۵:۳۱:۲۱ - سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴
امضای تفاهم نامه برای از بین بردن گلسنگ های تخت جمشید
بیش از ۱۰۰ نوع گلسنگ یک ماه اخیردرتخت جمشیدشناسایی شده است.   به گزارش خبرگزاری صداو سیما، سرپرست پایگاه تخت جمشیدبا اعلام این خبر افزود: طرح تحقیقاتی از بین بردن این گل سنگ ها از سال ۸۲ آغاز شد و با شناسایی ۶۵ نمونه گل سنگ در این مجموعه، برخی از گلسنگ هابا لیزر و

farhangnews_129603-367538-1433563479

بیش از ۱۰۰ نوع گلسنگ یک ماه اخیردرتخت جمشیدشناسایی شده است.

 

به گزارش خبرگزاری صداو سیما، سرپرست پایگاه تخت جمشیدبا اعلام این خبر افزود: طرح تحقیقاتی از بین بردن این گل سنگ ها از سال ۸۲ آغاز شد و با شناسایی ۶۵ نمونه گل سنگ در این مجموعه، برخی از گلسنگ هابا لیزر و برخی با شستشوی کتیبه ها از بین برده شد.

 

مسعود رضایی منفرد با بیان اینکه برخی از این گل سنگ ها را می توان با لیزر و شستشو از بین برد اما برای برخی دیگر، این اقدامات بی فایده است گفت: برای مقابله باگل سنگها، باید خطا را به حداقل برسانیم.

 

وی از امضای تفاهم نامه ای با شرکت ایتالیایی برای از بین بردن گل سنگ ها خبر داد و بیان داشت: همچنان به دنبال راهبرد علمی و جامع برای مبارزه با این گل سنگها هستیم.

 

امین محمود زاده کارشناس مرمت آثار باستانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، نفوذ پذیری را، یکی از مهمترین عوامل فیزیکی موثر بر زوال و پوسیدگی سنگ ها دانست و عنوان کرد: این وضعیت به همراه افزایش امکان دسترسی به بخش های داخلی سنگ، زمینه تخریب آن را بوسیله آب فراهم می کند.

 

لازم به ذکر است که گل سنگ از هم زیستی سنگ و قارچ به وجود می آید و پس از رشد در برخی موارد باعث ترک خوردن کتیبه و نقوش برجسته می شود.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر