۲۱:۰۷:۵۱ - شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۷
با حضور مدیرکل صنعت و معدن فارس
از کتاب “شهر استخر” رونمایی شد
به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت، شهرام صالحی در آئین رونمایی از کتاب شهر استخر بیان داشت: هر دریچه ای که به سمت کتاب باز می شود، دریچه ای را به روی جهالت می بندد چرا که فلسفه کتاب، دانایی و فرهیختگی است. دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان مرودشت با

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت، شهرام صالحی در آئین رونمایی از کتاب شهر استخر بیان داشت: هر دریچه ای که به سمت کتاب باز می شود، دریچه ای را به روی جهالت می بندد چرا که فلسفه کتاب، دانایی و فرهیختگی است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان مرودشت با اشاره به برخی افتخارات کسب شده توسط نویسندگان و هنرمندان مرودشتی در رقابت های ملی هفته های اخیر، گفت: بر این باوریم که مرودشت باید و می تواند قطب تولید کتاب و اتفاقات فرهنگی مربوط به کتاب باشد و این نیازمند مشارکت و همراهی تمامی نهادهاست.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت افزود: حوزه نشر نحیف شده و میانگین تیراژ شش ماه نخست سال، رقم ۱۳۰۰ نسخه را نشان میدهد که زیبنده کشور متمدنی چون ایران نیست و نشان می دهد در تولید، فروش و اقتصاد کتاب، با مشکل جدی مواجهیم.

صالحی، تخت جمشید را پیشانی فرهنگ و دایره المعارف فرهنگی ایران برشمرد و اظهار نمود: قریب به اتفاق مسئولین و گردشگران خارجی، از تخت جمشید بازدید می کنند پس می طلبد زیرساخت های فرهنگی این شهر، در شأن یک شهر بین المللی تقویت شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت ضمن تقدیر از حمایت های دیرینه دکتر همتی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان فارس از فعالیت های فرهنگی بیان داشت: اُنس و اُلفت دکتر همتی با مقوله فرهنگ و به ویژه کتاب، در کنار چهره صنعتی ایشان قرار گرفته است و اگر دیگر مدیران کل و مسئولین نیز به همین سیاق، از انتشار یک یا دو جلد کتاب حمایت کند، یک جریان فرهنگی ایجاد می شود.

دکتر همتی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان فارس ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع همشهریان خود، مرودشت را شهری سرشار از ظرفیت های بی بدیل فرهنگی دانست و گفت: حفظ و میراث گرانبهای گذشتگان، رسالتی است که بر دوش ما قرار دارد و اگر نسبت به گردآوری و مستندسازی داشته های خود اقدام نکنیم، چه بسا به زودی شاهد از دست رفتن و فراموشی آنها باشیم.

وی از حمایت چاپ کتاب هایی همچون به یاد شیراز، آتشی که نمی میرد، یاقوت سبز پاسارگاد و… به عنوان بخشی از تلاش های مجموعه خود در راستای کمک به فرهنگ یاد کرد و بیان داشت: همواره کوشیده ایم به هر نحو ممکن، تسهیل گر فعالیت ها و اقدامات اهل قلم باشیم و رسالت فرهنگی خویش را از یاد نبریم.

دکتر همتی ضمن تقدیر از اقدام شایسته دکتر نجف زاده اتابکی و خانم ابراهیمی در گردآوری و مستندسازی تاریخ چندهزار ساله شهر استخر و دشت مرودشت، گفت: همواره از این بابت که نسل جوان مرودشت، وارد حوزه کتابت تاریخ خود نمی شوند، نگران بودم اما با دیدن پشتکار ایشان در جمع آوری آرشیو غنی از تاریخ این مرز و بوم، کوشیدم در حد توان خود به این حرکت، کمک نمایم و خوشبختانه با کمک دوستان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت، رونمایی از این کتاب به شایستگی صورت گرفت.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان فارس، افزود: به جرأت می توان گفت کتاب “شهر استخر” در حوزه تاریخ تمدن، یکی از بی نظیرترین کتابهای موجود است که می تواند مرجع مطمئنی برای سایر پژوهشگران و علاقمندان باشد همانگونه که کتاب لاله دلداغ ایل تألیف آقای مختاری، کتابی ارزشمند در حوزه آداب و رسوم ایل است.

دکتر همتی در پایان اظهار نمود: امیدوارم در حوزه های فرهنگی و عمرانی، شهرداری و آموزش و پرورش نیز تلاش نمایند تا در کلانشهر مرودشت اتفاقات میمونی را شاهد باشیم چرا که اگر حمایت صورت نگیرد بسیاری از زحمات هدر می رود و تلاش ها دفع می شود.

مرتضی چراغی رئیس آموزش و پرورش شهرستان مرودشت نیز در بخش دیگری از این برنامه ضمن تقدیر از تلاش اداره ارشاد و نویسندگان کتاب شهر استخر بیان داشت: در وانفسای سیستم آموزشی کنکور و حافظه محور، پرداختن به مسایل فرهنگی، حقوق شهروندی و آداب اجتماعی مغفول مانده، که فعالیت های پژوهشگران و جوانان در این عرصه را بسیار ارزشمند می سازد.
وی افزود: خانواده ها نقش مهمی در پرورش و آموزش دانش آموزان دارند و اگر یاری نهادهای فرهنگی نباشد، نخواهیم توانست دانش آموزان را از قالب کلیشه ها بیرون بیاوریم.

چراغی ضمن تقدیر از حمایت دکتر همتی در چاپ کتاب شهر استخر خاطرنشان ساخت: اگر تمامی مسئولین مرودشتی که در مناصب استانی و کشوری هستند، با همین جدیت از همشهریان خود حمایت نمایند، اتفاقات فرهنگی بیشتر و بهتری رقم خواهد خورد.

 

نجمه ابراهیمی یکی از مولفین کتاب شهر استخر نیز در این برنامه بیان داشت: بیش از سه سال، برای جمع آوری مطالب مورد نیاز این کتاب، تمام دشت “مرودشت” را گشتیم و حتی به کتابخانه های تهران مراجعه نمودیم و خوشحالیم که با حمایت مسئولین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت، اداره کل صنعت، معدن و تجارت فارس و سایر دوستان، توانستیم بخشی از هویت مرودشت و دایره المعارفی از تاریخ مرودشت را گردآوری نماییم.

دکتر نجف زاده اتابکی دیگر مولف کتاب شهر استخر نیز به صورت اجمالی تاریخ شهر استخر و شهر مرودشت را بیان ساخت که مورد توجه حاضرین واقع شد.

دف نوازی رضا شهریاری مدرس خانه فرهنگ و عضو انجمن موسیقی شهرستان مرودشت و پخش کلیپ آثار تاریخی شهرستان مرودشت، از دیگر بخش های این برنامه بود که اجرای آن را دکتر عبدالرضا قیصری مدیر ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس بر عهده داشت.

در پایان این برنامه با حضور دکتر همتی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت فارس، صالحی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، چراغی رئیس آموزش و پرورش و دکتر چراغی شهردار مرودشت، مرادی مسئول خانه فرهنگ شهرستان مرودشت، تدبیری مدیر صنایع شیمیایی سینا، حبیبی معاون فرهنگی شهرداری مرودشت، مختاری نویسنده پیشکسوت مرودشتی و نویسندگان کتاب، از کتاب شهر استخر نوشته دکتر نجف زاده اتابکی و خانم نجمه ابراهیمی رونمایی شد.

همچنین از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری مرودشت از نویسندگان این کتاب با اهدای لوح تقدیر و هدایایی، تجلیل به عمل آمد.

عکس از مرضیه زارع

 


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر