۴:۳۶:۲۸ - یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳
پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی سد تنظیمی – انحرافی ملاصدرا
نماینده مجری طرح سد تنظیمی- انحرافی و کانال اصلی شبکه آبیاری ملاصدرا ، پیشرفت فیزیکی این سد را که هم اینک در شمال استان فارس در دست ساخت است ۹۵ درصد اعلام کرد.   به گزارش دریافتی ایرنا به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای فارس ، سید عبدالرضا شهابی بیان داشت:عملیات اجرایی ساخت

81523666-6304883

نماینده مجری طرح سد تنظیمی- انحرافی و کانال اصلی شبکه آبیاری ملاصدرا ، پیشرفت فیزیکی این سد را که هم اینک در شمال استان فارس در دست ساخت است ۹۵ درصد اعلام کرد.

 

به گزارش دریافتی ایرنا به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای فارس ، سید عبدالرضا شهابی بیان داشت:عملیات اجرایی ساخت این سد از ابتدای سال ۹۰ آغاز شده که پیشرفت فیزیکی سد تنظیمی به حدود ۹۵ درصد رسیده و دو بند انحرافی آن آماده تحویل هستند و دو بند انحرافی دیگر آن نیز به همین میزان پیشرفت دارد.

 

وی افزود:سد و نیروگاه ملاصدرا در شمال استان فارس در منطقه تنگ براق اقلید و بر روی سرشاخه های اصلی رودخانه کر واقع شده است.

 

شهابی ادامه داد:همچنین ساختمان شبکه آبیاری و زهکشی سد تنگ براق (ملاصدرا)، بخشی از این طرح است که درشهرستان مرودشت، و در دشت کامفیروز این منطقه، بین سدهای درودزن و ملاصدرا واقع شده است.

 

شهابی گفت:تولید انرژی برقابی به میزان ۱۷۰ گیگا وات ساعت در سال، تنظیم آب خروجی از نیروگاه برق آبی و تامین بهنگام نیازهای آبی اراضی دشت کامفیروز و ممانعت از تخریب مداوم آبگیرهای سنتی کانال های آبیاری در اثر جریان سیلاب گونه خروجی از نیروگاه از جمله اهداف احداث این سد است.

 

وی بیان کرد:با اتمام عملیات سد تنظیمی- انحرافی و احداث سردهانه های بالادست، نیروگاه ملاصدرا می ­تواند در تمام فصول سال بدون هرگونه محدودیت متاثر از شرایط پایین­ دست، همساز با نیاز شبکه سراسری برق مورد بهره­برداری قرار گیرد.

 

مجری طرح شبکه آبیاری و زهکشی ملاصدرا افزود:این سد تنظیمی از نوع بتنی به ارتفاع ۱۰ متر با پنج بند انحرافی و سر دهانه آبگیری در بالادست است.

 

شهابی ادامه داد:شهرستان یاسوج که پیش از این در انتهای خط انتقال برق خوزستان قرار داشت و پیوسته با مشکل نوسانات برق مواجه بود، با احداث ۵۱ کیلومتر خط انتقال به نیروگاه ملاصدرا متصل شده است و با اجرای این طرح، مراکز صنعتی شهرستان یاسوج در ساعات پرمصرف روز نیز از برق پایدار و بدون نوسان برخوردار شده است.

 

شهابی به دیگر ویژگی های منحصر بفرد این سد اشاره کرد و گفت: دو کانال اصلی الله­ مرادخانی و امینی به صورت کامل ازآب این سد تنظیمی – انحرافی بهره مند می شوند و از تخریب مداوم سردهانه ­های آبگیری پایین­ دست سد تنظیمی نیز ممانعت به عمل می­آید.

 

اگرچه بیش از پنج سال از تکمیل و راه اندازی سد و نیروگاه برقابی ملاصدرا سپری می شود لیکن تاکنون به دلیل تکمیل نبودن سد تنظیمی پایین دست، هدف اصلی این طرح که تولید برق در ساعات اوج مصرف است، به طور کامل محقق نشده است.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر