۱۱:۱۷:۴۵ - دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳
اینجاپاسارگاد؛ اجاره بها سر به فلک کشیده است
به گزارش طنین پاسارگاد، نیاز به تامین مایحتاج زندگی روزمره و بازار عرضه و تقاضا از دیر باز موجب شکل گیری و گسترش گونه های مختلف مشاغل و صنایع در تار و پود شهر ها شده است.   گاهی رشد قارچ گونه برخی صنوف در گذشته موجب بروز و افزایش معضلات نوین شهرنشینی اعم از

images

به گزارش طنین پاسارگاد، نیاز به تامین مایحتاج زندگی روزمره و بازار عرضه و تقاضا از دیر باز موجب شکل گیری و گسترش گونه های مختلف مشاغل و صنایع در تار و پود شهر ها شده است.

 

گاهی رشد قارچ گونه برخی صنوف در گذشته موجب بروز و افزایش معضلات نوین شهرنشینی اعم از آلودگی های هوا، صوتی، افزایش قیمتها، زیست محیطی و ترافیکی شده است.

 

مطالعات موجود حاکی از آن است که مشکلات پدید آمده از استقرار صنایع در محدوده شهرهای ایران به خصوص در شهرهای بزرگ که شهرهای کوچکی مثل سعادتشهر را نیز تحت تاثیر قرار داده است،  بیشتر به واحد های کوچک تولیدی و خدماتی مثل تعمیرگاه های خودرو، نجاری، آهنگری، صافکاری و نقاشی،جوشکاری و … متعلق است.

 

این فعالیت ها از یکسو در ایجاد اشتغال،تامین کالا و خدمات مورد نیازشهروندان و کمک به رشد و توسعه صنعت و اقتصاد کشور موثرند و از سوی دیگر در صورت عدم رعایت اصول مکان یابی و همچنین عدم بکارگیری روش های کنترل آلودگی و مزاحمت، موجب بالا رفتن تصاعدی قیمت واجاره بهای مغازه ها وحتی منازل مسکونی شهری مانند سعادتشهر شده است که طبعاً برای رفع و یا کاهش این مشکلات لازم است اقدامات و مطالعات خاصی انجام پذیرد.

 

وجود کارگاهها و اصناف و مشاغل مزاحم شهری از جمله معضلاتی است که باعث آلودگی صوتی و ایجاد مزاحمت برای شهروندان و نیز بروز سد معبر در پیاده روها در شهر شده است و براساس طرحهای بالادست واستانداردهای شورای عالی معماری و شهرسازی کشور وجود این کارگاهها در سطح شهر ممنوع است و دستگاههای مربوطه بر اساس تفویض اختیار قانونی اختیار برخورد و انتقال این صنوف به خارج از شهر را دارند.

 

این نوع مشاغل برخی دارای سابقه تاریخی بوده و از سال ها پیش در شهر وجود داشته اند و برخی با افزایش جمعیت و گسترش محدوده شهر به تدریج داخل شهر قرار گرفته اند.

 

در این زمینه کلیه مشاغل صنفی که آلودگی های زیست محیطی، هوا و صوتی را به دنبال دارند یا حضورشان در شهر مشکلات و خسارات زیادی در پی دارد و ماهیتاً نمی توانند از آلودگی های خود بکاهند، باید از شهر خارج شوند.

 

اما از طرف دیگر باید توجه داشت که انتقال این واحد ها کاری بسیار دشوار و زمان بر خواهد بود و نیازمند ایجاد مجتمع ها و شهرکهایی در مکان مناسب و با امکانات کافی می باشد.

 

مشکلات موجود در این راه به حدی است که امروزه شاهد حضور چند صد مشاغل مزاحم در شهرها می باشیم که هنوز خارج نشده اند. با توجه به اینکه این مشاغل هر یک حلقه های زنجیره تامین نیازها مردمند و پیرو طبیعی عرضه و تقاضا هستند، لذا تجربه نشان داده است راهکارهای مقطعی و برخورد های قهری هرچند مشکل را در نقطه ای و برای مدت کوتاهی حل می کند، اما پس از مدت کوتاهی شاهد بروز مشکل در نقطه دیگری خواهیم بود.

 

امیدواریم مسولان مربوطه که اتاق اصناف هم یکی از متولیان است دست به کار شود و در جهت راه اندازی ایجاد شهرک صنفی اقدامی داشته باشد چرا که شهری مانند شهر سعادتشهر به شدت نیازمند راه اندازی این شهرک می باشد.

 

از طرفی بالا رفتن اجاره مغازه ها  ودر بعضی از نقاط سعادتشهر نزدیک به یک میلیون تومان رسیده و از طرفی مشاهده میشود که مغازه هایی که هیچ سنخیتی باهم ندارند در کنار هم مشغول فعالیت هستندو دربرخی نقاط دیگر نیز پیاده روها توسط برخی از همین کاسب ها بسته شده است که این موضوع باعث گلایه مندی تعداد بسیار زیادی از شهروندان شده است.

 

یکی از کاسبان قدیمی سعادتشهرمی گوید: قیمت بالای اجاره بهای مغازه ها در سعادتشهر باعث بالا رفتن اجاره بها وقیمت زمین و بالطبع آن منزل مسکونی هم شده است واگر این موضوع کنترل نشود سالهای آینده قیمت ملک واجاره بها در این شهر از مرکز استان هم بالاتر خواهد رفت.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر