۱۹:۲۷:۱۹ - دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴
رئیس اداره امور عشایر مرودشت” عشایر، گنجینه ارزشمند مرودشت
سعید صالحی در خصوص جمعیت عشایری استان فارس گفت: براساس نتایج سرشماری سال ۱۳۸۷ عشایر کوچنده مرکز آمار ایران، جمعیت عشایر سیار استان فارس شامل ۱۴۷٫۷۹۰ نفر در قالب ۲۷٫۲۷۹ خانوار می باشد.   هفته نامه مرودشت- وی افزود: بعد از ایل قشقایی که بیش از ۵۰ درصد عشایر استان فارس را در بر می

351233_557

سعید صالحی در خصوص جمعیت عشایری استان فارس گفت: براساس نتایج سرشماری سال ۱۳۸۷ عشایر کوچنده مرکز آمار ایران، جمعیت عشایر سیار استان فارس شامل ۱۴۷٫۷۹۰ نفر در قالب ۲۷٫۲۷۹ خانوار می باشد.

 

هفته نامه مرودشت- وی افزود: بعد از ایل قشقایی که بیش از ۵۰ درصد عشایر استان فارس را در بر می گیرد، ایل “خمسه” متشکل از ۵ طایفه (طایفه عرب با گویش عربی، طایفه های باصری و کرد شولی با گویش فارسی و طایفه های نفر و بهارلو با گویش ترکی) حدود ۱۳ درصد جمعیت عشایر استان فارس را تشکیل می دهند.

 

رئیس اداره امور عشایری مرودشت به جمعیت عشایری مرودشت نیز اشاره کرد و ابراز داشت: براساس این نتایج، شهرستان مرودشت میزبان ییلاقی حدود ۷۵۰۰ نفر در قالب ۱۴۵۴ خانوار و میزبان قشلاقی حدود ۹۵۰ نفر در قالب ۲۱۳ خانوار عشایر کوچ رو از ایل خمسه و قشقایی در زمان آمارگیری بوده و در این بین، بیش از ۴۰ هزار نفر از عشایر شهرستان های اقلید، آباده و سمیرم در زمان کوچ بهاره و پاییزه از محدوده این شهرستان عبور می کنند.

 

صالحی به تاثیر خشکسالی های اخیر بر منابع آب و مراتع قشلاقی نیز اشاره نمود وخاطر نشان ساخت: در مناطق گرمسیری استان و همچنین استان های همجوار از جمله بوشهر و حتی شهرستان های ییلاقی چون اقلید، خرم بید، پاسارگاد و ارسنجان از یک طرف و فراوانی پس‌چر زمین های کشاورزی در شهرستان مرودشت از طرف دیگر، باعث تغییر الگوی کوچ به صورت دورانی شده و این مساله، زمینه افزایش سالانه جمعیت ییلاقی و بویژه جمعیت قشلاقی شهرستان را فراهم نموده است.

رئیس اداره امور عشایری شهرستان مرودشت ادامه داد: در حال حاضر، اداره امور عشایر شهرستان مرودشت، به حدود ۲۰۰۰ خانوار عشایری عضو و غیرعضو شرکت تعاونی عشایری تحت پوشش خود (شرکت تعاونی عشایری بلغان مرودشت)، با جمعیتی بیش از ۱۰٫۰۰۰ نفر خدمات‌رسانی دارد و مدیریت کوچ، بیش از ۴۰ هزار نفر عشایر کوچ رو سایر شهرستانها را نیز انجام می دهد.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر