۱۳:۱۲:۵۰ - دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳
نتایج کاوشهای جدید از تل سبز مرودشت
فصل جدید کاوش در تل سبز مرودشت آغاز شده تا در این کاوش فازشناسی تل سبز و حوزه رودخانه کر مطالعه و ابهامات باستان شناسان با تلاش برای دستیابی به شناخت کافی نسبت به دوران تاریخی تا هخامنشی رفع شود.    نوروز رجبی باستان شناس و سرپرست تیم کاوش در گفتگو با خبرنگار مهر از

IMG09045137

فصل جدید کاوش در تل سبز مرودشت آغاز شده تا در این کاوش فازشناسی تل سبز و حوزه رودخانه کر مطالعه و ابهامات باستان شناسان با تلاش برای دستیابی به شناخت کافی نسبت به دوران تاریخی تا هخامنشی رفع شود.

 

 نوروز رجبی باستان شناس و سرپرست تیم کاوش در گفتگو با خبرنگار مهر از یافته های تیم کاوش خبر داد و گفت: یافته های فرهنگی متعلق به دوره هخامنشی ، هزاره اول تا هزاره پنجم پیش از میلاد به دست آمده است که بیانگر تداوم منحصر به فرد سکونت در تل سبز متعلق به دوره های پیش از تاریخ تا آغاز دوران تاریخی است. همچنین تل سبز نخستین بار در بررسی های باستان شناسی ویلیام سامنر، پیرامون حوزه رودخانه کر شناسایی شد و وسعت آن ۱۲ هکتار برآورد شده است.

 

وی ادامه داد: این پهنه در چند دهه گذشته، بوسیله کوره های آجر پزی، ساخت و سازهای شهری و مسکونی تحلیل رفته، به گونه ای که در زمان ثبت این تپه تاریخی در فهرست آثار ملی، تنها یک هکتار از آن به جا ماند و به ثبت رسید.

 

رجبی درباره اهمیت این تپه تاریخی گفت: برخورداری از لایه های دوران تاریخی مختلف عیلامی، فرهنگ های کفتری، قلعه، شغا و تیموریان، در هزاره اول تا سوم پیش از میلاد از جمله ویژگی های این تپه تاریخی است. همچنین در زمینه ناشناخته ماندن فازهای فرهنگی دوره تاریخی تا پیش از دوره هخامنشی در حوزه رودخانه کر ابهام هایی موجود است. اما تلاش برای دستیابی به شناخت کافی نسبت به این دوران، بهانه ای شده تا کاوشگران با انجام کاوش های لایه نگاری در این تپه به پرسش هایی که در زمینه فازشناسی این تپه و فراتر از آن در منطقه، به ویژه حوزه رودخانه کر وجود دارد پاسخ دهند.

 

کاوش های تل قلعه و یا تپه قلعه مشهور به تل سبز تا پایان مهر ماه ادامه دارد. این تپه که با شماره۱۱۷۴۳در سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده در فاصله ۳ کیلومتری محل برخورد دو رودخانه سیوند و کر و در جنوب باختری شهر مرودشت، و در چند کیلومتری آثار باستانی تخت جمشید قرار دارد.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر