۱۰:۴۳:۰۵ - سه شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۵
سد درودزن، آبی برای رها سازی کشاورزی ندارد
سد درود زن که تامین کننده آب شرب طیف وسیعی از شهروندان شیراز و مرودشت و روستاهای مسیر و همچنین تامین کننده آب شرب و آب مورد نیاز بخش کشاورزی اراضی پایین دست است اکنون حال و روز خوشی ندارد و برای رها سازی کشاورزی هر چه داشته رها کرده و دیگر آبی در چنته

82030003-70641773

سد درود زن که تامین کننده آب شرب طیف وسیعی از شهروندان شیراز و مرودشت و روستاهای مسیر و همچنین تامین کننده آب شرب و آب مورد نیاز بخش کشاورزی اراضی پایین دست است اکنون حال و روز خوشی ندارد و برای رها سازی کشاورزی هر چه داشته رها کرده و دیگر آبی در چنته ندارد.

 

به گزارش خبرنگار ایرنا، طی روزهای گذشته اجتماعات و تجمعاتی از سوی برخی از کشاورزان در شهرستان خرامه مقابل فرمانداری این شهرستان انجام شد و کشاورزان خواستار رها سازی بیشتر آب برای مزارع و کشتتزارهای خود شدند اما براستی آیا سد درود زن آبی برای رها سازی دارد؟

 

یک مقام مسوول در سازمان آب منطقه ای استان فارس ذخیره کنونی سد درود زن را فقط ۲۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: ما برای گذر از فصل گرم سال و تابستان امسال دلخوش به اندک آبی هستیم که دراین سد وجود دارد و چشم امید به آبی قلیل داریم که از طریق رودخانه به این سد وارد می شود تا بتوانیم نیاز ۶۰ تا ۹۰ میلیون متر مکعبی آب شرب شیراز و مناطق دیگر را تامین نماییم، با این توصیف سد درود زن آبی برای رها سازی کشاورزی ندارد و با اجتماع و اعتراض و سخنرانی و وعده و عید هم آب نازل نمی شود.

 

این مقام مسوول در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: ۳۳۰ میلیون متر مکعب حجم سد درود زن رسوب و آب مرده است که برای پایداری سد نباید استحصال و رها شود بنا بر این حجم قابل استفاده کنونی این سد فقط ۲۶ میلیون متر مکعب است، آیا کشاورزان راضی می شوند که آب شرب مردم قطع شود تا آنان آب کشاورزی داشته باشند؟

 

مرحله نخست رهاسازی آب سد درودزن برای کشاورزان کربال در شهرستان خرامه و کشاورزان زرقان شهرستان شیراز از ۱۷اسفند سال گذشته آغاز شد و تا هفتم فروردین ماه امسال تداوم داشت، اما کشاورزان خواستار اجرای مرحله دوم این رها سازی هستند.

 

این در حالی است که نورالله اسپرجانی فرماندار شهرستان خرامه گفته است: امسال یکی از بهترین عملیات های رهاسازی آب در بخش کربال اتفاق افتاد و هیچ گونه آبی در مدت شارژ رودخانه برداشت نشد و اِشِل آب، بالاترین حد خود را داشت.

 

فرماندار خرامه همچنین با بیان اینکه سهمیه آب شهرستان خرامه ۱۵ میلیون متر مکعب بوده که قرار شد پس از هشت روز شارژ رودخانه، ابتدا شش روز کشاورزان بخش کربال و سپس شش روز کشاورزان بخش زرقان از این آب برداشت کنند تا حقی از کسی ضایع نشود.

 

اسپرجانی ادامه داد: با توجه به اینکه سهمیه آب برای ۱۲ هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی زیر کشت منطقه ما در نظر گرفته شده بود اما ۲۰ هزار هکتار زمین کشاورزی داریم و طبیعی است که این مقدار آب کفاف همه زمین های کشاورزی کربال را ندهد.

 

فرماندار خرامه با بیان این نکته که نهایت کنترل و دقت در توزیع آب به کار بسته شده است بیان داشت: هشت روز زمان برای شارژ رودخانه کافی نیست، این رودخانه خشک، مقدار زیادی از آب را در داخل خود فرو می برد.

 

وی با اشاره به این نکته که در این شش روز رهاسازی آب ، دو روز کشاورزان بند تیلکان، دو روز کشاورزان بند موان و دو روز کشاورزان بند حسن آباد تا منطقه جهان آباد آب برداشت کردند اضافه کرد: متاسفانه مشکلات گفته شده باعث شده که آب به اندازه کافی به منطقه جهان آباد نرسد و باعث اعتراض کشاورزان این محدوده شود.

 

چالش تامین آب کشاورزی از طریق سدهای بالا دست برای کشاورزان شهرستان های خرامه، شیراز، مرودشت و برخی مناطق همجوار و اولویت دادن به تامین آب شرب، آب صنایع و آب احیای تالابها و محیط زیست هر سال در استان فارس بروز می کند و خشکسالی های پی در پی و تداوم آن به این چال شها افزوده و دامن زده است، اما سووال اساسی این است که تولید کشاورزی و تامین آب کشاورزی به چه بهایی باید انجام شود؟ چگونه می توان شاهد بحران آب شرب در تابستان بود و همچنان برای تامین آب محصولات کشاورزی سخن گفت؟

  1. حسین   اردیبهشت ۱۶, ۱۳۹۵  

    با سلام و احترام
    بنده از کشاورزان منطقه کربال هستم من این سوال را از مقام مسول دارم که ایا با باز کردن یک اب به دشت کربال مردم این منطقه زراعت برداشت میکنند و اگر جواب نه هست ؛چرا این اب باز شد؟؟؟؟؟؟


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر