۱۴:۵۶:۴۳ - یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳
«سالک» کابوس مردم مرودشت/ رتبه تک‌رقمی اما بلاافتخار
ثبت بیش از ۷۰۰ مورد سالک در شهرستان مرودشت در ۹ ماه نخست سال جاری به کابوسی برای مردم این منطقه تبدیل ‌شده است.   به گزارش خبرگزاری فارس از مرودشت، ثبت بیش از ۷۰۰ مورد بیماری سالک در شهرستان مرودشت در ۹ ماه نخست سال جاری به کابوسی برای مردم این منطقه تبدیل ‌شده

13920328000105_PhotoA

ثبت بیش از ۷۰۰ مورد سالک در شهرستان مرودشت در ۹ ماه نخست سال جاری به کابوسی برای مردم این منطقه تبدیل ‌شده است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از مرودشت، ثبت بیش از ۷۰۰ مورد بیماری سالک در شهرستان مرودشت در ۹ ماه نخست سال جاری به کابوسی برای مردم این منطقه تبدیل ‌شده است درحالیکه گمان می‌رود تعدادی نیز به مراکز خصوصی مراجعه کرده‌اند که شاید در این آمار گنجانده نشده است.

 

کابوس این بیماری منزجرکننده چند سالی است که قربانیان بسیاری را در این منطقه گرفته است و در عین‌حال تلاش‌های مسئولان و ارائه راهکارهای بهداشتی و پیشگیری‌کننده هنوز توفیقی قابل ‌توجه حاصل نشده است.

 

گرچه آمار ۷۰۰ نفره سال جاری از آمار ۹۰۰ نفره سال گذشته کمتر به نظر می‌آید و با توجه به محدوده زمانی گزش پشه سالک که از اوایل اردیبهشت تا مهرماه هرساله، امکان افزایش این آمار کمتر است اما این وضعیت بحرانی مسئولان این شهرستان را به اندیشه چاره‌جویی انداخته اما به نظر می‌رسد برای حل این بحران در منطقه نیاز به عزم ملی و اعتبار کافی است.

 

فرماندار مرودشت صبح امروز در حاشیه آخرین جلسه کارگروه بهداشت و سلامت این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگاران از ابلاغ شرح وظایف دستگاه‌های مرتبط این بحران و تعیین مهلت سه‌ماهه برای اجرای این وظایف خبر داد و اظهار داشت: تبعات منفی این بیماری برای شهری مانند مرودشت به‌عنوان مرکز توریستی کشور قابل توجیه نیست.

 

سیدیدالله حسینی افزود: این بیماری آسیب‌های جدی روانی و اجتماعی در افراد مبتلا ایجاد می‌کند و چه‌بسا در برخی موارد در آینده افراد به‌ویژه خانم‌ها تأثیر جدی دارد.

 

فرماندار مرودشت اضافه کرد: در سال جاری اقدامات خوبی در زمینهٔ جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی و سرپوشیده کردن کانال‌های فاضلاب از سوی شهرداری مرودشت انجام‌شده و دادستانی این شهرستان حساسیت ویژه‌ای در برخورد با متخلفان حریم بهداشتی این شهر دارد که ستودنی است.

 

وی همچنین ادامه داد: کمیته سلامت و بهداشت این شهرستان تمام توان عملیاتی خود را به‌کار بسته تا ظرف سه ماه محل‌های مستعد پرورش پشه خاکی سالک را از بین برده تا زمینه مهار این بیماری کنترل شود.

 

رئیس شبکه بهداشت و درمان مرودشت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار داشت: معضلات زیست‌محیطی و بهداشتی بسیاری در مرودشت و روستاهای اطراف آن دیده می‌شود که زمینه بروز این بحران شده و مبارزه با زمینه‌های پیشگیری این بیماری از اولویت‌های کمیته بهداشت و سلامت مرودشت است.

دکتر محمد کسایی افزود: ناقل بیماری سالک حشره بسیار کوچکی به‌نام پشه خاکی است که روزها در پناهگاه‌های تاریک و گرم و مرطوب مانند اماکن متروکه، شکاف دیوارها، توده‌های زباله و نخاله‌های ساختمانی زندگی می‌کند.

 

رئیس شبکه بهداشت و درمانی مرودشت اضافه کرد: درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد و بهترین روش برای مبارزه با آن پیشگیری از زمینه رشدونمو ناقل این بیماری است.

 

کسایی ادامه داد: همدلی و همکاری ادارات مرتبط و احساس مسئولیت و فرهنگ‌سازی در زمینهٔ پیشگیری در بین مردم می‌تواند در راه مبارزه با این بیماری کارساز شود.

 

وی در پایان بیان کرد: نصب توری‌های فلزی، استفاده از پشه‌بند آغشته به حشره‌کش، جمع‌آوری و دفن صحیح زباله‌ها، استفاده از پماد دافع حشرات، بهسازی و نظافت محیط زندگی، جلوگیری از انباشته شدن هرگونه پسمانده غذایی و جداسازی آغل حیوانات اهلی از محیط‌های مسکونی از راهکارهایی است که توصیه می‌شود.

 

همچنین شهردار مرودشت با ارائه گزارشی مفصل از پاک‌سازی مستمر نخاله‌های انباشته ‌شده در اطراف شهر توسط این شهرداری خبر داد و اظهار داشت: شهرداری حساسیت ویژه‌ای در این زمینه دارد و تمام توان خود را به کار بسته تا وظایف ابلاغی کمیته سلامت و بهداشت این شهرستان را به انجام برساند.

 

داریوش احمدی افزود: با نصب دوربین و به‌کارگیری نگهبان در مبادی ورودی و اطراف شهر زمینه رهاسازی نخاله‌های ساختمانی به‌عنوان یکی از زمینه‌های رشد و نمو ناقل این بیماری توسط عده‌ای شهروند بی‌مسئولیت جلوگیری شده است.

 

شهردار مرودشت همچنین از سرپوش‌دار کردن و لوله‌گذاری برخی کانال‌های فاضلاب اطراف شهر و ساماندهی برخی معابر و جداول شهری خبر داد و افزود: سم‌پاشی مداوم کانال‌های روباز و روبسته شهر و اتلاف ۴۰۰ سگ ولگرد و پلمپ ۶۰ گاراژ خرید ضایعات در حریم شهر از دیگر اقداماتی بود که در راستای مبارزه با این بیماری از سوی شهرداری انجام ‌شده است.

  1. همشهری   دی ۱۵, ۱۳۹۳  

    هردم از این باغ بری می رسد………………….

  2. ناشناس   دی ۱۶, ۱۳۹۳  

    اگه طاعون هم بیاد، کسی به این شهر اهمیت نمیده!!!!!!

  3. مهندس   دی ۱۸, ۱۳۹۳  

    ظاهرا مسئولین این شهر زورشون به یه پشه نمی رسه…


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر