۶:۱۷:۵۱ - سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳
تلاش پاسارگادی ها به منظور توسعه پایدار گردشگری منطقه
سخنرانی امیر میری مدیریت کلبه آقامیر و معرفی جاذبه های گردشگری پاسارگاد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران و بخش امور اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل UNDESA با مشارکت یکدیگر سمپوزیوم سازمان ملل با هدف برنامه ریزی یکپارچه ملی توسعه پایدار، توسعه شهری، استفاده بهینه از منابع ، حفظ تنوع زیستی

سخنرانی امیر میری مدیریت کلبه آقامیر و معرفی جاذبه های گردشگری پاسارگاد

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران و بخش امور اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل UNDESA با مشارکت یکدیگر سمپوزیوم سازمان ملل با هدف برنامه ریزی یکپارچه ملی توسعه پایدار، توسعه شهری، استفاده بهینه از منابع ، حفظ تنوع زیستی و حفاظت از محیط زیست را در روزهای ۲۲ تا ۲۴مهرماه ( ۱۶-۱۴ اکتبر) در تهران برگزار کردند . این سمپوزیوم با حضور شرکت کنندگانی از سازمان های گردشگری داخلی و بین المللی، نمایندگان دولت ها، پژوهشگران ،اعضای هیات علمی دانشگاه ها ،اکولوژها و اقامتگاههای برتر  داخلی و خارجی  و موسسات تجاری از کشورهای مختلف به ویژه کشورهای درحال توسعه و اصحاب رسانه های داخلی برگزار گردید.

مهندس وصالی فرماندار پاسارگاد -مهندس سکوت شهردار-مهندس کرمی کارشناس میراث فرهنگی

پس از انتخاب کلبه آقامیر به عنوان یکی از اکولوژ های برتر کشور و دعوت جهت حضور در این سمپوزیوم تنها نماینده استان فارس و شهرستان پاسارگاد پس از مشورت با فرماندار محترم مهندس مرتضی وصالی جهت حضور در این سمپوزیوم قرار شد با برنامه ریزی و همکاری اعضای انجمن کمینوش پاسارگاد  و انجمن دوستداران میراث فرهنگی محصولات باغی ،کشاورزی و کوهی که بصورت ارگانیک تهیه می گردد را جمع آوری و در بسته های قابل عرضه به توریست به تهران ارسال گردد.

مهندس مصطفی محمدی کارشناس ارگانیک شهرستان گفتگو با هیات آلمانی

محصولات کشاورزی ارگانیک از مزرعه آقای بید شهری پس از تایید مهندس مصطفی محمدی کارشناس کشاورزی و کشت محصولات ارگانیک کلبه آقامیر ،بسته بندی در قالب انواع کاهو، گوجه چری ،انواع کدو و کلم و ذرت ،گندم، برنج ، عدس ، نخود ، لوبیا ،کنجد ، شاهدانه ،برنج قصردشت جهت ارسال به تهران مهیا گردید.سپس انواع محصولات باغی همچون شیره انگور،رب انار، کشمش ، بادام ،گردو ، انواع میوه خشک،و محصولات کوهی و داروئی همچون بنه ، بادام کوهی ،آویشن ، نعنا، پونه کوهی ،کنگر ، جاشیر،انواع دمنوش های محلی  و …. در بسته های شکیل جهت عرضه و صدور و ارائه به نمایندگان کشورهای مختلف  آماده گردید . ااعضای انجمن کمینوش و دوستداران پاسارگاد در بسته بندی و تهیه محصولات نقش بسزایی داشتند.

اعضای پر توان انجمن کمینوش و دوستداران میراث

حامد زارع داور ملی و راهنمای تخصصی نجوم کشور -مریم سلیمانپور کارشناس خوراک های محلی

با توجه به پتانسیل شهرستان در گردشگری نجومی و خوراک های محلی و بومی مهربان حامد زارع داور و کارشناس نجومی کشور و مهربانو مریم سلیمان پور  کارشناس و مربی آشپزی خوراک های محلی و بومی به اتفاق مهربان امیر میری فعال ملی و بین المللی گردشگری  بومی و محلی و همچنین آریا مرد میری به عنوان کوچکترین راهنمای محلی نجوم با رویکرد گردشگری نجومی و گردشگری مبتنی بر خوراک های بومی و ارگانیک و جایگاه آن در توسعه پایدار گردشگری جهت شرکت در این سمپوزیوم بین المللی راهی تهران شدند.

دکتر سلطانی فرمعاونت رئیس جمهور-دکتر رحمانی موحد معاونت گردشگری کشور-امیر میری کارشناس گردشگری نجوم و تئورسی پاسارگاد قلب تپنده گردشگری بومی و نجومی ایران 

سمپوزیوم با سخنرانی جناب آقای دکتر سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری و جناب آقای وو هونگ بو معاون دبیر کل در امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل به عنوان شریک ایران در برگزاری این رویداد مهم افتتاح شد.

سرکار خانم معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور اسلامی ایران و رئیس سازمان حفظ محیط زیست سخنرانی ایرادنمود .جناب آقای دکتر سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سخنانی اظهار داشت که حفظ پایداری گردشگری برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار و اجرای برنامه های توسعه ای در دستور کار برای ۲۰۱۵ به بعد امری حیاتی خواهد بود. صنعت گردشگری پایدار می تواند اهداف توسعه هزاره به خصوص در زمینه توانمند سازی زنان و ریشه کن کردن فقر و پایداری محیط زیست را عینیت بخشد. 

عکس یادگاری با دکتر کهرم -اشکان بروج-ترگل-دکتر کهرم-احسان -بیتا-محسن-سید هاشم-نماینده سازمان ملل-شیما-مریم سید هاشم طباطبایی-

آقای وو هونگ بومعاون دبیرکل سازمان ملل نیز اشاره کرد که گردشگری پایدار باید به عنوان یک عنصر جدایی ناپذیر از برنامه ریزی ملی توسعه پایدار دیده شود. آقای وو با تاکید بر ماهیت میان بخشی گردشگری، یاد آوری نمود که در اهداف توسعه پایدارو “آینده ای که ما می خواهیم” نقش گردشگری پایدار در صورتیکه به درستی مدیریت و اجراء شود برای دستیابی به توسعه پایدار مورد تاکید قرار گرفته است.


مراسم افتتاحیه سمپوزیوم همچنین مفتخر به حضور جناب آقای دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اسلامی ایران به عنوان سخنران ویژه مراسم افتتاحیه بود . جناب آقای اسحاق جهانگیری اظهار داشتند که گردشگری نباید تنها از منظر اقتصادی و درآمد زایی دیده شود بلکه دستاوردهای اجتماعی و امنیتی گردشگری است که از منافع اقتصادی و مالی آن به مراتب بالاتر می باشد. وی تاکید نمودند که توسعه گردشگری موجب تقویت همبستگی اجتماعی، افزایش تحمل پذیری و احترام به سنت های محلی در میان کشورها می شود و بر همین اساس گردشگران هرگز به افراط گرایی و خشونت نمی غلتند . 

محصولات ارگانیک هدیه به معاونت رئیس جمهور دکتر سلطانی فر

بخش تخصصی این سمپوزیوم شامل سخنرانی ها و ارائه مطالب در ۳ جلسه عمومی و ۶ جلسه کارگروه تخصصی به صورت همزمان برگزار شد . سخنرانان این سمپوزیوم به موضوعات مختلفی پرداختند این موضوعات شامل چشم اندازهای آینده در گردشگری، موضوعات مطرح دربحث توسعه گردشگری پایدار، راهبردها، روشها و ابزارهای برنامه ریزی یکپارچه در گردشگری، مفاهیم کلیدی در راستای ارتقاء سرمایه گذاری و ایجاد فرصت های شغلی در بخش گردشگری و همینطور راهبردهای حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی، محیط زیست و تنوع زیستی بود.شرکت کنندگان با یادآوری و تاکید مجدد بر بیانیه پایانی کنفرانس توسعه پایدار سازمان ملل در ریو که در ژوئن سال ۲۰۱۲ برگزار شد . برنقش گردشگری پایدار و مدیریت کارآمد آن در توسعه پایدار تاکید نمودند .

نشست تخصصی با دکتر بهشتی و مهندس فیاضی 

گردشگری پایدار می تواند به توسعه همه جانبه اقتصاد با رعایت اصول حفاظت از محیط زیست کمک نموده و فرصت های شغلی مناسب و در آمد ایجاد کند به هر روی برای ایجاد چنین زمینه ای می بایست ظرفیت های مورد نیاز را برای افزایش آگاهی ها، درک اثرات و شرائط حفاظت از تنوع زیستی ، گونه های گیاهی و جانوری ، حیات وحش و زیست بوم ها ایجاد نمود . (آینده ای که برای بدست آوردن آن تلاش می کنیم ).

شرکت کنندگان با تاکید مجدد بر سند نهایی کارگروه اهداف توسعه پایدار که در آن بر رشد اقتصادی پایدار، همه جانبه و یکنواخت ، ایجاد فرصت های شغلی مناسب و کار برای همه اشاره شده بود به ضرورت انجام اقداماتی از جمله طراحی و اجرای سیاست هائی که باعث توسعه گردشگری پایدار شده ، فرصت های شغلی ایجادنموده و باعث تبلیغ و ترویج فرهنگ و محصولات محلی گردد تاکید نمودند .

علی حیدری مدیر موظیف بردیه خوزستان-اشکان بروج مدیر بوم گردی 

با همکاری اشکان بروج تئورسین اقامتگاههای بوم گردی و مدیر موسسه بوم گردی با همکاری اعضای خوشه سار در محل سمپوزیوم در ساختمان مجامع بین المللی کشور جهت نمایش فعالیت اعضای خوشه سار غرفه ای در نظر گرفته شده که شبکه اقامتی خوشه سار به ارائه محصولات و خدمات خود پرداخت .

 

امیر میری به عنوان یکی از مدیران  اکولوژهای برتر کشور در توسعه پایدار ضمن معرفی پاسارگاد به عنوان قلب تپنده گردشگری بومی –نجومی ایران با تاکید بر گردشگری نجومی و گردشگری مبتنی بر خوراک های ارگانیک و محلی از چگونگی فعالیت های خود در این زمینه سخنرانی نمود . در این بخش تعدادی از اکو لوژهای موفق و برتر کشور همچون مدیر آتشونی مازیال آل داود مدیر بارنداز طباطبایی سید هاشم طباطبایی ، مدیر موظیف بردیه آقای علی حیدری ، مدیر موفق گیله بوم و خانه بوتیمار نیز سخنرانی نمودند.

مازیار آل داوود بنیانگذار اقامتگاه های بوم گردی ایران

سمپوزیوم سازمان ملل محلی برای تبادل اطلاعات و ایده ها در ارتباط با گزینه های برنامه ریزی منسجم برای مقاصد گردشگری و در زمینه سیاست ها و راهبردهای گردشگری است و می تواند به ارتقاء پایداری در سطح بین المللی ، منطقه ای ، ملی و محلی کمک کند . تعدادی پیشنهاد عملیاتی در بین سخنرانی ها و مباحث ارائه شده وجود داشت که در این قسمت خلاصه ای از نتایج اصلی و توصیه های ارائه شده در جلسه پایانی این سمپوزیوم ارائه شده است .

روندها و موضوعات در گردشگری: ایجاد فرصت های شغلی، کاهش فقر و توسعه پایدار رشد از پیش برنامه ریزی شده و مداوم در گردشگری و اهمیت اقتصادی آن: گردشگری یک صنعت خدماتی و رو به رشد است. در سال ۲۰۱۲ گردشگری و سفر سهم بیش از ۹% از تولید ناخالص داخلی کشورها را در سطح دنیا به خود اختصاص داد و در سطح بین المللی از مجموع هر ۱۱ شغل یکی به واسطه گردشگری ایجاد شده است . گردشگری فرصت های شغلی زیادی ایجاد می کند و به ما فرصت مبارزه با فقر را می دهد. 

افزایش تقاضا برای گردشگری پایدار و تقاضای مصرف کنندگان برای فعالیت های تفریحی، سفر و گردشگری بخش جدا نشدنی از رشد اقتصادی است .

روند افزایش تقاضا برای فعالیتهای گردشگری(پایدار): و میزان مصرف تحت تاثیر عوامل متعددی است برخی از آنها عبارتند از ، تنوع اقتصادی ، میزان تخصص، توسعه بهره وری ، پیشرفت های فن آوری، رشد جمعیت و شهرنشینی. بیشتر فعالیت های گردشگری در و یا میان کشورهای صنعتی اتفاق می افتد و همزمان تقاضا برای گردشگری داخلی و برون مرزی در کشورهای در حال توسعه در حال شکل گیری و رو به رشد است .
قابلیت های توسعه گردشگری در غرب آسیا : شرکت کنندگان این سمپوزیوم تاکید کردند که کشورهای غرب آسیا دارای میراث فرهنگی و طبیعی منحصر به فردی هستندکه مستلزم برنامه ریزی برای صیانت از آن است و درعین حال برای توسعه گردشگری فرصت های جدید و منحصر به فرد تجارب شغلی و در آمد زایی را فراهم آورد .

نشست تخصصی با دکتر رحمانی موحد معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی 

در حاشیه این سمپوزیوم دیدارو نشستی با  مسئولین  گردشگری کشور همچون جناب آقای دکتر سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری دیدار با سرکار خانم معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور اسلامی ایران و رئیس سازمان حفظ محیط زیست نشست تخصصی با معاون گردشگری کشور آقای مرتضی رحمانی موحد دیدار با گری لوئیس نماینده سازمان ملل در ایران  نشستی با  نماینده کمیسیون اروپا در خصوص پروژه ادن و نماینده شرکت جی آی زد (GIZ) آلمان و دیدار با تئورسین بین المللی اکوتوریسم جهان و …. انجام گرفت.

گری لوئیس نماینده سازمان ملل 

منبع: وبلاگ کمین نوش(انجمن میراث فرهنگی شهرستان پاسارگاد)


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر