۶:۰۰:۴۹ - سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴
خورشیدی که ناشناخته ماند …
نگاهی به زندگی و شهادت شهید حاج محمد اثری نژاد «فرمانده لجستیک نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»   مقدمه: گاهی، انسان ها آن قدر بزرگند که وجودشان در قالب کلمات نمی گنجد و هیمنه حضورشان، عرصه را بر واژه ها تنگ می سازد. در روزهای خون و باروت، شهادت، محکی بود برای بازشناختن مردان

R-N-168

نگاهی به زندگی و شهادت شهید حاج محمد اثری نژاد «فرمانده لجستیک نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»

 

مقدمه: گاهی، انسان ها آن قدر بزرگند که وجودشان در قالب کلمات نمی گنجد و هیمنه حضورشان، عرصه را بر واژه ها تنگ می سازد. در روزهای خون و باروت، شهادت، محکی بود برای بازشناختن مردان و زنان بزرگ سرزمینی که ذره ذره اش، رایحه عشق و فداکاری می دهد.

 

شهید حاج محمد اثری نژاد، همسایه دیوار به دیوار ما و نضج گرفته در خاک پرطراوت و بی ریای شهرستان مرودشت «کامفیروز» است. مرزهای سوخته شمالغرب، غرب و جنوب کشور، یاد و خاطره جوانمردی ها و رشادت های او را در مدیریت سنجیده و مقتدر پشتیبانی و لجستیک جنگ، از یاد نبرده است. انگار هنوز صدای گام های استوارش در سنگر جبهه ها می پیچد و هنوز بچه های فداکارجنگ، گوش به فرمان صدای مردانه اش هستند.

 

مردی که سبزی ایمان، سپیدی امید و سرخی ایثار را یکجا در دل داشت و نفس هایش، کابوس دشمن بود. سرداری که گرچه نام بلندش بر تارک غرور و عزت این سرزمین نقش بسته است اما هنوز آنگونه که باید، در زادگاهش معرفی و شناخته نشده است

***

اثری نژاد - محمد  (6)

با هم فرازی از زندگی این سردار بزرگ سپاه را مرور می کنیم، شهیدی که مقام و جایگاه او، در شهر خودش کمتر شناخته شده است:

 

در سال ۱۳۳۵ هجری شمسی در روستای حسین آباد کامفیروز از توابع مرودشت، کودکی در کلبه روستایی علی اثری نژاد، پا به عرصه وجود گذاشت و موجبات خشنودی و خوشحالی او و خانواده اش را فراهم ساخت که او را «محمد» نامیدند.

 

او دوران کودکی خود را در همان روستا تا کلاس ششم سپری کرد. به رسم و فرهنگ اصیل خانواده های مسلمان ایرانی، قرآن را نیز فرا گرفت و جانش از کودکی با آیات روخ بخش قرآن، پیوندی ناگسستنی خورد. به دلیل نبود دبیرستان در روستا، از ادامه تحصیل بازماند و برای گذران زندگی به کشاورزی روی آورد.

 

در سال ۱۳۵۱ به تهران رفت و مشغول به کار شد تا اینکه در سال ۱۳۵۵ به خدمت مقدس سربازی رفت ولی به علت کفالت خانواده اش، از خدمت معاف گردید و به جوشکاری و کار در شرکت تابلو سازی برق فشار قوی تهران و به مدت چهار ماه در کردستان اشتغال ورزید.

 

در فروردین سال ۱۳۵۷ با خانواده ای متدین وصلت نمود و دوشادوش همسرش، انقلاب خونبار اسلامی را یاری رساند.

 

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مردم ایران و تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمّد که شیفته خدمت به این مرز و بوم و سربازی امام خمینی(ره) بود، به عضویت سپاه درآمد و لباس سبز جانفشانی را بر تن کرد.

 

با شروع جنگ تحمیلی، محمّد اثری نژاد نیز که تازه آموزش نظامی را طی کرده بود، برای دفاع و پاسداری از این کشور انقلابی، به جبهه های نور علیه ظلمت، عزیمت کرد و رشادت های زیادی از خود نشان داد.

 

ارتفاعات «بازی دراز» زحمات طاقت فرسای او را در پشتیبانی رزمندگان به عنوان مسئول تدارکات گردان در دل خود ثبت کرده است. به واسطه قابلیّت های بی نظیرش، در سال ۱۳۶۱ به عنوان مسئول تدارکات اسلام آباد تعیین شد و در سال ۱۳۶۲ مسئولیت تدارکات قرارگاه نجف اشرف را به او واگذار کردند.

 

در سال ۱۳۶۳ و به دنبال تشکیل مناطق بزرگ پنج گانه سپاه، به عنوان فرمانده پشتیبانی شمال غرب یا منطقه ۲ نجف انتخاب شد.

 

در سال ۱۳۶۴ که حضرت امام خمینی(ره) فرمان تشکیل نیروهای سپاه را صادر فرمودند، فرماندهی لجستیکی نیروی دریایی سپاه را نیز به محمّد اثری نژاد واگذار کردند که لیاقت، شایستگی، ولایت پذیری، دلسوزی، امانت داری، ایمان و مدیریت قوی، جزء شاخصه های ایشان برای تصدّی چنین مسئولیتی بود.

 

شهید اثری نژاد در تاریخ ۶۴/۱۱/۲۷ در اروند رود بر اثر بمباران شیمیایی دشمن، مجروح شد و او را به بیمارستان حضرت فاطمه زهرا(س) منتقل کردند اما طاقت نیاورده و پس از چند روز استراحت، دوباره به جبهه نبرد بازگشت.

 

روز ۶۴/۱۲/۱۲ فرا رسید و عملیات والفجر ۸ آغاز شده بود. رزمندگان به پیشروی های مهمّی دست یافته بودند و حاج محمّد با روحیه ای قوی تر، به خطوط نبرد سرکشی می کرد تا کاستی های تدارکاتی رزمندگان را بررسی و نسبت به رفع آنها اقدام کند.

 

روح بزرگ او کجا و این دنیای کوچک کجا؟ نمازها، دعاها، ایمان و اخلاص او باید به کمال برسد و آیا کمال جز در «شهادت» است؟ شهیدی که نظر می کند به «وجه الله» و شهیدی که عند ربّهم یرزقون است.

 

زندگی شهید اثری نژاد توأم با فداکاری، ایثار و گذشت و خدمت به انسان های نیازمند بود. در یک کلام، او عبد صالحی بود که به جز خدا، به هیچ چیز توجه نداشت و در راه رسیدن به این هدف مقدس، تا زمان شهادتش دست از تلاش برنداشت.

 

06

خاطره ای از زبان همسر شهید:

*بستگان شهید محمّد، کشاورز بودند. چند نفر از آنها یک روز برای دیدن او به تهران آمدند و حدود ۴۰۰ کیلو برنج که از محصولات خودشان بود را به عنوان هدیه آوردند. با آنکه ما قصد دادن ولیمه داشتیم و خودمان شدیدأ به آن نیازمند بودیم، شهید محمّد همه برنج ها را به جبهه فرستاد.

 

*هر زمان که از جبهه با شهید محمّد به تهران می آمدیم، به خانه شهدا می رفتیم و شهید محمّد به مشکلات آنها رسیدگی می کرد. یک روز به منزل شهید چوپان آزادی رفتیم. متأسفانه متوجه شدیم که همسر شهید به علت بیماری به بیمارستان منتقل شده و چهار فرزند ایشان بدون سرپرست در منزل مانده اند. شهید محمّد ، دو فرزند بزرگتر(۷ و ۵ ساله) را به دایی آنها سپرد و چون مادر آنها دچار فراموشی شده بود، دو فرزند دیگر را که یکی از آنها ۷ ماهه بود را با خود به منزل آوردیم. مدتی را از آنها نگهداری کردیم تا مادر آن ها بهبودی حاصل نمود.

 

*آخرین باری که شهید محمّد از خانه به قصد جبهه خارج شد، به قدری پله های ساختمان را با سرعت طی نمود که فکر کردم کسی در خیابان منتظر اوست ولی هنگامی که از پنجره به بیرون نگاه کردم، کسی را به جز خودش ندیدم.

 

آخرین باری که از جبهه به من تلفن زد، زمان بازگشتش را سوال کردم که اظهار داشت دیگر نمی آید و وقتی با ناراحتی من مواجه شد گفت: شوخی می کند؛ لیکن شوخی نبود و دیگر برنگشت و به لقاءالله پیوست.

 

شهید اثری نژاد در کلام سردار سرلشکر پاسدار دکتر سید یحیی صفوی:

سردار شهید اثری نژاد، تنها فرمانده ای بود که به تنهایی بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر مرز منطقه جنگی با عراق را از نظر لجستیکی و تدارکات به نحو احسن پشتیبانی می کرد که این از رشادت های ایشان می باشد و قابل ستودن است.

 

شهید اثری نژاد در کلام سردار علایی فرمانده وقت نیروی دریایی سپاه:

هنوز ندای «فزت و رب الکعبه» وی طنین انداز گوش عاشقان وصال و دلباختگان طریق کمال است. نیروی دریایی، بلافاصله پس از دریافت پیام از فرمانده کلّ سپاه و فرمانده کل قوا، به طرف نیروی دشمن حمله کرده و در این عملیات رعدآسا، دو فروند ناوچه ی نیروی دریایی عراق را با کلّ سرنشینان منهدم کرده تا توانسته باشد انتقام خون این سردار شهید (حاج محمّد اثری نژاد) را گرفته باشد.

 

فرازی از وصیت نامه شهید:

وصیت اینجانب به همه کسانی که مرا می شناسند و یا این وصیت نامه به دست آنها می رسد و می خوانند این است که از امام و انقلاب پشتیبانی جدی و عملی نمایند و از دادن جان و مال دریغ نکنند که سعادت دنیا و آخرت آنان، در گرو همین تبعیت از امام و پشتیبانی از این انقلاب است. و بدانند که این انقلاب، صد در صد اسلامی است و هدف آن، پیاده کردن حکم خدا و دستورات اسلام و سنّت پیامبر است.

 

همانگونه که اخیرأ امام (ره) فرمودند: «حفظ نظام جمهوری اسلامی بر همه مسلمین واجب عینی است» و اینجانب تأکید می کنم که حفظ نظام جمهوری اسلامی ممکن نیست مگر با شرکت عملی در صحنه های مختلف مقابله با دشمنان جمهوری اسلامی.

 

محمّد اثری نژاد – ۶۴/۱۲/۱۰

منطقه فاو (دو روز قبل از شهادت)

  1. مجید   آذر ۲۵, ۱۳۹۴  

    خدا همگی شهدای این سرزمین را رحمت کند… یادشان گرامی باد


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر