۱۳:۱۲:۰۶ - چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴
جوابیه اداره راه و شهرسازی مرودشت به مطلب «آقای شمشیری، گناه این مردم چیست؟»
در پی درج مطلبی در هفته نامه مرودشت با عنوان آقای شمشیری! گناه این مردم چیست؟، اداره راه و شهرسای مرودشت، جوابیه زیر را به این هفته نامه ارسال نمود:   هفته نامه محترم مرودشت با سلام و تحیات؛ احتراما در پاسخ به مطلب ((آقای شمشیری گناه این مردم چیست؟)) شماره ۳۶۵ مورخه ۱۳۹۴/۷/۱۱ خواهشمند

جوابیه

در پی درج مطلبی در هفته نامه مرودشت با عنوان آقای شمشیری! گناه این مردم چیست؟، اداره راه و شهرسای مرودشت، جوابیه زیر را به این هفته نامه ارسال نمود:

 

هفته نامه محترم مرودشت با سلام و تحیات؛ احتراما در پاسخ به مطلب ((آقای شمشیری گناه این مردم چیست؟)) شماره ۳۶۵ مورخه ۱۳۹۴/۷/۱۱ خواهشمند است بنا بر قانون مطبوعات نسبت به درج جوابیه ذیل اقدام نمایید:

 

۱- شکل گیری مسکن مهر در شهرستان مرودشت به سالهای ۸۵و ۸۶ بازمیگردد که تعاونی هایی در این خصوص تشکیل گردید و ثبت نام از طریق اداره پست انجام گرفت اما بعد از مدتی و به دلیل مشکلات موجود اداره مسکن و شهرسازی سابق متصدی امور مربوط به مسکن مهر گردید. پروژه مسکن مهر ۱۲۸۰ واحدی واقع در جاده رجا آباد در نیمه دوم سال ۱۳۸۹ آغاز گردید و پس از مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر ادغام دو وزارت خانه سابق «راه و ترابری» و «مسکن و شهرسازی» در سال ۱۳۹۱ و در حالی که پروژه مذکور تقریبا ۸۰ در صد پیشرفت فیزیکی داشت به وزارت جدید التاسیس راه و شهرسازی واگذار شد به عبارت دیگر اداره راه و شهرسازی مرودشت زمانی با پروژه روبرو شد که عملا کلیت پروژه پی ریزی شده و سازه بنا و پیشرفت فیزیکی آن تقریبا در مراحل پایانی آن قرار داشت.

 

۲- همانگونه که در مقاله خود ذکر کردید پروژه مسکن مهر از برنامه های مهم دولت های نهم و دهم بود که تصمیم سازی نسبت به این طرح حتی از اختیارات مقامات استان و مدیران کل نیز خارج می باشد حال از آن هفته نامه سوال می گردد در صورت وجود بحث های انتقادی و یا ایرادات احتمالی اعم از فنی و فرهنگی و خدمات شهری، جایگاه آقای شمشیری چیست؟ آیا ایشان باید یقه  دولت های نهم و دهم و مقامات مسئول را چسبیده و به تنهایی از ایده ای به نام مسکن مهر در کشور جلوگیری بعمل می آورده است؟ البته که اداره راه و شهرسازی یکی از تخصصی ترین ، عمرانی ترین و غیر سیاسی ترین ادارات موجود می باشد و هیچگاه مدخلیت و جایگاهی برای ورود به مسائل سیاسی قائل نمی باشد و اصولا بحث له یا علیه طرح مسکن مهر خارج از وظایف سازمانی اداره راه و شهرسازی مرودشت می باشد. اما جالبترین ادعای آن هفته نامه مربوط به قسمتی است که آقای شمشیری را مسئول اداره راه و شهرسازی در طول سالهای طولانی دولت های نهم و دهم معرفی می نماید! ای کاش آن هفته نامه محترم حداقل از سر احترام به «جایگاه مطبوعات» و نه فقط هفته نامه خویش،به این امر ابتدایی واقف بود که وزارتی به نام راه و شهرسازی در دولت نهم ابدا وجود نداشته است و در نیمه پایانی دولت دهم تاسیس شده است و آقای شمشیری در طول سالهای دولت نهم و بخشی ازدولت دهم مسئولیت اداره راه و ترابری سابق را به عهده داشتند.

 

۳- قراردادهای مسکن مهر فی مابین پیمانکار به عنوان پیش فروشنده ، متقاضی مسکن مهر یا همان پیش خریدار و اداره کل راه و شهرسازی فارس به عنوان «داور مرضی الطرفین» می باشد که در این بین به لحاظ قانونی هیچ جایگاه و ابزار قانونی و نظارتی برای اداره شهرستان تعریف نگردیده است در حقیقت اداره شهرستان بعنوان رابطی بین متقاضی و اداره کل راه و شهرسازی و بانک است تا برخی از جزئیات و امورات و تشریفات اداری از قبیل انعقاد قرار داد و سایر نامه نگاری ها را انجام دهد(در همین موارد نیز اداره مرودشت صرفا سیاستهای ابلاغی از استان را پیگیر بوده و کوچکترین دخل و تصرفی در محتوی آن نداشته است)و کلیه نظارتهای موجود از جانب کارشناسان مدیریت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی فارس ونظام مهندسی صورت پذیرفته است ،چون اصولا به لحاظ اداری و شرح وظایف و چارت سازمانی امکان چنین امری برای اداره شهرستان در نظر گرفته نشده است. هم چنین مسکن مهر مهرگان دارای پروانه ساختمان و پایان کار از شهرداری و تاییدیه نظام مهندسی ساختمان (به عنوان نهادی که مطابق قانون متولی اصلی نظارت بر ساخت و سازهای ساختمانی است)می باشد.

 

۴- در پاسخ به این ادعا مبنی بر مسئولیت قانونی اداره راه و شهرسازی در زمینه نظارت بر ساخت و ساز این طرح ، از آن هفته نامه محترم سوال می گردد از کدام مسئولیت قانونی صحبت می کنید؟ بر اساس کدام مستندات و کدام قانون اداره راه و شهرسازی مرودشت را دارای مسئولیت قانونی در زمینه نظارت بر ساخت و ساز این طرح مطرح می نمایید؟ شاید نسبت دادن مسئولیت قانونی نظارت به اداره راه و شهرسازی مرودشت صرفا در کتاب قانون «سیاسی» عده ای وجود داشته باشد اما چنین مسئولیتی در چارت سازمانی اداری و رسمی راه و شهرسازی وجود ندارد! بهتر نیست به جای سیاسی کاری به افزایش معلومات و اطلاعات خود مبادرت نمایید؟ شما را به مطالعه بیشتر آن هم از باب«نصیحت» و «امر به معروف» دعوت می کنیم.

 

۵- پروژه مسکن مهر در سطح کشور با مشکلات زیادی از قبیل تورم، افزایش ناگهانی قیمت مصالح ساختمانی و نوسانات ارزی مواجه گردید . بدیهی و صد البته طبیعی است که پروژه ای وسیع با تعداد ۱۲۸۰ واحد ساختمانی خالی از نواقص احتمالی موجود نمی باشد. همچنین در زمان انتشار آن گزارش غیر واقع، پروژه به طور کامل تحویل نگردیده و در بعضی از بلوک ها هنوز پیمانکار مشغول به انجام فعالیت بوده و به عبارتی قسمتی از مجموعه شهرک مهرگان هنوز محیط کارگاهی و عمرانی داشت. اینکه چند عکس غیر مفهوم( که ازقضا تماما دارای توجیه کارشناسی نیز بوده اند)، را در غالب « گزارش مستند! مسکن مهر» تیتر نمایید و با سیاه نمایی مفرط و ایجاد جو روانی منفی باعث کاهش ارزش مالی ملک متقاضیان گردید عجیب است.

 

۶- حال لازم است در خصوص برخی از موارد مطرح شده توضیحاتی ارائه شود:
– درخصوص نصب کنتور حجمی لازم به ذکر است که این گزاره به عنوان تعهدات پیمانکار در نظر گرفته نشده است ولی متقاضیان می توانند با پرداخت مبلغی نه چندان گزاف خود راسا نسبت به نصب کنتور اقدام نمایند.

 

– درخصوص زیرساخت های آبرسانی و خدماتی شایان ذکر است هیچ کدام از عملیات های مربوط به زیرساختهای آب، برق، گاز، فاضلاب و حتی مخابرات در تعهدات پیمانکار نبوده و ادارات عامل موظف به اجرای آن می باشند. به عبارتی آنچه در تعهد وزارت راه و شهرسازی می باشد خریداری زمین جهت احداث مسکن مهر، تامین و پرداخت وام به پیمانکار جهت شروع عملیات و به بیان روشن تر عملیات مربوطه به«سازه» بنا می باشد نه امور تاسیساتی و خدماتی.

 

– در زمینه آسانسور، مجری عملیات مربوط نصب آسانسور کل پروژه را انجام و در خصوص راه اندازی نیز با توجه به ضرورت و نیاز به راه اندازی برق شبکه پروژه، به تناسب انجام شده است. هرچند بهره برداری کامل از آسانسور منوط به تایید سازمان استاندارد است و همچنین بعد از تشکیل هیات امنا مسکن مهر ۱۲۸۰ واحدی، شرکتی زیر نظر هیات امنا باید تشکیل و وظیفه نگهداری و بهره برداری از آسانسور را عهده دار شود. مضافا آنکه در حال حاضر در برخی بلوک ها فقط یک یا دو واحد ساکن شده و بر اساس قانون تملک آپارتمانها پیمانکار باید آسانسور ها و اختیار کل هر بلوک را به یک فرد بعنوان نماینده بلوک(مدیر ساختمان) واگذار نماید و علت تاخیر در برخی اقدامات نیز همین خالی بودن بلوک ها و عدم شکل گیری هیات امناء مجموعه می باشد.

 

– در رابطه با نمای ساختمان، ذکر این نکته حائز اهمیت است که با توجه به نوع سازه، از بهترین متریال که استانداردها و تاییدیه های لازم را دارا می باشد استفاده شده است حتی قیمت تمام شده نمای موجود از آنچه در قرارداد فی ما بین مجری و کارفرما آمده و هم چنین از نماهای سنتی موجود خیلی بیشتر می باشد.

 

– در ارتباط با خطر آتش سوزی با توجه به نوع سازه و متریال مصرفی در داخل و خارج از ساختمان، از سیستم حرارتی و برودتی پکیج و شوفاژ با توجه به نقشه های مصوب استفاده گردیده و هیچ گونه خطر آتش سوزی وجود ندارد. ضمنا در خصوص دستگاههای اطفاء حریق فقط اجرای رانیر و نصب جعبه آتش نشانی در تعهدات مجری بوده که بطور کامل انجام شده است.

 

– درخصوص عایقکاری نیز کف حمام ، آشپزخانه، توالت و تراس کلیه واحدها از بهترین ایزوگام (شرق مشهد) استفاده شده و عملیات عایق کاری انجام گردیده است و معلوم نیست چگونه آن هفته نامه ادعا دارد حمام عایق کاری نشده است!

 

– در خصوص روشنایی ورودی بلوکها؛ کلیه متریال مورد نیاز خریداری گردیده است و پس از تحویل کلیه واحدهای هر بلوک و مشخص شدن نماینده مربوط به هر بلوک ؛ نصب و تحویل می گردد که ارتباطی با حضور یا عدم حضور وزیر ندارد.

 

– یکی از مواردی که تا مدتها موجبات حیرت کارشناسان را به همراه خواهد داشت، این است که در مقاله هفته نامه ذکر گردیده از فوم های شیمیایی در سازه استفاده گردیده و این مواد شیمیایی خطرناک است! جهت روشن شدن موضوع و ضعف اظهارات کارشناسی مقاله صرفا به همین نکته بسنده می نماییم که این فوم ها در اکثر یخچالها مورد استفاده قرار گرفته است؛ پس چگونه صنایع یخچال سازی ما به چنین کشف بدیعی نرسیده اند که این فوم ها شیمیایی و خطرناک است؟

 

– در خصوص کیفیت نامناسب دیوارها که مانع نصب کابینت می شود باید ذکر نمود اسکلت این سازه کاملا فلزی است و چون یک سازه مدرن و جدید می باشد بهره برداری از آن نیز با روش های سنتی متفاوت است. در دیوارهای این سازه هر ۶۰ سانت یکبار ستون های اسکلت آهنی وجود دارد که در صورت نصب کابینت در آن قابلیت تحمل حتی یک تن وزن خالص را دارا می باشد.

 

– در خصوص آبیاری باغچه ها باید ذکر کرد که این مورد در تعهدات مجری نمی باشد و فضای سبز و آبیاری باغچه ها بعهده هیئت امنای متشکل از متقاضیان خود مجموعه مسکن مهر می باشد.جهت تقریب ذهن و بسط معنا لازم است ذکر شود بر اساس قانون تملک آپارتمانها امورات داخلی مجموعه بر عهده هیات امناء شهرک مهرگان می باشد و اموراتی نظیر پمپاژ داخلی آب،آبیاری فضای سبز و نگهداری از آن ،حراست فیزیکی و نگهبانی و……از وظایف هیات امنا می باشد.

 

– درباره مبلغ ۴ میلیون که آن هفته نامه محترم در مقام یک کارشناس بانکی خبره آنرا اجحاف قلمداد کرده ،باید ذکر نمود که مبلغ فوق افزایش وام نبوده است و در حقیقت سود دوران مشارکت است که در سراسر کشور یکسان می باشد، بعبارتی بانک وام ۳۰میلیونی را در سال ۱۳۸۹ پرداخت نموده است اما متقاضیان در سال ۱۳۹۴ شروع به پرداخت قسط وام نموده اند که سود دوران مشارکت این دوره به صورت روز شمار محاسبه میگردد علاوه بر اینکه همه متقاضیان به طور متوازن و به موقع پرداخت های خود را در طی این ۵ سال انجام نداده اند.

 

۷- توقعات نسبت به پروژه  باید در تناسب با میزان سرمایه موجود و پرداختی های متقاضیان باشد در پروژه ای که برای واحد های ۸۰ متری ۱۷ میلیون تومان و برای واحدهای ۹۰متری۲۲میلیون تومان تاکنون آن هم در طی شش سال از جانب متقاضیان واریز شده است توقعات نباید در حد آپارتمانهای لوکس و گران قیمت باشد بدیهی است در صورت افزایش پرداختها و میزان نهایی آورده مردم با کیفیت بهتری روبرو بودیم. هرچند این مردم شایسته بهترین ها هستند.

 

۸- همانگونه که ذکر شد این پروژه با این وسعت محیطی (در حدود ۱۵ هکتار ) خالی از نواقص احتمالی نیست اما سیاه نمایی و بزگنمایی موارد جزئی و برهم زدن آرامش روانی ساکنین شهرک مهرگان آن هم با استناد به مواردی که تقریبا همگی دارای توجیه کارشناسی و فنی هستند منطبق بر روح حاکم بر نفس فعالیت های رسانه ای نیست حتی اگر فرض بگیریم تمامی موارد ذکر شده در مقاله آن هفته نامه صحیح باشد، علت حمله به آقای شمشیری بعنوان رئیس ادره شهرستان که ابزار قانونی و نظارتی در اختیار ندارد چیست ؟

 

این دغدغه در اذهان دلسوزان مطرح است که با نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس؛ پشت پرده های سیاسی وارد مسائل کارشناسی و فنی شود. ذکر این نکته بد نیست که: آقایان گناه آقای شمشیری چیست که فارغ از مسائل سیاسی و باندی و حزبی مشغول به فعالیت عمرانی و قانونی خویش است؟

 

در پایان از رسانه های منصف و مستقل که به صورت دوجانبه به طرح انتقادات اقدام نموده و سعی در نتیجه گیری کارشناسی و عقلانی و دغدغه درد مردم داشتند و از حرکتهای غیر کارشناسی پرهیز نموده سپاسگزاری می نماییم چرا که  اداره راه مرودشت خود را در برابر انتقادات منصفانه «رسانه های دلسوز» ملزم به پاسخگویی می داند و احترام به خبرنگاران عزیز و زحمت کش و بی ادعای شهرمان را بر خود واجب و فرض می پندارد.

 

«روابط عمومی اداره راه و شهرسازی مرودشت»

 

***
توضیحات هفته نامه مرودشت:
اواخر شهریورماه جاری حدود ۱۰ نفر ازخبرنگاران نشریات و سایت های خبری شهر، به دنبال درخواست مکرر ساکنین محترم «مسکن مهر مهرگان» مبنی بر تهیه گزارشی از وضعیت این مجموعه، به محل مراجعه نمودند که برخلاف قوانین، نگهبان از ورود آنها به مجموعه ممانعت بعمل آورد. لذا جمعی از ساکنین مجموعه مذکور، شخصا اقدام به تهیه عکس و گزارش از مشکلات و وضعیت موجود مسکن مهر مهرگان نموده و آن را در اختیار هفته نامه قراردادند.

 

متن گزارش مذکور نیز، توسط خریداران محترم و ساکنین مسکن مهر تهیه شده و انتساب واژه های «سیاه نمایی، پشت پرده های سیاسی و…» به مطلب نگاشته شده توسط ساکنین محلی، دور از منطق است.

 

همچنین قسمتی از جوابیه اداره محترم راه و شهرسازی، به دلیل ایراد افترا، به کار بردن واژگان توهین آمیز و خلاف شأن مطبوعات، حذف گردید.

  1. sayeh   آبان ۱۳, ۱۳۹۴  

    aslan mardom moghaser hastan, val!i


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر