۳:۵۹:۲۶ - پنجشنبه ۴ تیر ۱۳۹۴
بحران کم آبی در مرودشت و ۱۳ شهر فارس
افکار نیوز- «محمدعلی قلندری» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس در این خصوص با اشاره به اینکه بحران کم آبی در ۱۴ شهر این استان وجود دارد و در ۲ شهر نیز آب جیره ‌بندی شده است، تصریح کرد: بخش‌هایی از شهرهای فسا و شهر «قطرویه» نی ریز اکنون در ساعاتی از روز با نوبت

144520_227

افکار نیوز- «محمدعلی قلندری» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس در این خصوص با اشاره به اینکه بحران کم آبی در ۱۴ شهر این استان وجود دارد و در ۲ شهر نیز آب جیره ‌بندی شده است، تصریح کرد: بخش‌هایی از شهرهای فسا و شهر «قطرویه» نی ریز اکنون در ساعاتی از روز با نوبت ‌بندی آب روبه رو است و در صورتی که مدیریت مصرف بهینه اعمال نشود در سایر شهرهای بحرانی نیز مجبور به نوبت ‌بندی آب هستیم.

 

شهرهای فسا، خرامه، جهرم، کوار، داراب، فراشبند، وراوی، بنارویه، سوریان، کوهنجان، مرودشت، قطرویه و زرین دشت اکنون با بحران جدی کم آبی روبه رو است. در برخی از شهرهای فارس مانند جهرم نیز به علت برداشت‌های بی‌رویه سطح آب‌های زیر زمینی به ژرفای ۵۰۰ متر رسیده است. وی با یادآوری این نکته که متأسفانه هنوز در برخی از نقاط استان شاهد مزارع بزرگ شلتوک حتی در دشت‌های ممنوعه هستیم، گفت: اکنون چهار برابر شرایط بحرانی آب در فارس مصرف می‌شود.

 

آبیاری با آب شور

 

درهمین حال، «ناصر طهماسبی‎پور»، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان با بیان اینکه می‎توان از آب شور برای آبیاری استفاده کرد، افزود: از آب شور می‎توان برای گیاهان مقاوم و درختانی که به‌عنوان بادشکن غرس شده، استفاده کرد. گرچه طول عمر درختان با افزایش شوری کاهش می‎یابد، لیکن گونه‎های مختلف گیاهی با همدیگر اختلافاتی از نظر مقاومت به شوری دارند.


وی خاطرنشان کرد: مقدار زیادی فاضلاب شهری در مناطق خشک و نیمه خشک در دسترس است. می‎توان با تصفیه‌ جزئی از این فاضلاب‎ها برای طرح‎های فضای سبز و آبیاری جهت گیاهانی که استفاده خوراکی ندارند، استفاده کرد. مصرف این آب‌ها برای آبیاری درختان چوب‎ده و گیاهان صنعتی مانند روناس و پنبه مفید است.

 

 url

جیره‌بندی آب در ۱۱ روستای خمین

 

آب در ۱۱ روستای شهرستان خمین در استان مرکزی جیره‌بندی شده است.

 

«سید مهدی ساداتی»، فرماندار خمین در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بحران جدی آب در این شهرستان و روستاهای آن گفت: درحال حاضر ۱۸ روستا در شهرستان با مشکل جدی کمبود آب مواجه هستند.وی با بیان اینکه این شهرستان ۱۲۱ روستای تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب دارد، افزود: در حال حاضر ۷ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود و در ۱۱ روستا نیز آب جیره‌بندی شده و مسلما این تعداد روستا و مشکل آن ها در حوزه آب روند افزایشی خواهد داشت.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر