۱۴:۱۱:۴۱ - دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۴
کابُل شـدیم رفت…/ نگاهی به حضور پررنگ افغان ها در مرودشت
هفته نامه مرودشت- حضور افغان ها در کشور عزیزمان ایران، سال هاست که بدل به بخشی از حافظه تاریخی ما شده و کار بدانجا کشیده که حتی حضور آنها در سریال های تلویزیونی نیز موجب تعجب ما نمی شود! در این که افغان های برادران دینی و مهمانان ارجمند ما ایرانی ها هستند شکی نیست

AFG_20110209_WFP-Challiss_McDonough_005-1

هفته نامه مرودشت- حضور افغان ها در کشور عزیزمان ایران، سال هاست که بدل به بخشی از حافظه تاریخی ما شده و کار بدانجا کشیده که حتی حضور آنها در سریال های تلویزیونی نیز موجب تعجب ما نمی شود! در این که افغان های برادران دینی و مهمانان ارجمند ما ایرانی ها هستند شکی نیست اما چگونگی حضور این برادران و خواهران مسلمان و تاثیرات اقامت آنان بر جغرافیای میهن ما جای پرسش است.

 

اردیبهشت جاری، سید علاءالدین کراماتی، مدیرکل اتباع و مهاجرین استانداری فارس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: مرودشت، دومین شهر مورد علاقه افغان ها برای سکونت و کار در استان فارس است.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه به طور رسمی ۹۴ هزار مهاجر افغانی در استان فارس حضور دارند، خاطر نشان کرد: مهاجرین افغانی دیگری نیز به طور غیر رسمی و غیر مجاز در استان حضور دارند که با آنها طبق قانون برخورد می‌شود. وی تصریح کرد: از ۳۰ سال پیش تا کنون ازدواج یک هزار و ۸۰۰ نفر از زنان استان فارس با اتباع افغانستان ثبت شده است.

 

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ هزار دانش‌آموز مهاجر خارجی در مدارس فارس در حال تحصیل هستند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۳۵۰ دانشجوی افغانی در مقاطع مختلف تحصیلی تا مدرک دکترا در دانشگاه‌های معتبر استان فارس مشغول به تحصیل هستند.

 

همچنین سرپرست امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس نیز در خصوص ممنوعیت حضور اتباع خارجی در برخی از شهرستان‌های استان فارس نیز گفت: این کار نمی‌تواند مشکلات را برطرف کند زیرا استان‌ها و یا شهرهای دیگر نمی‌توانند مازاد جمعیت اتباع را پذیرا باشند همان‌گونه که استان فارس نیز نمی‌تواند دیگر اتباع استان‌ها را قبول کند.

 

رفیعی پور بیشترین اقامت اتباع مجاز و غیرمجاز را در شهرستان‌های شیراز، مرودشت و لارستان اعلام کرد و گفت: امیدواریم با اجرای طرح طرد اتباع بیگانه غیرمجاز ضریب اشتغال در استان را افزایش دهیم. وی تأکید کرد: رویکرد جدید ما در مباحث طرد اتباع بیگانه و رفع مشکلات پیش‌آمده در این خصوص از طریق توسعه مباحث فرهنگی است که باید به آن توجه داشت.

 

***

افغان ها آن گونه که دوست عزیزمان بهنام اسفندیاری در مطلب «طرد اتباع بیگانه با همکاری شهروندان» در سایت پارس دشت، نگاشته است: «سال های ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۳ شمسی، کشور ایران، شاهد مهاجرت تعداد بسیاری از خانواده های افغانی جنگ زده به این سرزمین بودند این مهاجرت برون مرزی ناشی از حمله ارتش سرخ شوروی سابق و روی کار آمدن حکومت کمونیستی دست نشانده و مورد حمایت اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان بود». به باور وی: تسخیر خاک کشور افغانستان توسط یک کشور بیگانه و انزجار مردم مسلمان معتقد افغانستان از حکومت کمونیستی و مهاجرت آن ها به ایران، تبعات فراوانی در سطح روابط سیاسی ایران و افغانستان در بر داشت، گرچه تحسین مجامع بین المللی به خصوص سازمان ملل متحد رادر پی داشت.

 

اسفندیاری در ادامه مطلب خویش اعلام می کند که بدلیل ضرورت نگهداری، ایجاد اشتغال و ارائه خدمات و از سوی دیگر ارتکاب جرایم توسط برخی از آن ها و به تبع عدم شناسایی دقیق و مسائل امنیتی، این موضوع به یکی از معضل های کشور تبدیل و در نتیجه برای مقابله با این بحران، ستادی با همکاری وزارت کشور و قوه قضاییه به نام ستاد «طرد اتباع بیگانه غیر مجاز» تشکیل شد و شعبه های آن در بیشتر شهرستان ها از جمله شهرستان های استان فارس مشغول به فعالیت گردید.

 

تاکید این ستاد بر عدم کارگیری اتباع بیگانه غیر مجاز در اماکن تجاری، صنعتی، کارگاهی، شرکتی، کشاورزی، صنعتی و خدماتی بوده و واگذاری هر گونه ملک و واحد تجاری به اتباع مذکور را ممنوع و مشمول جریمه های سنگین و پلمپ این اماکن اعلام نمود.

 

در ادامه مطلب دلیل هجوم بی رویه افغان ها به مرودشت را ویژگی اشتغالزایی این شهر و دارا بودن محیط مناسب کاری اعم از کشاورزی، صنعتی و ساخت و ساز شمرده شده است.

 

به گفته این فعال فرهنگی: برخورد با مهاجرین غیر مجاز که فاقد هر گونه پاسپورت، ویزا و گواهی اقامت هستند، در قوانین تمامی کشورهای دنیا پیش بینی گردیده و اجرا می شود و به نظر می رسد که دولت با همکاری قوه قضائیه و نیروی انتظامی متولی اصلی تصمیم گیری و اجرای سیاست های این گونه باشد زیرا که با ادامه روند مهاجرت اتباع غیر مجاز، مشکلات و ناهنجاری هایی که ناشی از نرخ بالای زاد و ولد، ازدواج های غیر قانونی با اتباع ایرانی که اغلب به ثبت نمی رسد و از همه مهم تر ارتکاب جرایم توسط افراد ناشناس بیگانه، نهایتأ گریبان گیر مسئولین خواهد شد، پس چاره جویی نیز باید توسط خود آن ها صورت گیرد.

***

صرف نظر از موضوعات مطرح شده در بالا به نظر می رسد یکی از دلایل حضور بی رویه افغان ها در مرودشت و تبدیل این شهر به سومین شهر پذیرای افاغنه در فارس، تصمیمات مقطعی و نه چندان قاطع مسئولین در برخورد با این معضل دامنه دار باشد. گرچه بی تفاوتی و عدم پیگیری سرنوشت اجتماعی شهر از سوی شهروندان نیز در این قضیه بی تأثیر نیست و راه را برای حضور پررنگ مهاجرین باز گذاشته است.

 

برای پی بردن به حضور پررنگ افاغنه در مرودشت کافی است در یک بعد از ظهر تابستانی در خیابان های نزدیک به فلکه اصلی شهر(کاووسی، شهید نامجو، رسالت و…) قدم بزنید تا با مشاهده خانواده های مهاجر ساکن در این خیابان ها -که اتفاقا همگی هم عیالوار هستند- متوجه اصل ماجرا شوید. دیدن انواع و اقسام مشاغلی که این مهاجرین عزیز تصرف کرده اند نیز خالی از لطف نیست: از همکاری با شهرداری گرفته تا اسفند دود کردن و فروش ادعیه و آدامس گرداگرد میدان اصلی شهر. از تکدی گری و دستفروشی گرفته تا کاشیکاری و امور فنی.

 

گرچه این مطلب به صراحت اعلام می دارد که با اقامت قانونی و نظام مند این مهاجرین دوست و برادر، هیچگونه مخالفتی ندارد اما بهتر نیست حضور افغان ها در استان فارس و بویژه شهر مرودشت تابع برنامه ریزی و نظارت مداوم مسئولین باشد تا خدای ناکرده این موضوع به اذهان متبادر نگردد که با ادامه روند فعلی، بزودی شهر مرودشت رکورد دیگری را به انبوه رکوردهای قبلی خویش اضافه خواهد کرد: «مقام اول کشور در زمینه حضور افغان ها به نسبت جمعیت ایرانی های مقیم شهر!!!»

«تحریریه هفته نامه مرودشت»


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر