۱۸:۴۱:۲۴ - یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳
آشنایی با کارشناسی سلامت و تندرستی آموزش و پرورش مرودشت
پارس دشت، ایوب پاکدل- مربی بهداشت فردی است که مسایل آموزشی و پیشگیری از بیماری ها را در مدرسه رصد می کند. مربی بهداشت برای دانش آموزان مبتلا به بیماریهای خاص، برنامه ریزی مراقبتی انجام می دهد و سپس آنها را برای درمان بیشتر به مراکز در مانی معرفی می کند. تشریح وظایف مربیان بهداشت:

iStock_000017836998Large

پارس دشت، ایوب پاکدل- مربی بهداشت فردی است که مسایل آموزشی و پیشگیری از بیماری ها را در مدرسه رصد می کند. مربی بهداشت برای دانش آموزان مبتلا به بیماریهای خاص، برنامه ریزی مراقبتی انجام می دهد و سپس آنها را برای درمان بیشتر به مراکز در مانی معرفی می کند.

تشریح وظایف مربیان بهداشت:

بررسی وضعیت ایمنی و بهداشت محیط مدرسه بر اساس فرم وضعیت ایمنی و بهداشت محیط، رسیدگی به اتاق بهداشت مدرسه و رفع نواقص آن، ارزیابی سلامت جسمانی دانش آموزان و درج در شناسنامه سلامت، بررسی و شناسایی دانش آموزانی که دارای اختلال روانی،عصبی و رفتاری هستند، نظارت بر پایگاه تغذیه سالم مدرسه و کنترل بهداشت فردی دانش آموزان، شناسایی بیماری های واگیردار و غیر واگیردار شایع در مدارس،آموزش بهداشت به دانش آموزان به طور رسمی و غیر رسمی از طریق تهیه وسایل کمک آموزشی با کمک دانش آموزان نظیر پوستر، مجله بهداشتی، انجام کمک های اولیه در موارد بروز حوادث در مدرسه، برگزاری جلسات شورای بهداشتی مدرسه به منظور ارتقاء سلامت مدرسه، تهیه و تنظیم آمارها و گزارش فعالیت جهت ارائه به کارشناسی سلامت، اجرای مراسم گرامی داشت مناسبت های بهداشتی بر اساس تقویم مناسبت ها، اجرای طرح و برنامه ها بر اساس دستور العمل های ستادی و انجام سایر امور محوله از دیگر وظایف مراقبین سلامت در مدارس به شمار می رو.

 

طرح ها و برنامه های واحد سلامت:

طرح آهن یاری و ویتامین D برای دختران دانش آموز:

این طرح در راستای ارتقاء سلامت دانش آموزان دختر مقاطع متوسطه دوره اول و دوم اجرا می شود. در طرح آهن یاری تمامی مدارس متوسطه دوره اول و دوم دخترانه شهرستان و در طرح قرص ویتامین D تمامی مدارس متوسطه دوره دوم دخترانه تحت پوشش قرار گرفته است.

 

طرح غربالگری و شناسنامه سلامت:

از دیگر برنامه های بهداشتی برای دانش آموزان است که طی آن، شناسنامه سلامت برای کلاس اولی ها در پایگاه سنجش و شناسنامه سلامت سایر پایه های تحصیلی توسط مربیان بهداشت و کارشناسان مرکز بهداشت در طول سال تحصیلی تکمیل می شود.

 

دیگر طرح های کارشناس سلامت و تندرستی:

طرح بازدید از بوفه های مدارس از دیگر برنامه های واحد سلامت می باشد که در این طرح ناظران بهداشت محیط از بوفه های مدارس بازدید می کنند و با بوفه های مشکل دار برخورد می شود.

 

طرح ارتقای سلامت دهان و دندان با محور پیشگیری از پوسیدگی های دهان و دندان جزو برنامه های مهم سلامت می باشد که در این طرح آموزش و پرورش در صدد است با همکاری مرکز بهداشت، تمامی دانش آموزان پایه اول معاینه و درمان شوند.

 

همچنین طرح های آموزشی شامل موضوعات مختلفی مانند بهداشت بلوغ و بیماریهای نوپدید است که این آموزش ها در سه گروه دانش آموزان، اولیاء و فرهنگیان اجرا می شود.

 

طرح پیشگیری از ایدز آموزش و اطلاع رسانی در تمامی مدارس متوسطه دوره دوم بصورت پایه ای توسط مربیان بهداشت آموزش داده می شود.

 

طرح غربالگری پدیکلوز (شپش) در مدارس ابتدایی و متوسطه دوره اول در طول سال تحصیلی اجرا می شود.

 

مدیر روابط عمومی – کارشناس سلامت و تندرستی آموزش و پرورش مرودشت


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر