۸:۴۷:۵۸ - شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳
حذف درختچه های نقش رستم به روش صخره نوردی
 سرپرست مجموعه جهانی تخت جمشید، تشکیل تیم مشترک صخره نوردی حرفه ای و مرمت را اقدامی ابتکاری و مؤثر در حذف و پاکسازی درختچه های روییده بر بدنه ارتفاعات نقش رستم دانست. به گزارش دریافتی “پارس دشت” از روابط عمومی تخت جمشید، سرپرست مجموعه جهانی تخت جمشید از همکاری مشترک تیم صخره نوردی و گروه

 سرپرست مجموعه جهانی تخت جمشید، تشکیل تیم مشترک صخره نوردی حرفه ای و مرمت را اقدامی ابتکاری و مؤثر در حذف و پاکسازی درختچه های روییده بر بدنه ارتفاعات نقش رستم دانست.

به گزارش دریافتی “پارس دشت” از روابط عمومی تخت جمشید، سرپرست مجموعه جهانی تخت جمشید از همکاری مشترک تیم صخره نوردی و گروه حفاظت و مرمت مرمت تخت جمشید، در حذف درختچه های نقش رستم خبر داد و افزود: هر ساله در تخت جمشید و نقش رستم در چندین نوبت اقدام به پاکسازی گیاهان خودرو و علف های هرز می گردد اما مشکل اصلی وجود درختچه هایی است که در ارتفاعات دیواره های آثار می رویند و دسترسی به آنها مشکل است.

رضایی منفرد ضمن دشوار خواندن نصب داربست های حفاظتی با این ارتفاع جهت دسترسی و حذف گیاهانی که بعضاً در ارتفاعات ۴۰ تا ۵۵ متر روییده اند، اظهار داشت: شاید در نگاه اول استفاده از دستگاه جرثقیل کابین دار با بوم های بلند راحت ترین اقدام در حل معضل درختچه ها به نظر برسد اما در بحث کارشناسی و رعایت اصول حفاظتی و مرمتی، قرار گرفتن دستگاه جرثقیل در مجاورت بنای تاریخی و ارتعاشات کوبه ای ناشی از آن، راهکاری اصولی و عملی در حذف درختچه ها نیست.

سرپرست مجموعه جهانی تخت جمشید، تشکیل تیم مشترک صخره نوردی حرفه ای و مرمت را اقدامی ابتکاری و مؤثر در حذف و پاکسازی درختچه های روییده بر بدنه ارتفاعات نقش رستم دانست و افزود این اقدام ضمن اخذ مجوزهای لازم و با بهره گیری از تخصص و تجربیات گروه کوهنوردی مهر شهرستان مرودشت و رعایت اصول فنی و تحت نظارت کارشناسان گروه حفاظت و مرمت مجموعه انجام پذیرفت و در حال حاضر تمامی گیاهان اعم از علف های خودرو و درختچه های مضر در ارتفاع دیواره های نقش رستم پاکسازی گردیده است.

رضایی منفرد در پایان ابراز امیدواری کرد با روند رو به رشد مطا لعات و پژوهش متخصصین این حوزه و بهره گیری از فنون و راه کارهای کاربردی، بحران ناشی از آسیب‌های بیولوژیکی و عوامل محیطی ، کنترل و مدیریت گردد و این آسیب ها به حداقل برسد.

456


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر