۱۵:۱۷:۰۰ - یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵
ابتلای ۸۰ درصد از اهالی یک روستای فارس به سالک؟!
محمود کمالی دهیار روستای کمال آباد بخش بیضاء شهرستان سپیدان مطالب درج شده در یک روزنامه محلی شیراز با عنوان “ابتلای ۸۰ درصد از اهالی این روستا به سالک” را نادرست خواند.    کمالی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از همه جمعیت حدود یکصد خانواری این روستا کمتر از

82038068-70656304

محمود کمالی دهیار روستای کمال آباد بخش بیضاء شهرستان سپیدان مطالب درج شده در یک روزنامه محلی شیراز با عنوان “ابتلای ۸۰ درصد از اهالی این روستا به سالک” را نادرست خواند.

 

 کمالی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از همه جمعیت حدود یکصد خانواری این روستا کمتر از چهار یا پنج نفر سالک دارند و در سالهای اخیر با اجرای طرح های جونده کشی و اقدامات بهداشتی که انجام شده سالک تقریبا مهار شده است.

 

دهیار روستای کمال آباد اظهار داشت: هماهنگی بین فرمانداری، جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی و دستگاه های مسئول دراین شهرستان به گونه ای در سالهای اخیر تقویت شده که با مشاهده کوچکترین اثر شیوع و بروز سالک طرح های کنترل این بیماری نیز تقویت می شود و اکنون مردم در شرایط مطلوبی بدون دغدغه از اپیدمی این بیماری زندگی می کنند.

 

کمالی خواستار رعایت انصاف و صداقت درانتشار اخبار شد و گفت: انتشار اخبار کذب موجب بی اعتمادی مردم به این رسانه ها می شود و باعث می گردد که آنان جایگاه خود را در بین مردم از دست بدهند.

 

این روستا در دهستان بانش بخش بیضاء شهرستان سپیدان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران جمعیت آن حدود ۳۰۰ نفر است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز پیش تر گفته بود: برخی از شهرستان های استان فارس از جمله مناطقی از سپیدان بر روی کمربند سالک قرار دارند، این موضوع بیانگر مجموعه ای از شهرستان ها و مناطق درگیر با این بیماری است که از شمال غرب تا جنوب شرق استان فارس را درگیر کرده است.

 

دکتر محمد هادی ایمانیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کمربند سالک در استان فارس شهرها و مناطقی از سپیدان، شیراز، مرودشت، ارسنجان، نی ریز، استهبان و آباده طشک نی ریز را شامل می شود.

 

وی با بیان اینکه وجود جونده و حشره گزنده عامل انتقال و شیوع سالک است گفت: در همه این شهرها و مناطق استعداد بروز سالک و شیوع آن وجود دارد و مناطقی از منطقه هم اکنون آلوده به سالک است و به رغم اقدامات انجام شده سالک دراین مناطق ریشه کن نشده است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه این دانشگاه به تنهایی قادر به ریشه کن کردن سالک نیست گفت: ریشه کن کردن این بیماری همکاری بین بخشی می طلبد بطوریکه ۱۸ دستگاه و نهاد و سازمان باید دست به دست هم بدهند تا سالک از کمربند سالک دراستان فارس رخت بندد.

 

دکتر ایمانیه از شهرداری ها، نیروی انتظامی، شوراها، شرکت های آب و فاضلاب، سازمان جهاد کشاورزی، دستگاه قضایی و فرمانداری ها به عنوان دستگاه هایی نام برد که باید مشارکت بیشتری برای ریشه کن کردن سالک داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه نشست هایی با فرمانداران همه این شهرستان ها برگزار کرده گفت: دراین نشست ها، ما اعلام آمادگی کردیم که همه اقدامات بهداشتی و درمانی برای کنترل سالک انجام دهیم اما برخی اقدامات در حیطه وظایف و مسوولیت و اختیار ما نیست و همه دستگاهها باید به میدان بیایند.

 

دکتر ایمانیه با بیان اینکه بروز سالک در استان فارس در مرحله بحرانی قرار ندارد، گفت: برای کنترل این بیماری اقدامات خوبی انجام شده، کمیته های تخصصی هم تشکیل شده اما همچنان بر لزوم شرکت همه دستگاهها تاکید می کنیم.

 

سالک، یک عفونت انگلی پوست است که توسط پشه خاکی منتقل می شود و ایجاد ضایعه پوستی می کند. پشه های خاکی پس از گزش افراد مبتلا به سالک یا جوندگان مبتلا، آلوده می شوند و در گزشهای بعدی موجب انتقال انگل به افراد سالم می گردند.

 

معمولاً پس از چند روز تا چند ماه محل گزش مختصر قرمز سپس متورم و حالت جوش مانند می شود و بتدریج از وسط زخمی ایجاد می شود و اطراف آن قرمز می گردد.

 

ممکن است این ضایعه خشک یا دارای ترشح باشد. به دنبال چند بار گزش ممکن است چندین زخم در فرد ایجاد شود. اشکال دیگر بیماری هم ممکن است ایجاد شود.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر