۱۸:۲۷:۴۳ - سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳
اهدای شی تاریخی به موزه تخت جمشید مرودشت
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس، از اهداء دو شیء تاریخی توسط یکی از شهروندان کامفیروزی، به مجموعه تخت جمشید خبر داد.   به گزارش دریافتی “پارس دشت” از روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس، از اهداء دو عدد خمره سالم که قدمت آنها به اواخر دوره قاجار

DSC01544

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس، از اهداء دو شیء تاریخی توسط یکی از شهروندان کامفیروزی، به مجموعه تخت جمشید خبر داد.

 

به گزارش دریافتی “پارس دشت” از روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس، از اهداء دو عدد خمره سالم که قدمت آنها به اواخر دوره قاجار بر می گردد توسط یکی از اهالی ساکن در بافت قدیمی منطقه کامفیروز به میراث فرهنگی خبر داد.

 

سرهنگ صفری در این باره گفت: در حالی که بعضاً اخباری مبنی بر تخریب برخی مناطق تاریخی به بهانه یافتن گنج توسط عده ای سودجو شنیده می شود و این اقدام ناپسند آنان در برخی موارد آسیب های جبران ناپذیری به همراه دارد، اقدام این شهروند فرهنگ دوست و علاقه مند به حفظ میراث تاریخی که به نوعی فرهنگ سازی و جلب توجه مردم به اهداء شیء تاریخی به موزه ها بوده، قابل تقدیر و ستودنی است. این مقام مسئول همچنین، خمره های اهدائئ را دارای ارزش مطالعه در حیطه فرهنگ زیست بومی منطقه دانست.

 

اهداء کننده خمره های تاریخی نیز در گفت و گویی اظهار داشت: هر چند من و خانواده ام نسبت به این خمره ها تعلق خاطر داشته و تمام سعی خود را برای حفظ و نگهداری آنها به کار می گرفتیم، اما بر آن شدیم با تحویل آنها به میراث فرهنگی و نمایش در موزه، تمام مردم بتوانند هر چه بهتر و بیشتر با تاریخ کهن منطقه آشنا شوند.

 

بنا بر نظر کارشناسان پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، خمره های موصوف هر دو به رنگ قرمز، چرخ ساز و بدنه خارجی آنها با خطوط برجسته موازی، زیگزاگ و مواج تزئین گردیده و طبق اظهارات محلی، قدمت آنها به اواخر دوره قاجار بر می گردد و کاربری آنها نگهداری آذوقه بوده است.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر