۹:۰۰:۵۸ - یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴
مشاهده یک مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در استان فارس
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تائید اثبات یک مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در استان فارس گفت: سال گذشته در فارس چند مورد دیده‌ شده بود اما امسال تنها یک مورد مشاهده‌ شده و ابتلا به سبب تماس با دام آلوده بوده است.   به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محسن

13940413000663_PhotoA

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تائید اثبات یک مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در استان فارس گفت: سال گذشته در فارس چند مورد دیده‌ شده بود اما امسال تنها یک مورد مشاهده‌ شده و ابتلا به سبب تماس با دام آلوده بوده است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محسن مقدمی بعد از ظهر امروز در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: بیماری کریمه کنگو به‌نوعی بومی ایران شده و در مناطقی که دامپروری و تماس با دام آلوده وجود دارد رؤیت می‌شود.

 

وی افزود: این بیماری در کشور یک مورد فوتی داشته و سال گذشته نیز در فارس چند مورد دیده‌ شده بود اما امسال تنها یک مورد مشاهده‌ شده و ابتلا به سبب تماس با دام آلوده بوده است.

 

مقدمی با توصیه به اینکه مردم از خرید گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی، خودداری کنند،‌ ادامه داد: گاه برخی افراد برای استفاده از گوشت ارزان‌تر از دام‌های غیرمطمئن استفاده می‌کنند که تماس ترشحات و خون این‌گونه دام‌ها با مخاط دهان، بینی و چشم سبب آلودگی می‌شود و البته این بیماری بسیار واگیردار بوده و از انسان به انسان نیز منتقل می‌شود چنانکه در کشور، یک پزشک بر اثر تماس با یک فرد بیمار مبتلا شده و فوت کرد.

 

وی اضافه کرد: افرادی که با گوشت سر و کار دارند باید دستکش بپوشند و از گوشت در شرایط بهداشتی نگاهداری شده استفاده کنند.

 

مقدمی خاطرنشان کرد: نیم‌پز ماندن گوشت یا مواردی مانند جگر که گاه نیمه‌خام تناول می‌شود احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

 

به گفته وی، علائم اولیه این بیماری تب و سردرد و درد بدن است و پس از چند روز خونریزی دهانی و بینی و گوارشی و خونریزی زیرپوستی در افراد دیده‌ شده و عفونت به سراسر بدن گسترش می‌یابد.

 

مقدمی تصریح کرد: این بیماری در صورت ارجاع در مراحل اولیه قابل‌ درمان است اما اگر وارد فازهای نهایی شود خطرناک خواهد بود.

 

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین در بخش دیگری از سخنان خود مناطقی مانند مرودشت و لپویی را که در آن فاضلاب رو باز وجود دارد در معرض بیماری سالک توصیف کرد و ابراز داشت: در حال حاضر ما شاهد کاهش آلودگی از بیضا و کوشکک به نقاطی که قبلاً آلوده نبوده‌اند هستیم و علت این امر وجود فاضلاب‌های رو باز و مخروبه‌ها و مراکز تجمع زباله است که پشه را به خود جذب می‌کند.

 


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر