۱۹:۵۷:۰۸ - جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳
ارزش بخشی به سرمایه های انسانی، ابزار تداوم موفقیت
سرمایه گذاری و مدیریت منابع انسانی در جهان کنونی یکی از پربازده ترین سرمایه گذاری ها برای یک دولت است، چرا که یک جامعه با نداشتن منابع معدنی شاید بتواند به راحتی از خارج از کشور جایگزینی برای آنها بیابد اما برای منابع انسانی این امر ممکن نیست یا تبعات آن غیر قابل جبران است.

1362820497_untitled-1
سرمایه گذاری و مدیریت منابع انسانی در جهان کنونی یکی از پربازده ترین سرمایه گذاری ها برای یک دولت است، چرا که یک جامعه با نداشتن منابع معدنی شاید بتواند به راحتی از خارج از کشور جایگزینی برای آنها بیابد اما برای منابع انسانی این امر ممکن نیست یا تبعات آن غیر قابل جبران است.

 

هرسال تب و تاب کنکور، مسئولین را با انبوهی از مشکلات مواجه می کند و گویا مسئولیت آنان محدود به رساندن دانش آموزان به سطح کنکور و نهایتاً قبولی در کنکور است، اما نه! وظیفه ی اصلی مسئولین و سیاستگذاران به واقع از این مقطع شروع می شود، چراکه اکنون وقت برداشت است و باید از ظرفیت بالقوه این نخبگان استفاده کرد. رها کردن نخبگان و عدم استفاده از ظرفیتشان به معنای از دست دادن بخش عمده ای از سرمایه های جامعه است.

 

این روزها ما نیز شاهد به بار نشستن ثمره تلاش جوانان شهرمان هستیم و بارقه های شادی که در چشمان خانواده ها درخشیدن گرفته هم ما را به آینده شهر امیدوار ساخته و هم سنگینی بار مسئولیتمان را به رخ می کشد. به راستی وظیفه ما در قبال این نیروهای مستعد که توانایی کسب کرسی های دانشگاه های برتر کشور را دارند چیست؟ آیا وقت آن نرسیده که یک برنامه ریزی جامع و درخور شهروندان فهیم این شهر و جهت استفاده از این پتانسیل های افتخارآفرین انجام دهیم؟ آیا برای مسئولین این شهر وقت آن نرسیده که با برگزاری مراسمی درخور شأن، آنها را مورد تفقد قرار دهند تا حداقل در حلاوت این موفقیت سهمی داشته باشند و این خود زمینه ای برای جوانان مستعد باشد تا بدانند هنوز هستند کسانی که قدر علم و دنیای دانش را می دانند و انگیزه ای مضاعف برای آنان باشد تا بعد از اتمام تحصیلاتشان به این شهر بازگشته و در رشد و توسعه و اعتلای فرهنگی آن سهیم باشند؟

 

این روزها که “فرهنگ” یکی از مهم ترین دغدغه های کشور گشته، چه بسا با شناساندن و تقدیر از نخبگان شهر بتوان گامی مؤثر در الگوسازی و ارزشگذاری بر کار آنان انجام داد و علم آموزی و طلب علم را به عنوان یک ارزش در جامعه احیا نمود. درواقع این تقدیر و حمایت از نخبگان می تواند موجب آن گردد که حس خودباوری در بین جوانان قوت گیرد که در این صورت فتح قله های موفقیت دور از ذهن نیست.

 

بنابراین برخود لازم می دانیم که نکاتی را یادآوری کنیم اگرچه به کرار گفته شده اما امید است که گوشی شنوا یافت شود؛ و چه نیک خواهد بود که مسئولین این شهر حداقل جهت قدرشناسی از این دانش پژوهانی که بار دیگر نام این شهر را در بین دارندگان رتبه های برتر کنکور قرار داده اند، نگاه مهربانانه ای به این اقدامات داشته باشند. در این مسیر، اقدامات زیر موثر است:

 

۱٫حمایت از نخبگان علمی پژوهشی

۲٫حمایت از کانونهای علمی و تأمین فضای علمی-فرهنگی

۳٫تجلیل و قدردانی از رتبههای برتر کنکور و افتخارآفرینان عرصه علمی شهر

۴٫بهره جستن از نخبگان در عرصه پیشرفت علمی و نخبه پروری

۵٫استفاده از ظرفیت مشاورهای نخبگان

با تشکر و قدردانی از کسانی که حداقل عنایتی به این دل نوشته داشته اند. چشمان ما منتظر نگاه مهربان شماست…
——————————–

نویسنده: شقایق استخر
دانشجوی رشته عمران-نقشه برداری دانشگاه تهران
مسئول واحد علمی کانون آینده سازان(نخبگان) علمی و پژوهشی شهرستان مرودشت

shaghayegh_estakhr@yahoo.com

منبع: هفته نامه مرودشت

  1. علی   بهمن ۱۱, ۱۳۹۳  

    اول باید نخبه معنی بدهد
    کسی که رتبش در کنکور خوب شده باشد نخبه نیست
    نخبه کسی است که دارای برنامه، طرحی، اختراع و اکتشافی باشد که گره ای از مشکلات جامعه را حل کند.

    از طرفی در مملکتی به سرمایه گذارش توجه نمی شود قرار است به چهارتا رتبه برتر کنکور توجه شود
    سرمایه گذار که واجب تر هست

  2. ;کنکوری   بهمن ۱۲, ۱۳۹۳  

    علی جان اینقد تنگ نظر نباش. کسب رتبه خوب در کنکور کار کوچیکی نیست که تو داری اونو بی ارزش جلوه میدی. این ها نخبه علمی اند و همین ها هستند که پایه گذار اختراع و اکتشاف می شن دیگه. نکنه فک می کنی اکتشافات توسط بی سوادها انجام میشه؟؟؟
    اگر به باسوادها و درس خونده ها توجه بشه مشکل سرمایه گذارها هم حل میشه. پس یا علی بگو و حداقل بصورت شفاهی ازشون حمایت کن.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر