۱۰:۴۶:۳۷ - سه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
پاکسازی تخت جمشید از علف های خشک آتشزا
مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس گفت: پاکسازی تخت جمشید از علف های خشک آتشزا انجام می شود.   مصیب امیری در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: نگرانی بابت آتش سوزی احتمالی در تخت جمشید وجود ندارد، چراکه تمهیدات لازم در اینباره انجام گرفته است.   آتش کشتزارهای اطراف آسیبی متوجه تخت جمشید نمی کند

715803

مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس گفت: پاکسازی تخت جمشید از علف های خشک آتشزا انجام می شود.

 

مصیب امیری در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: نگرانی بابت آتش سوزی احتمالی در تخت جمشید وجود ندارد، چراکه تمهیدات لازم در اینباره انجام گرفته است.

 

آتش کشتزارهای اطراف آسیبی متوجه تخت جمشید نمی کند

وی در پاسخ به اینکه مصونیت بنای تخت جمشید در مواجهه با خطر آتش سوزی کشتزارهای اطراف آن چه میزان است، تاکید کرد: زمین های کشاورزی که مورد اشاره قرار می گیرد در بیرون محوطه تاریخی تخت جمشید است و کمترین آسیبی را متوجه این مجموعه نمی کند.

 

مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس ابراز کرد: از اردیبهشت سال جاری نیز بدین منظور علف های خشک چندین محوطه مهم تاریخی از جمله شهرهای تاریخی فیروز آباد و بیشاپور پاکسازی شده است.

 

امیری با اشاره به در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و جغرافیایی مجموعه های یاد شده تصریح کرد: با اینکه گستره شهر تاریخی بیشاپور ۱۵۶ هکتار است چنانچه بخواهیم همه علف های هرز این محوطه تاریخی را جمع آوری کنیم امکان پذیر نیست، اما با اولویت بندی که انجام دادیم جاهای مهم را علف زنی کردیم که حتی المقدور جلو آتش سوزی احتمالی گرفته شود.

 

پاکسازی تخت جمشید از علف های خشک آتشزا

مدیرکل میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه تمام تلاش این است که این اتفاق روی ندهد، افزود: به محوطه تاریخی تخت جمشید هم به طور ویژه پرداخته شده، بدین شکل که پاکسازی علف های کل مجموعه، اطراف آثار، پیرامون آن تا بخشی از جنگل در اردیبهشت ماه تا اوایل خرداد جاری به اتمام رسیده، ضمن اینکه کپسول های آتش نشانی و مخازن آب در  این مجموعه قرار دارد تا نیروهای حاضر در آن چنانچه اتفاقی بیفتد به سرعت اطفاع حریق کنند.

 

وی با این اطمینان که تاکنون سابقه نداشته در تخت جمشید آتش سوزی روی دهد، درخصوص دیگر مجموعه های تاریخی فارس نیز این اطمینان را داد که خطری از بابت آتش سوزی بناها و محوطه های فارس را تهدید نمی کند.

 

مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس یادآور شد: فقط در مجموعه تاریخی بیشاپور که دارای گستره بزرگی است و موقعیت آب و هوایی آن فوق العاده گرم است پیش می آید که آتش سوزی های ناچیزی رخ دهد، اما در مجموعه تخت جمشید این موضوع خوشبختانه تاکنون روی نداده است.

 

خطر آتش سوزی در بیشاپور همواره وجود داشته است

امیری تاکید کرد: در شهر تاریخی بیشاپور خوشبختانه ایستگاه های آتش نشانی نزدیک به مجموعه قرار دارد در حالیکه بیشاپور تنها جایی است که خطر آتش سوزی همواره وجود داشته است.

 

وی از مجهز بودن شهر تاریخی بیشاپور به کپسول های آتش نشانی و تانکر آب خبر داد و افزود: برای این موارد مخازن ویژه ای بکار گرفته شده، ضمن اینکه ایستگاه های آتش نشانی در جوار این مجموعه این بیم را کاهش داده، اما با همه پیش بینی ها بعضی مواقع به علت وسعت محوطه گاهی ممکن است بنابر شرایط آب و هوایی اتفاقی بیفتد.

 

امیری، یادآور شد: خوشبختانه تاکنون آنجاهایی که همواره احتمال داده می شد آتش سوزی روی دهد که روی مجموعه اثر بگذارد، آن بخش ها با انجام اقدامات پیشگیرانه از این خطر دور شده اند.

 

مدیر کل میراث فرهنگی فارس با ابراز امیدواری به اینکه هیچ نوع آتش سوزی مجموعه های تاریخی فارس را تهدید نکند، تاکید کرد: سال جاری نیز چون پیش بینی گرما را می کردیم عملیات از بین بردن علف های هرز محوطه تخت جمشید را زودتر از همیشه به انجام رساندیم.

 

بخش های بیرونی مجموعه ای چون تخت جمشید در اختیار ما نیست

وی تاکید کرد: با اینکه در سال های گذشته به خاطر آتش زدن عمدی زمین های کشاورزی از این بیم می رفت که آلودگی ناشی از دود آتش مراتع و کشتزارهای اطراف مجموعه تخت جمشید و پاسارگاد زمینه های فرسایش این مجموعه را فراهم کند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی با بیان اینکه بخش های بیرونی مجموعه ای چون تخت جمشید در اختیار ما نیست که بخواهیم آنرا تحت کنترل داشته باشیم، تاکید کرد: به لحاظ زیست محیطی هم وقتی که بقایای اراضی کشاورزی آتش زده می شود کار مناسبی نیست زیرا محیط را آلوده کرده و به خاک آسیب می رساند.

 

امیری یادآور شد: اشکالی که در این میان خطر آفرین خواهد بود طبعاتی است که به همراه دارد زیرا برای نمونه در مرودشت که اراضی و منابع آب محدود است تلاش می شود در زمین در طول سال دوبار کشت انجام بگیرد، بدین خاطر برای این منظور از آتش زدن بقایای کشت استفاده می شود که در مجموع کار معقول و درستی نیست.

 

وی ابراز امیدواری کرد که شرایط کشاورزی و دامداری استان به جایی برسد تا به جای اینکه کشاورزان دست به آتش زدن عمدی زمین های خود بزنند مراتب چرای دام را در باقیمانده کشتزارها را فراهم کنند.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر