۳:۳۹:۳۵ - دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴
لزوم برخورد با خرده‌فروشان مواد مخدر مرودشت
مرو نیوز، کیارش قاسمی‌نیک- یکی از مسائلی که از اهمیت بالائی برای تمام شهروندان یک شهر برخوردار است امنیت و آینده کودکان شهر می‌باشد. مسأله‌ای که به وضوح توسط پرسه زنی دلالان و خرده فروشان مواد مخدر در سطح شهر به چالش جدی کشیده شده است. حال سوال این است: علت زیاد شدن خرده فروشان

1362712008_drug-dealer1-300x200

مرو نیوز، کیارش قاسمی‌نیک- یکی از مسائلی که از اهمیت بالائی برای تمام شهروندان یک شهر برخوردار است امنیت و آینده کودکان شهر می‌باشد. مسأله‌ای که به وضوح توسط پرسه زنی دلالان و خرده فروشان مواد مخدر در سطح شهر به چالش جدی کشیده شده است. حال سوال این است: علت زیاد شدن خرده فروشان مواد مخدر در سطح شهر مرودشت در ماه‌های اخیر چیست؟ و چرا مسئولین توان دستگیری و برخورد قاطع با خرده‌فروشان مواد مخدر در مرودشت را ندارند؟ آیا امنیت و آینده مردم به ویژه نوجوانان و جوانان ارزش سرمایه‌گذاری و تلاش در این بخش را ندارد؟

 

تحقیقات انجام شده در رابطه با بررسی عوامل موثر در گرایش افراد و به خصوص جوانان به مصرف مواد مخدر گویای آن است که عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، روانشناختی و موقعیت مکانی هر یک به نحوی از انحاء در مصرف مواد مخدر نقش دارد.

 

نکته قابل توجه آن است که همه محققان در مورد اهمیت «مدت زمان دسترسی به مواد مخدر» اتفاق نظر دارند و بر این باورند که در هر مکانی که میزان دسترسی به مواد مخدر آسان‌تر باشد، آمار معتادان آن منطقه بیشتر بوده و آمار لغزش افرادی که ترک کرده‌اند نیز بیشتر خواهد بود.

 

خرده‌فروشان مواد مخدر به عنوان پل ارتباطی بین «عمده‌فروشان» و «مصرف‌کنندگان»، عامل اصلی کم کردن مدت زمان دسترسی به مواد مخدر و گسترش اعتیاد در شهر مرودشت هستند.

 

خرده‌فروشان مواد مخدر در مرودشت از کسبه محله‌ها شناخته‌شده‌تر هستند، کافی است ساعتی را در هر یک از محله‌ها به گشت و گذار بپردازی تا موتورسواران، خودروها و افراد پیاده‌ای را ببینی که خیالی آسوده در ملأ عام به فروش مواد مخدر می‌پردازند.

 

آسودگی خیال خرده‌فروشان، شاید تا حدی، ناشی از اقدامات انجام نشده‌ی ادارات و نهادهای مرتبط با امر مبارزه با مواد مخدر در شهرستان مرودشت است که علیرغم یک خواست عمومی در ارتباط با جمع‌آوری آن‌ها از سطح محله‌ها به خصوص مناطق آسیب‌پذیر شاهد کم‌کاری مسئولین در این موضوع بوده و هستیم.

 

به بیان دیگر، مقابله با خرده‌فروشان و جمع‌آوری آن‌ها از سطح محله‌ها یکی از خواسته‌های به حقِ شهروندان مرودشت است که با گذری در شبکه‌های اجتماعی و گفتگو با معتمدین و ساکنین محله‌های مختلف به اهمیت آن پی می‌بریم.

 

جمع‌آوری این گروه از هنجارشکنان در شهرستان مرودشت نیازمند هم‌افزایی و هم‌گرایی همه ادارات و نهادهای مرتبط با امر مبارزه با مواد مخدر است و امید است همه مدیران ادارات و نهادهای مربوطه با هماهنگی و همدلی در این خصوص اقدامی موثر انجام دهند.

 

البته ذکر این نکته ضروری است که مقابله و جمع‌آوری خرده‌فروشان مواد مخدر از سطح شهر مرودشت به تنهایی کفایت نمی‌کند و در کنار آن باید اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی درخوری انجام شود (که در این مقال نمی گنجد). همچنین، گسترش مراکز تفریحی و سرگرمی در سطح شهرستان مرودشت برای ارائه خدمات به جوانان نیز می‌تواند اقدامی موثر در کاستن از آمار معتادان این شهر باشد.

  1. حسین کوچیکو   فروردین ۳۱, ۱۳۹۴  

    سلام الله نگهدار تو باشد این جمله ی<>بنده را یاد فرضیه های ارایه شده در پایان نامه ها انداخت. کیارش جان به معضل مهمی اشاره کردی امیدواریم با بینشی که نزد جناب سرهنگ شیبانیان سراغ داریم با این معضل برخورد جدی صورت بگیرد ان شالله


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر