۱۳:۴۹:۵۶ - پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۴
خانواده چه کند تا اعضایش زمینه سقوط در سیاهچال اعتیاد را نداشته باشند؟
گزارشی از سخنرانی های همایش اعتیاد و خانواده در مرودشت   هفته نامه مرودشت، امید معینی- اول تیرماه جاری، همایش «نقش خانواده در پیشگیری و کنترل اعتیاد» با سخنرانی دکتر خانم “ سیما فردوسی” استاد روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی که دکترای روانشناسی تجربی خود را از انگستان گرفته و در مؤسسه روانپزشکی رازی تهران و

گزارشی از سخنرانی های همایش اعتیاد و خانواده در مرودشت  

2015-07-02 12.13.46هفته نامه مرودشت، امید معینی- اول تیرماه جاری، همایش «نقش خانواده در پیشگیری و کنترل اعتیاد» با سخنرانی دکتر خانم “ سیما فردوسی” استاد روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی که دکترای روانشناسی تجربی خود را از انگستان گرفته و در مؤسسه روانپزشکی رازی تهران و مؤسسه تشخیص و درمان اختلالات روانی صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران نیز مشغول به کار است برگزار شد. در این همایش که به میزبانی پایگاه سلامت روان « ندای مهر آرامش» برگزار شد، جمعی از مقامات استانی و شهری و صدها تن از زنان و مردان علاقه مند حضور داشتند؛ لازم به ذکر است که پایگاه ندای مهر آرامش در سال ۱۳۸۷ تشکیل شده و زیر نظر واحد پیشگیری اداره بهزیستی مرودشت که قبلاً خانم مقتدری مسئول این واحده بوده است و در حال حاضر خانم آزادپور مسئول آن است فعالیت می کند. خانم بهناز زارع و جمعی از همیاران وی که این همایش به همت و پشتکار آنان برگزار شده بود، در بخشی از مراسم ضمن تشکر از مسئولان شهری و استانی و حضور مردمی به شهروندان حاضر پیشنهاد و توصیه کرد که برای یادگیری یا مواجهه با مشکلات:

 

۱ – آموزش پیش از ازدواج

۲ – مددجویی به طور کلی

۳ – مهارت های زندگی و فرزندپروری

۴ – آموزش مدیریت خانواده

۵ – پیشگیری و مقابله با اعتیاد

۶ – غربال گری شنوایی و بینایی در شهر و روستا

۷ – تشخیص معلولیت کودکان

۸ – مشاوره درباره انواع اعتیاد

۹ – دریافت و مطالعه بروشورهای تهیه شده در این پایگاه

می توانند از خدمات پایگاه ندای مهر آرامش استفاده کنند.

 

در این مراسم که با پخش ویدئو کلیپ های مؤثر و جذابی آغاز شد، حسینی فرماندار سابق مرودشت، زارع معاون سیاسی فرمانداری، ابراهیمی دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان فارس، حجه الاسلام کلانتری امام جمعه موقت شهرستان، سرهنگ حسینی جانشین فرمانده نیروی انتظامی شهرستان، علیزاده رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان، حسینی رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) مرودشت، عرب معاون امور پیشگیری از توسعه اعتیاد به مواد مخدر استان فارس، خانم نوی رئیس اداره بهزیستی شهرستان مرودشت و مقامات مسئول دیگری از شهرستان حضور داشتند.

 

فرماندار مرودشت به عنوان اولین سخنران با اشاره به این که بعضی آمارها واقعی اما تلخ است و در اطلاع رسانی آن تردید وجود دارد، به وجود ۲ میلیون نفر معتاد در سطح کشور اشاره کرد و افزود اگر این افراد هر کدام بطور متوسط در یک خانواده ۴ نفری باشند حداقل ۸ میلیون نفر درگیر معضل اعتیاد هستند. وی افزود: طبق آمارها اکثر این ۲ میلیون نفر را افراد متأهل تشکیل می دهند و با اشاره به ویدئو کلیپ های پخش شده به تأثیر اعتیاد در تغییر نقش و منزلت پدر، به تأثیرات مخرب آن اشاره کرد.

به عنوان مثال از پدر انتظار دارند که در مقایسه با خانواده های دیگر با دستانی پر از میوه و هدایا به خانه بیاید و وضعیت مالی و تغییرات خانواده را مدیریت کند اما نه تنها در سطح خانواده های دارای فرد و مخصوصاً پدر معتاد این طور نیست بلکه اکثراً اعتیاد منجر به طلاق و پدید آمدن فرزندان طلاق می شود و هزینه و امکانات زیادی از دولت را به خود اختصاص می دهند. همچنین درصد زیادی از زندانیان که برای دولت ایجاد هزینه می کنند درگیر اعتیاد هستند و تا کنون ۳ تا ۴ هزار نفر از نیروی های نظامی و انتظامی ما برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر به شهادت رسیده اند و تحقیقات جنایی نشان می دهد، که بسیاری از قتل ها نیز به نوعی با مسئله اعتیاد مربوط است.

 

وی افزود: ۶۴ درصد افراد مبتلا به ایدز (AIDS) نیز در اثر اعتیاد دچار این بیماری شدند، بنابراین سالانه در حدود ۴ تا ۶ میلیارد دلار برای مواجهه و حل معضل اعتیاد هزینه می شود.

 

فرماندار مرودشت افزود: تردید نباید داشت که برای به حداقل رساندن هزینه های جسمی و روانی و مالی اعتیاد بایستی کار از خانواده ها شروع شود اما به تعبیر وی نوعی «جهاد اجتماعی» هم لازم است و مثلاً خود مردم بایستی به جای این که از موبایل و اینترنت مثلاً از پیامک و یا پست ها و ایمیل های سرگرم کننده استفاده کنند برای رشد آگاهی از مضرات اعتیاد هم کمال استفاده به عمل بیاید. وی در پایان سخنرانی اش برگزاری این گونه همایش و جلسات را بسیار مفید و لازم دانست و از دست اندر کاران آن تشکر کرد.

 

سپس ابراهیمی دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان فارس ضمن سخنانی بالا بردن حساسیت نسبت به آسیب های اجتماعی بویژه اعتیاد را برای مهار آن بسیار سودمند دانست و معضل بودن اعتیاد را مختص به کشور ما ندانست و اذعان کرد که در حال حاضر جغرافیای سیاسی اقتصادی جهان به شدت تحت تأثیر موضوع مواد مخدر است. وی با اشاره به ۱۲۰۰۰ جانباز نیروهای مسلح ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و کشف سالیانه ۶۰۰ تن مواد مخدر در کشور این پرسش را مطرح کرد که بنابراین با وجود این جانبازی ها و کشفیات، چرا هنوز دسترسی به مواد مخدر سریع و آسان است؟!

 

وی وجود یک مافیای قدرتمند بین المللی را عامل این مسئله دانست و افزود: سازمان های بین المللی اذعان دارند که ایران در مقابله با مواد مخدر و قاچاق آن، پیشرو و صدرنشین است اما متأسفانه، هم اکنون رنگین کمانی از انواع مواد مخدر، به ویژه «شیشه»، مردم ما را تهدید می کند.

 

ابراهیمی با ذکر مثالی از اینکه چگونه یک جوان ظرف مدت ده دقیقه و تحت تأثیر مصرف شیشه، ۴ نفر از اعضای خانواده خود (پدر، مادر، همسر و فرزند) را به قتل رسانده، خواستار عبرت آموزی از اینگونه حوادث شد.

 

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان فارس افزود: به نظر من، خطر «شیشه» از داعش نیز بیشتر است چون این دو مانند هم باعث قتل ها و سربریدن های فجیع می شوند و بنابراین وظیفه مقابله با گسترش اعتیاد در کشور، فقط وظیفه یک ستاد نیست بلکه وظیفه شرعی همه است.

 

ابراهیمی از والدین خواست فرزندان و دوستان فرزندان خود را بشناسند و با برقراری یک رابطه دوستانه با فرزندانشان، درباره عواقب اینگونه مسائل با آنها بی پرده صحبت کنند و مهارت «نه گفتن» را به آنها بیاموزند.

 

ابراهیمی آماری نیز ارائه داد و گفت: طبق تحقیقات، ۵۵ درصد طلاق ها، ۶۵ درصد همسر آزاری ها و کودک آزاری ها به خاطر مصرف مواد مخدر است. همچنین مصرف مواد مخدر، دومین عامل مرگ و میر بوده و ۳۸ درصد زندانیان را مصرف کنندگان یا قاچاقچیان مواد مخدر تشکیل می دهند. بنابراین همه ما بایستی نسبت به مسئله اعتیاد حساس بوده و برای مهار آن، سعی کنیم تأثیر مثبتی بگذاریم و اینگونه همایش ها نیز بایستی استمرار داشته باشند.

 

پس از ابراهیمی، عرب معاون امور پیشگیری از توسعه مواد مخدر استان فارس، طی سخنان کوتاهی با بیان این نکته که خود، از درمانگران اعتیاد بوده و به تازگی مسئولیت اجرایی به عهده گرفته، خاطرنشان ساخت: طبق تجارب خود دریافته ام که خاواده هایی که دارای اصول و نظام یک خانواده خوب هستند، آسیب پذیری کمتری دارند و همان نقشی که فرد در خانواده دارد، خانواده در اجتماع و خانواده های مرتبط دارد. وی همچنین به سیاست های این نهاد اشاره کرد و گفت: سیاست ما، «اجتماع محور» است و مبارزه با با اعتیاد، تنها کار یک سازمان نیست. در قسمت دوم همایش، پس از سخنرانان اولیه، دکتر فردوسی به سخنرانی خود با موضوع «استحکام خانواده و نقش تحکیم روابط بین والدین با یکدیگر و نیز والدین با فرزندان در پیشگیری از آسیب های اجتماعی پرداخت.

 

                                                                                    … ادامه در شماره بعد

  1. محمد   مرداد ۲, ۱۳۹۴  

    ماشالا به این پسر… افرین


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر