۱۶:۱۳:۳۰ - شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
نوروز می آید، مهربانی نخشکد!
هفته نامه مرودشت- خوشبختانه مرودشت هم به سنت زیبای دیوار مهربانی پیوست. پیام این دیوار ساده است: نیاز داری بردار و نیاز نداری بذار. این شعاری است که کنار چند رخت آویز و قلاب وصل شده روی دیوارهای مهربانی در سرتاسر کشورمان نوشته شده است.   کمپین “دیوار مهربانی” رفته رفته در حال تبدیل شدن

1405637

هفته نامه مرودشت- خوشبختانه مرودشت هم به سنت زیبای دیوار مهربانی پیوست. پیام این دیوار ساده است: نیاز داری بردار و نیاز نداری بذار. این شعاری است که کنار چند رخت آویز و قلاب وصل شده روی دیوارهای مهربانی در سرتاسر کشورمان نوشته شده است.

 

کمپیندیوار مهربانیرفته رفته در حال تبدیل شدن به یک سنت در سراسر کشور می شود و از سوی دیگر بازتاب رسانه ای جهانی پیدا کرده است.

 

به گزارش عصر ایران در روزهای گذشته رسانه ها و خبرگزاری های مختلف جهانی از جمله بی بی سی ،سی ان ان و گاردین ودرباره گسترشدیوار مهربانیدر ایران و بازتاب آن در فضای مجازی و تاثیرات آن در زمستان سرد ایران مطالبی منتشر کرده اند.

 

سی ان ان با انتشار گزارشی در این باره نوشته است:

در زمستان سرد ایران، مردم این کشور ابتکاری جالب برای گرم کردن فقیرترها پیدا کرده اند.

 

دیوار مهربانیکه مردم در آن می توانند لباس هایی را که نیاز ندارند با دیگران به اشتراک بگذارند، در حال گسترش در سراسر کشور است.

 

رویش این دیوار در شهرهای بزرگ و کوچک ایران نوید می دهد که زور زمستان به دلهای پرحرارت ایرانی های نوعدوست نرسیده و زمهریر، بر دست های بخشنده و گرم مردم ما اثر نداشته است. بی هیچ بهانه ای مردم می آیند و بدون اینکه منتظر تشویق و تمجید باشند، لباس ها و کفش های قابل استفاده شان را کنار دیوار مهربانی جا می گذارند و آرام آرام دور می شوند.

 

انگاری لذت انسان بودن، هنوز هم به جان وتن ما ایرانی ها می چسبد و هنوز چراغ بنی آدم سوسو می زند.

 

به گفته مقامات دولتی، بیش از ۱۵ هزار بی خانمان در کشورمان وجود دارد که یک سوم این تعداد زن هستند. با این حال برآوردها و ارقام رسمی بالاتر از این آمار است و بر اساس تخمین سال گذشته سازمان بهزیستی، تنها بیش از ۱۵ هزار نفر بی خانمان در سطح شهر تهران زندگی می کنند.

 

اقتصاد ایران از سال ۲۰۱۴ پس از تحمل دو سال رکود وارد دوران نقاهت شده است. با این حال با توجه به آمار بانک جهانی نرخ بیکاری در کشورمان همچنان بیش از یازده درصد است. نرخ بالای بیکاری و ناملایمات ناشی از دوران طولانی تحریم، بسیاری از خانواده ها را از پای درآورده است و سفره بسیاری از اقشار آبرومند جامعه مان را خالی نموده است. دیوار مهربانی از جمله طرح های خودجوشی است که در صورت تداوم می تواند بخشی از دردهای این خانواده ها را التیام بخشد.

 

این طرح، موفقیت خود را تا حدود زیادی مدیون شبکه های اجتماعی است، چون این طرح از طریق شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی شد.

 

IMG_5423

نخستین دیوار مهربانی در ایران در شهر مشهد درست شد و سپس این ایده در شهرهای دیگر از جمله شیراز، سیرجان و ایلام الگو برداری شد.

 

آیا شما از دیوار مهربانی چیزی شنیده اید؟یک کمدین محبوب ایرانی این مطلب را در صفحه فیسبوک خود نوشته است.

 

او با تشویق مردم به درست کردن این دیوارها در شهرهایشان نوشته است: درست کردن این دیوار کار بسیار ساده ای است، فقط کافی است یک دیوار مناسب برای این کار پیدا کنید ، کمی رنگ و چند تا قلاب و جا رختی و نوشتن جملات: دیوار مهربانی و اگر نداری بردار و اگر داری، بذار.

 

همچنین بر اساس گزارش روزنامه گاردین کمپینی به نامپایان کارتن خوابیبا راه انداختن طرحیخجال مهربانیبرای نخستین بار در شهر تهران و در منطقه شوش یخچالی را برای کمک به بی خانمان ها و کارتن خواب ها تدارک دیدند، این طرح از شهر تهران فراتر رفته و هم اکنون در شهرهای شمالی لاهیجان و رشت و نیز کرج مورد الگوبرداری قرار گرفته است.

 

مرودشتی، ارسنجانی و پاسارگادیها این روزها درگیر امواج انتخابات هستند ولی این بهانه خوبی برای دور ماندن از خانواده های مستمند نیست.

 

نشان دهیم اگرچه هیمنه سرما، گوش همه را سرخ و دست ها را در جیب ها میخکوب کرده اما فصلمهربانیهنوز زنده است و بازارانسانهنوز رونق دارد.

 

سرمان را از لاک پرشده از تصاویر مجازی بیرون بیاوریم و نگاهی به دنیای واقعی اطراف بیندازیم، پشت دیوارهای عزت و آبرو، دخترها و پسرهای زیادی چشم انتظار لباس گرم و کفش و جوراب هستند. اجازه ندهیم زمستان، ما را هم با خودش ببرد. فتیله محبت را بالا کشیده و بیش از این منتظرشان نگذاریم

 

  «تحریریه هفته نامه مرودشت»


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر