۱۵:۴۸:۵۰ - سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳
سوالی که باید پاسخ داده شود: شیر پگاه فارس از روغن پالم استفاده کرده است؟
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: اعضای کمیسیون از مسئولان سازمان ملی استاندارد خواستند که با اعلام اسامی تولیدکنندگان متخلف در تولید فرآورده های لبنی با روغن پالم، از بدنام شدن تمام تولیدکنندگان جلوگیری کند.   برومندی، دستورکار دیگر جلسه را در مورد استفاده از روغن پالم در صنایع لبنی مخصوصا شیر،

titr237

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: اعضای کمیسیون از مسئولان سازمان ملی استاندارد خواستند که با اعلام اسامی تولیدکنندگان متخلف در تولید فرآورده های لبنی با روغن پالم، از بدنام شدن تمام تولیدکنندگان جلوگیری کند.

 

برومندی، دستورکار دیگر جلسه را در مورد استفاده از روغن پالم در صنایع لبنی مخصوصا شیر، پنیر و ماست عنوان کرد و گفت: این موضوع باعث شده که ۸۰ درصد شیر و ماست پرچرب کارخانه ها برگشت خورده و عدم استفاده مردم از این محصولات مشکلاتی را ایجاد کند، از این رو کمیسیون کشاورزی از رییس انجمن صنفی صنایع لبنی، مدیران سازمان ملی استاندارد و مسئولان وزارت بهداشت و درمان دعوت کرد که گزارشی از روند موجود را ارایه و مستندات را نیز ارایه کنند.

 

در این جلسه رییس انجمن صنفی صنایع لبنی اعلام کرد که وزارت بهداشت و درمان از سال ۱۳۹۰ اجازه استفاده از چربی گیاهی در برخی از محصولات را به تولیدکنندگان محصولات لبنی داده و برای تولید حدود ۲۰ درصد از پنیر یو آف( پنیرهای تولیدی با شیر فیلتر شده) از چربی گیاهی استفاده می شود.

 

رییس انجمن صنفی صنایع لبنی همچنین گفت که برای برخی از محصولات لبنی مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت دریافت کرده ایم، البته مسئولان وزارتخانه مذکور اعلام کردند که این مجوزها برای استفاده از روغن پالم در شیر و ماست نبوده است.

 

نماینده مردم مرودشت در مجلس نهم تصریح کرد: نکته دیگر اینکه از روغن پالم می توان برای تولید ۴ نوع پنیر، شیر خشک و برخی دیگر از محصولات استفاده کرد، اما استفاده از آن در شیر پر چرب و ماست ممنوع است.

 

***

به گزارش گفتمان به نقل از تسنیم محمدرضا اسماعیلی مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های تولید کنندگان فرآورده های لبنی پاستوریزه ایران در واکنش به اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر عدم استفاده از لبنیات پرچرب گفت: اگر تخلفی صورت گرفته چرا شفاف سازی نمی‌شود؟ چرا افرادی که در صنعت، فعالیت و زحمت می کشند در کنار متخلفین محکوم شوند؟

 

وی با تاکید بر اینکه اگر تخلفی صورت گرفته است وزارت بهداشت مقصر است اظهار کرد: دستگاه نظارتی کنترل کیفی محصولات مواد غذایی زیر نظر وزارت بهداشت و درمان است و این دستگاه نظارتی در صورت مشاهده تخلف می‌تواند بدون معطلی آن کارخانه تولیدی را پلمپ کرده و مانع از فعالیت آن شود.

 

اسماعیلی افزود: در حال حاضر تمدید پروانه فعالیت و باطل کردن از فیلتر وزارت بهداشت می گذرد. چرا اذهان عمومی را تشویش می‌کنند؟ اگر کارخانه ای خطا کرده شفاف سازی کنند.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بر اساس جدیدترین توافق بین وزارت بهداشت و تولیدکنندگان محصولات لبنی در کشور، استفاده از هر نوع روغن نباتی در فرآورده‌های لبنی به جز بستنی از ابتدای مهر ماه امسال ممنوع است.

 

طبق بخشنامه بازنگری استفاده از چربی گیاهی در فرآورده‌های لبنی، کارخانه‌های صنایع لبنی فقط تا پایان شهریور ماه فرصت دارند تا از روغن گیاهی در تولیداتشان استفاده کنند که دلیل این مسئله چاپ و خریداری برچسب برخی محصولات لبنی با ذکر عنوان روغن گیاهی است.

 

در بخشنامه‌ای که مورد توافق معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی کشور و انجمن فرآورده‌های صنایع لبنی قرار گرفته است، بر ممنوعیت استفاده از روغن پالم در فرآورده‌های لبنی از ابتدای مهر امسال (۱۳۹۳) تأکید شده است.

 

***

اطلاع رسانی وزارت بهداشت در زمینه بروز تخلفات برخی کارخانه های لبنی در استفاده از روغن پالم، کار درستی بود که نیاز به پیگیری بیشتر از سوی نمایندگان محترم مجلس داشت.نکته ضروری تر این اقدام، معرفی کارخانه های متخلف بود تا مردم تکلیف خود را با محصولات تهیه شده با روغن پالم بدانند و از طریق نخریدن این محصولات، با وارد آوردن ضرر و زیان مالی به تولید کننده متخلف حداقل بخشی از مجازات آنان را تحقق بخشند. عدم اعلام اسامی متخلفین باعث شد تا تولید کنندگان مهلت پیدا کنند از عواقب تخلف مصون مانده و سریعا نسبت به حذف روغن پالم از پروسه تولید اقدام نمایند. متخلفین توانستند با پاک کردن صورت مسئله، چرخه فرآوری محصولات لبنی پرچرب را پاک سازی! نموده و شواهد را از بین ببرند.

 

در همه جای دنیا رسم است که متخلفین بخش سلامت عمومی، به مردم معرفی شوند تا از طریق به خطر افتادن «برند تجاری» کارخانه متخلف، درس عبرتی برای سایر متخلفین مهیا گردد. کوتاهی در این امر، دور زدن قانون را بدل به امری عادی کرده و اطمینان افکار عمومی را نسبت به عملکرد ناظرین و متولیان امر سست می کند.

 

بدیهی است که نهادهای نظارتی استان فارس وظیفه مهمی را در پاسداشت سلامت جامعه ۴ میلیون نفری استان پیش رو دارند. تولید کنندگان محصولات لبنی استان فارس و در رأس آن ها «شیر پگاه» بایست نسبت به شفاف سازی پیرامون نحوه تولید محصولات خویش در گذشته و حال اقدام نمایند.

 

مردم حق دارند بدانند پرتیراژ ترین محصول لبنی استان که اتفاقا هرساله جوایر متنوع کیفیت محصول را دریافت می نماید، از روغن پالم درساخت محصولات پرچرب خویش استفاده می نموده یا خیر؟

 

«تحریریه هفته نامه مرودشت»


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر