۷:۳۵:۵۰ - سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۳
تجلیل از کوهنوردان فعال در حوزه میراث فرهنگی مرودشت
از کوهنوردان فعال در حوزه میراث فرهنگی مرودشت تجلیل شد.  به گزارش دریافتی “پارس دشت” از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی شهرستان مرودشت، برنامه تجلیل از کوهنوردان و صخره نوردانی که در عملیات بوته زنی و پاکسازی ارتفاعات محوطه های باستانی تخت جمشید و نقش رستم همکاری داشتند، با حضور مسئولین اداره میراث فرهنگی و

IMG_0485

از کوهنوردان فعال در حوزه میراث فرهنگی مرودشت تجلیل شد.

 به گزارش دریافتی “پارس دشت” از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی شهرستان مرودشت، برنامه تجلیل از کوهنوردان و صخره نوردانی که در عملیات بوته زنی و پاکسازی ارتفاعات محوطه های باستانی تخت جمشید و نقش رستم همکاری داشتند، با حضور مسئولین اداره میراث فرهنگی و مجموعه تخت جمشید و هیئت کوهنوردی مرودشت، در تخت جمشید برگزار شد.

در این مراسم ذوالفقار درستکار رئیس هیئت کوهنوردی، ضمن تشریح فعالیت های هیئت کوهنوردی، همکاری افتخاری اعضاء را در پاکسازی ارتفاعات تخت جمشید و نقش رستم، برگ زرین دیگری در کارنامه عملکرد و خدمات هیئت کوهنوردی برشمرد و با تآکید بر این که حفاظت از میراث فرهنگی، وظیفه ای همگانی است، آمادگی این گروه را در خدمات رسانی مستمر در حوزه های مرتبط با میراث فرهنگی اعلام نمود.

در ادامه مراسم مسعود رضایی منفرد، مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید و همچنین سعید صفرزاده رئیس اداره میراث فرهنگی مرودشت، مراتب تقدیر و سپاس خود را از تلاش کوهنوردانی که بر حفظ و پاسداشت محوطه تاریخی تخت جمشید و نقش رستم اهتمام ورزیده و همگام با مرمتگران و دست اندرکاران میراث فرهنگی، نسبت به پاکسازی این اماکن، اقدام نموده اند، اعلام و ابراز امیدواری کردند این همکاری دوسویه بتواند امر پسندیده حفاظت همگانی از میراث گذشتگان را فرهنگ سازی نموده و به حفاظت بهتر و مؤثرتر از این آثار کمک کند.

در حاشیه ی این مراسم، گزارشی تصویری از روند مرمت های صورت گرفته در چند دهه اخیر در تخت جمشید و همچنین گزارش تلویزیونی تهیه شده از صخره نوردان و کوهنوردان در حین پاکسازی ارتفاعات نقش رستم پخش گردید و در پایان با اهداء لوح تقدیر، از فعالان این عرصه تجلیل به عمل آمد.

به گزارش روابط عمومی اداره میراث فرهنگی مرودشت،  هر ساله در گیاهان خودرو و علف های هرز تخت جمشید و نقش رستم در چندین نوبت، پاکسازی می گردد اما مشکل اصلی وجود درختچه هایی است که در ارتفاعات دیواره های آثار می رویند و دسترسی به آنها مشکل است.

این در حالی است که در بحث کارشناسی و  رعایت اصول حفاظتی و مرمتی، استفاده از دستگاه جرثقیل در مجاورت بنای تاریخی و ارتعاشات کوبه ای ناشی از آن، راهکاری اصولی و عملی در حذف درختچه ها نیست.

تشکیل تیم مشترک صخره نوردی حرفه ای و مرمت، اقدامی ابتکاری و مؤثر در حذف و پاکسازی درختچه های روییده بر بدنه  ارتفاعات نقش رستم و تخت جمشید بود که  این اقدام ضمن اخذ مجوزهای لازم  و با بهره گیری از تخصص و تجربیات گروه کوهنوردی مهر شهرستان مرودشت و هیئت کوهنوردی با رعایت اصول فنی و تحت نظارت کارشناسان گروه حفاظت و مرمت پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، انجام پذیرفت و در حال حاضر تمامی گیاهان اعم از علف های خودرو و درختچه های مضر در ارتفاع دیواره های نقش رستم پاکسازی گردیده است.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر