۱۷:۲۳:۴۳ - دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳
تصاویر تکان دهنده از زلزله ی خاموش در ارسنجان
 برداشت بیش از حد مجاز از منابع آب زیرزمینی، عامل اصلی ایجاد فرونشست در بیشتر دشت‌های ایران باشد که همچون سرطان آرام و بی صدا گسترش می‌یابد در ادامه ی مطالب مربوط به  بررسی ابعاد خشکسالی در ارسنجان، عکس ها و اطلاعاتی مربوط به یکی از پیامدهای خشکسالی یا همان زلزله ی خاموش را که

 برداشت بیش از حد مجاز از منابع آب زیرزمینی، عامل اصلی ایجاد فرونشست در بیشتر دشت‌های ایران باشد که همچون سرطان آرام و بی صدا گسترش می‌یابد

در ادامه ی مطالب مربوط به  بررسی ابعاد خشکسالی در ارسنجان، عکس ها و اطلاعاتی مربوط به یکی از پیامدهای خشکسالی یا همان زلزله ی خاموش را که مهندس نجفی مسوول اداره ی منابع آب ارسنجان در پاسخ به سوالات ارسن نیوز در اختیارمان گذاشته اند را به مخاطبین عزیز ارائه می کنیم:

یکی دیگر از پدیده‌های مخاطره‌آمیزی که درسال‌های اخیر در اکثر نقاط دنیا و ایران اتفاق است پدیده فرونشست زمین است که در اثر عوامل طبیعی و انسانی رخ می‌دهد. عوامل طبیعی نظیر تکتونیک، آتشفشان‌ها و گسل‌ها و… غیرقابل پیش‌بینی هستند، اما فعالیت‌های انسانی نظیر تخلیه منابع آب زیرزمینی، معادن و ذخایر گازی تاثیر بسزایی در وقوع این پدیده دارد که می‌توان آن ها را با برنامه‌ریزی کنترل کرد. فرونشست پدیده‌ای است که در اثر آن شکست هایی در سطح زمین به صورت تدریجی و در برخی موارد به طور ناگهانی ظاهر می شود و بر روی الگوی جریان‌های زیرزمینی و سطحی، تغییر کیفیت آب‌های زیرزمینی، تغییر شکل سطح زمین، سیل‌خیزی منطقه و پیشروی آب دریا‌ها به سمت خشکی‌ها در نواحی ساحلی نیز تاثیر دارد. به طوری که این تغییرات و عوامل خسارات جدی به مناطق شهری، صنعتی و کشاورزی وارد می‌کنند.

البته در بین عوامل موثر در ایجاد فرونشست، برداشت بیش از حد مجاز از منابع آب زیرزمینی، عامل اصلی ایجاد فرونشست در بیشتر دشت‌های ایران باشد که همچون سرطان آرام و بی صدا گسترش می‌یابد. خطر فرونشست بر اثر افت آب‌های زیرزمینی یک خطر جهانی است و در مقیاس جهانی مورد توجه قرار گرفته است. حالت تصاعدی این پدیده به دهه‌های اخیر مربوط می‌شود که درست مصادف با اوج صنعتی شدن و شهرنشینی و پمپاژ بی‌رویه از آب های زیرزمینی است. افزایش استحصال آب‌های زیرزمینی در طی چند دهه گذشته گرچه سبب افزایش تولیدات کشاورزی شده است ولی خسارات جبران‌ناپذیری نیز در بر داشته است که فرونشست زمین از جمله پیامدهای آن می‌باشد. کشور ما نیز از این پدیده مسثثنی نبوده و در اکثر دشت‌های کشور من‌‌جمله دشت های شهرستان ارسنجان با این پدیده روبرو هستیم وبدلیل نشست سفره های آب زیرزمینی حالت اولیه خود را از دست داده ومی توان گفت که جبران ناپذیر است و پیامدهای این پدیده به ویژه وقتی فرونشست زمین در یک منطقه به طور یکسان توزیع نشده باشد خطرناک می باشد.

(روستای کمال آباد)

(روستای قلاتخوار)

(منطقه مومن آباد روستای قلاتخوار)

(روستای دهبید)

(روستای علی آباد سالار)

(روستای قلاتخوار)

(روستای کمال آباد)

(منطقه کمر زرد بین روستاهای بکهدان و صالح آباد)

(روستای کمال آباد)

بر چسب ها:

ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر