صفایی نیز به دلیل مصدومیت نتوانست در دور اول برای تیم پارس مهر بازی کند و از دور بعد به تیم ملحق می شود.

 

آیا این دستاوردها، تداوم خواهد داشت؟

حتمأ. در حال حاضر و در تمرین ها، بچه هایی را می بینیم که حتی می توانند بهتر از این بازیکنان باشند.

البته آینده بچه ها تا حد زیادی در دست های خودشان قرار دارد. ما تلاش می کنیم که آموزش های لازم را به آنها بدهیم و هرآنچه می دانیم در اختیار آنها قرار دهیم ولی مابقی به پشتکار خودشان، راهی که انتخاب می کنند و حمایت خانواده هایشان بستگی دارد.

 

به نظر شما، شهرستان مرودشت پتانسیل حضور در لیگ کشور را دارد؟

صد درصد. ولی متأسفانه از این تیم حمایت های لازم صورت نمی گیرد و اسپانسرها به این سمت هدایت نمی شوند.

 

به عنوان اولین مربی مرودشتی که فرصت حضور در یکی از لیگ های برتر والیبال کشور را داشته است، امکانات این شهر را چگونه ارزیابی می کنید؟

مطمئنأ در این زمینه کمبودهایی وجود دارد ولی به طورکلی می توان گفت در حال حاضر تیم ها و باشگاه های فعال، تونسته اند روی پای خود بایستند و همکاری خوبی با هیئت داشته باشند.

 

آیا برای پیشرفت در این رشته، تنها داشتن قد بلند کفایت می کند؟

-مسلمأ اگر کسی بخواهد در این رشته به سطح ملی برسد، باید از قد بلند برخوردار باشد ولی حمایت خانواده ها نیز در این میان، اهمیتی ویژه دارد.

 

در پایان صحبتی دارید که از قلم افتاده باشد؟

-فرصت را مغتنم شمرده و از مدیرعامل تیم پارس مهر جناب ماشاله چرخی که امسال واقعأ حمایت خوبی از والیبال فارس داشتند، تشکر می کنم.

همچنین از آقایان اسدی پویا رئیس هیئت والیبال استان فارس و حبیب جعفرزاده رئیس هیئت والیبال شهرستان مرودشت و عباس حبیبی رئیس اداره ورزش و جوانان که همواره ما را حمایت نموده اند، قدردانی می کنم.

از اینکه این فرصت را در اختیار بنده و بازیکنان جوان والیبال مرودشت قرار دادید، بسیار سپاسگزارم.

kjhkj

در ادامه، دقایقی را نیز به گفتگو با دو بازیکن جوان تیم پارس مهر فارس و آلومینیوم هرمزگان پرداختیم.

 

-لطفأ خود را معرفی نمایید.

ساسان زارع هستم، متولد ۷۵ شهرستان مرودشت و ۱/۹۰ سانتی متر بلندی قدم هست.

 

-والیبال را از چه زمانی و زیر نظر چه کسی آغاز کردید؟

حدود چهار سال پیش به والیبال علاقه مند شدم و زیر نظر آقای اسماعیل مردانی، این رشته را آغاز کردم. در ادامه نیز زیر نظر آقای آزادی به تمرین پرداختم.

 

در چه پستی کار می کنید؟

-سرعتی زن هستم.

 

هم تیمی مرودشتی شما در تیم آلومینیوم کیست؟

آقای محمدرضا زارع دوست بسیار خوبم نیز در تیم آلومینیوم با من هم تیمی است. ایشان نیز حدود ۸ سال پیش والیبال را زیر نظر آقای آزادی آغاز کرد.

در حال حاضر با تیم بزرگسالان مرودشت هم کار می کنیم و در مسابقات جام رمضان امسال به عنوان پدیده مسابقات انتخاب شدیم.

 

-شما در ترکیب آلومینیوم هرمزگان حضور داشتید و متأسفانه نتوانستید به دور بعد صعود کنید. دلیل این مسئله چه بود؟

سطح مسابقات خیلی خوب بود و تیم ها قوی بودند. متأسفانه بچه ها در حد خودشان ظاهر نشدند و نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. البته من و دوستم محمدرضا، تمام تلاش خود را کردیم ولی این رشته تیمی است.

 

بازیکن مورد علاقه؟

-میلاد عبادی پور.

 

در زمینه درسی هم به همین اندازه موفق بوده اید؟

-همیشه سعی کرده ام که درسم لطمه نخورد و در حال حاضر نیز دانشجوی ترم سوم رشته تأسیسات الکتریکی هستم.

 

صحبت دیگری دارید؟

از مربیان تیم آلومینیوم هرمزگان آقایان پارسا و داوود زارعیان که فرصت حضور در ترکیب تیم را به ما دادند، آقایان آزادی و جعفرزاده که شرایط حضور ما را در این تیم فراهم کردند، تشکر می کنم.

 

محمد کارگر، بازیکن مرودشتی تیم پارس مهر فارس، نیز در ادامه، خود را اینگونه معرفی کرد:

متولد سال ۷۷ در روستای کوهسبز هستم و دانش آموز ترم آخر رشته الکترونیک با قد ۱/۹۷٫

 

از سال ۸۹، والیبال را زیر نظر آقای محمدعلی مرادی شروع کردم. قهرمانی استان فارس و کسب جایگاه پنجم کشوری و دعوت به اردوی تیم ملی دانش آموزی از جمله افتخاراتی است که کسب کرده ام.

 

چگونه فرصت حضور در سوپرلیگ نوجوانان را پیدا کردید؟

با همکاری آقای آزادی و هماهنگی مربی ام، در تست تیم پارس مهر شرکت کردم و با نظر کادرفنی تیم پارس مهر، به این تیم پیوستم.

 

دور اول مسابقات چگونه بود؟

-دور اول سوپرلیگ نوجوانان به میزبانی شیراز برگزار شد و به دلیل حضور بازیکنان ملی پوش در ترکیب تیم های مختلف، سطح بسیار بالایی داشت.

 

-با چه تیم هایی همگروه بودید و چه نتیجه ای کسب کردید؟

در دور اول با تیم های سایپا، متین ورامین، نوین کشاورز، آلومینیوم هرمزگان و شهرداری ارومیه همگروه بودیم که به همراه دو تیم سایپا و نوین کشاورز به دور بعد راه یافتیم.

یک ماه دیگر باید در مشهد به مصاف تیم های پیکان تهران، میزان مشهد و برویم.

 

فکر می کنید چه مقامی کسب کنید؟

-تمرین های خوبی داشته ایم و حمایت خوبی هم صورت گرفته است. قول میدهم که در مشهد به روی سکو برویم و با دست پر به استان برگردیم.

 

در پایان صحبت دیگری دارید؟

-از مربی تمرینم اقای محمدعلی مرادی و سرمربی و مربی تیم پارس مهر، آقایان محمدرضا قدوسی و علیرضا آزادی تشکر می کنم.

گفتگو از آرزو اسماعیلی

منبع: هفته نامه مرودشت


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر