۶:۱۳:۰۳ - سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
۶۰۰۰ شی تاریخی فارس مستند نگاری می شوند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از مستند نگاری شش هزار شیء تاریخی موجود در موزه های این استان خبرداد.   مصیب امیری در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: هم اکنون کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی فارس در حال مستند نگاری بیش از شش هزار شیء تاریخی هستند که در موزه هخامنشی

IMG14085971

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از مستند نگاری شش هزار شیء تاریخی موجود در موزه های این استان خبرداد.

 

مصیب امیری در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: هم اکنون کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی فارس در حال مستند نگاری بیش از شش هزار شیء تاریخی هستند که در موزه هخامنشی تخت جمشید نگهداری می شوند.

 

وی ادامه داد: قدمت اشیاء تاریخی موجود در این موزه به دوره های پیش از تاریخ ،تاریخی و اسلامی برمی گردد و  اغلب این اشیاء متعلق به دوره های هخامنشی، اشکانی و ساسانی همچنین ادوار مختلف اسلامی و معاصر است که در محدوده تاریخی مجموعه جهانی پارسه پاسارگاد کشف شدند.

 

امیری اظهار داشت: کارشناسان این اداره کل در حال بازنگری و آسیب شناسی این آثار هستند وکار مستند نگاری اشیاء تاریخی موجود در دیگرموزه های استان نیز به زودی آغاز خواهد شد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس پیرامون اجرای طرح مستند نگاری اشیاء تاریخی بیان کرد: در سنوات گذشته برخی از اشیای موزه ای استان مستند نگاری و آسیب شناسی شدند اما در این برنامه تکمیل فعالیت های گذشته صورت می گیرد که در قالب این طرح تمامی اطلاعات تاریخی شامل قدمت،محل کشف، وزن ،جنس،رنگ و کاربری آن مورد بررسی قرار می گیرد و به ثبت می رسد.

 

امیری با بیان اینکه تمامی اشیاء از نظر دوره تاریخی تفکیک می شوند، بیان کرد: در حال حاضر نزدیک به  ۱۰ هزار شیء تاریخی در موزه های استان وجود دارد، بخشی از اشیاء تاریخی  موجود در فارس اشیای مطالعاتی هستند که در جریان کاوش های باستان شناسی در محوطه های تاریخی کشف شدند و قابلیت نمایش در ویترین های موزه ای را ندارند و تنها برای انجام فعالیت های پژوهشی و تخصصی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس با تاکید بر اینکه هم اکنون در موزه تخت جمشید و گنجینه آن آثار متعددی از دوره های مختلف تاریخی وجود دارد که بسیاری از این اشیاء در معرض دید عموم قرار نگرفته اند، تصریح کرد: حفاظت و نگهداری از اشیاء در اولویت قراردارد و  تا کنون مشکلی در رابطه با حفاظت و نگهداری از این اشیاء نداشته ایم.

 

امیری بیان کرد: هم اکنون بسیاری از اشیاء در معرض دید عموم قرار ندارند و نحوه نگهداری از آنها بر اساس اصول علمی و امکانات موجود صورت می گیرد که با گسترش فضاهای موزه ای امکان به نمایش گذاشتن این اشیاء نیز میسر خواهد شد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به فعالیت های این اداره کل در راستای گسترش فضاهای موزه ای گفت: پروژه های ساخت موزه در نقاط مختلف استان وبر اساس توانمندی ها و قابلیت های تاریخی، فرهنگی، بومی و مردم شناسی  هرمنطقه در حال اجرا می باشد که پیشرفت فیزیکی قابل قبولی نیز داشته اند.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر