۲۱:۲۶:۴۰ - شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳
معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری پاسارگاد: تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی ممنوع است
تغییر کاربری اراضی یک تهدید جدی برای  شهرستان پاسارگاد است از این رو می طلبد با ساز و کارهای مناسب این تهدید به فرصت تبدیل شود.   به گزارش طنین پاسارگاد، حسین حسینی معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری پاسارگاد در گفتگو با خبرنگار طنین پاسارگاد با اشاره به ضرورت قلع و قمع بناهای

IMG09380563

تغییر کاربری اراضی یک تهدید جدی برای  شهرستان پاسارگاد است از این رو می طلبد با ساز و کارهای مناسب این تهدید به فرصت تبدیل شود.

 

به گزارش طنین پاسارگاد، حسین حسینی معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری پاسارگاد در گفتگو با خبرنگار طنین پاسارگاد با اشاره به ضرورت قلع و قمع بناهای احداثی در اراضی تغییر کاربری داده شده، افزود: تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی ممنوع است و با متخلفان قاطعانه برخورد می ‏شود.

 

حسینی تاکید کرد که برخورد با این اقدامات از سوی جهاد کشاورزی با حمایت قضایی همراه خواهد بود.

 

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری پاسارگاد گفت: تمامی مدیران به ویژه مدیرانی که در کمیسیون تشخیص تغییر کاربری اراضی کشاورزی شهرستان عضو هستند همه باید یک عزم جمعی داشته تا قانون به درستی اجرا شود.

 

وی ادامه داد: برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی مستعد کشاورزی شهرستان نخست اراده جمعی مسئولان و در نهایت اقدامات قضایی و غیره لازم است.

 

وی افزود: در ماه (۸) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها  آمده است: ” صدور هرگونه مجوز یا پروانه ساخت و تامین و واگذاری خدمات و تاسیسات زیربنایی مانند آب، ‌برق، گاز و تلفن از سوی دستگاه های ذیربط در اراضی زراعی و باغ ها موضوع  ماده (۱) این قانون از سوی وزارتخانه‌ های جهاد کشاورزی، مسکن و شهرسازی، استانداری ها، شهرداری ها و سایر مراجع ذیربط  فقط پس از تائید کمیسیون موضوع تبصره (۱) ماده (۱) این قانون مبنی بر ضرورت تغییر کاربری مجاز خواهد بود. متخلف از این ماده برابر مقررات ماده (۳)  قانون مزبور مجازات می شود.

 

حسینی بیان کرد: در اجرای قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها ۲ بخش فعال است که یک بخش وظیفه صدور مجوز برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغ‌ها را بر عهده دارد که باید هرگونه فعالیت در اراضی کشاورزی و باغ‌ها با مجوز سازمان انجام گیرد.

 

وی ادامه داد: بخش دیگر فعالیت در این زمینه مربوط به جلوگیری از تخلفات تغییر کاربری غیر مجاز می‌شود که در بخش‌ها فعالیت می‌کنند و نیروهای حقوقی نیز پرونده‌ها را به دادگاه ارجاع می‌دهند و بخش های اجرایی نیز به جلوگیری و تخریب می پردازند تا زمین از زراعت به فعالیت دیگری اختصاص نیابد.

 

حسینی خاطر نشان کرد: مجوزها برای تغییر کاربری ۲ نوع است که یکی از آنها مربوط به فعالیت‌های وابسته به کشاورزی و دیگری مربوط به فعالیت‌های غیر وابسته به کشاورزی است.

 

وی ادامه داد: فعالیت‌هایی که وابسته به کشاورزی است باید مجوز از سوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی صادر شود و چنانچه بدون مجوز باشد تخلف محسوب می‌شود.

 

معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری پاسارگاداضافه کرد: فعالیت‌هایی که وابسته به کشاورزی نیست که در کمیسیونی که تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زارعی و باغ ها تعریف شده است و متشکل از دستگاه‌های مختلف است مطرح شده و چنانچه اکثریت آرای موافق با تغییر کاربری را کسب کند مجوز صادر خواهد شد و فرد می‌تواند در چارچوب قوانین فعالیت کند و هر فعالیت خارج از قانون نیز تخلف محسوب می شود.

 

وی بیان کرد: تیم‌هایی در بخش‌ها حکم نظارت بر اراضی را دارد و با مراجعه به اراضی از افراد می‌خواهند که مجوز ساخت و ساز خود را ارائه دهند چنانچه ساخت و ساز بدون مجوز بود تخلف محسوب می‌شود.

 

حسینی تاکید کرد: افراد نباید در زمین کشاورزی خود به صرف مالکیت به فعالیت های غیر کشاورزی بدون کسب مجوز اقدام کنند.

 

مصادیق تغییر کاربری غیر مجاز به شرح ذیل می باشد:

·  برداشت یا افزایش شن و ماسه

·  ایجاد بنا و تاسیسات

·  خاکبرداری و خاکریزی

·  گود برداری

·  احداث کوره های آجر وگچ پزی

·  پی کنی

·  دیوار کشی اراضی

·  دپوی زباله، نخاله و مصالح ساختمانی، شن و ماسه و ضایعات فلزی

·  ایجاد سکونتگاههای موقت.

·  استقرار کانکس و آلاچیق

·  احداث جاده و راه

·  دفن زباله های واحدهای صنعتی

·  رها کردن پساب های واحدهای صنعتی ،فاضلاب های شهری، ضایعات کارخانجات

·  لوله گذاری

·  عبور شبکه های برق

·  انتقال و تغییر حقابه اراضی زراعی و باغات به سایر اراضی و فعالیتهای غیر کشاورزی

·  سوزاندن ،قطع و ریشه کنی و خشک کردن باغات به هر طریق.

·  مخلوط ریزی و شن ریزی

·  احداث راه آهن و فرودگاه

·  احداث پارک و فضای سبز.

·  پیست های ورزشی

·  استخرهای ذخیره آب غیر کشاورزی

·  احداث پارکینگ مسقف و غیر مسقف

·  محوطه سازی(شامل سنگفرش و آسفالت کاری، جدول گذاری ،سنگ ریزی و موارد مشابه)

·  صنایع تبدیلی و تکمیلی و غذایی و طرح های موضوع تبصره ۴ فوق الذکر

·  صنایع دستی

·  طرح های خدمات عمومی

·  طرحهای تملک دارایی های سرمایه ای مصوب مجلس شورای اسلامی(ملی-استانی)

 

تبصره:

تشخیص سایر مصادیق تغییر کاربری غیر مجاز به عهده سازمان امور اراضی کشور بوده و سازمان جهاد کشاورزی استان موظف است در صورت ابهام نظریه سازمان مذکور را استعلام و بر اساس آن عمل نماید.

۲-تغییر هر یک از فعالیتها و طرحهای موضوع تبصره ۴ الحاقی به ماده یک قانون به خارج از مصادیق و ضوابط تبصره مذکور بدون اخذ مجوز از کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ قانون تغییر کاربری غیر مجاز تلقی می گردد.

تبصره:

تغییر فعالیتها و طرح های موضوع تبصره ۴ الحاقی به ماده یک قانون به سایر طرح های مندرج در تبصره مذکور مستلزم اخذ گواهی لازم از اداره کل محیط زیست استان و موافقت رئیس سازمان جهاد کشاورزی می باشد.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر