۷:۰۹:۳۲ - دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴
بیانیه انجمن اسلامی معلمان مرودشت در پی حذف یارانه زوج های فرهنگی
پارس دشت- در پی حذف یارانه زوج های فرهنگی از خرداد ماه، انجمن اسلامی معلمان مرودشت بیانیه ای به شرح زیر، در این خصوص صادر نمود:   حذف یارانه زوج های فرهنگی، بی اعتنایی دیگربه مطالبات فرهنگیان اقدامات اخیر و غافلگیر کننده تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید، ناخودآگاه انسان را به یاد تصمیمات دولت

11111111111111

پارس دشت- در پی حذف یارانه زوج های فرهنگی از خرداد ماه، انجمن اسلامی معلمان مرودشت بیانیه ای به شرح زیر، در این خصوص صادر نمود:

 

حذف یارانه زوج های فرهنگی، بی اعتنایی دیگربه مطالبات فرهنگیان

اقدامات اخیر و غافلگیر کننده تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید، ناخودآگاه انسان را به یاد تصمیمات دولت قبل می اندازد. قطع یارانه خردادماه ۹۴ بسیاری از زوج های فرهنگی، سوالات بسیاری را در اذهان فرهنگیان ایجاد نموده است که امیدواریم پاسخ قانع کننده ای از طرف دولت به آن داده شود.

 

شکی نیست که هدف اصلی هدفمندسازی یارانه‌ها کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه است. ولی این روزها که آوازه اعتراضات فرهنگیان درمورد تبعیض بین فرهنگیان و دیگر کارمندان دولت، فراگیر گردیده است، قطع یارانه زوج های فرهنگی، بر نارضایتی این قشر از این گونه تصمیمات و بی توجهی به خواسته های آنان، افزوده است.

عدم مدیریت صحیح منابع انسانی و حجیم کردن بیهوده آموزش و پرورش، افزایش حقوق سالیانه به اندازه بعضأ یک سوم تورم سالیانه و کم شدن قدرت خرید فرهنگیان، حذف حق هم طرازی هیئت علمی معلمان فوق لیسانس و دکترا، حذف فوق العاده مناطق محروم روستا، حذف پاداش ساعات ضمن خدمت فرهنگیان، قسطی دادن پاداش پایان خدمت فرهنگیان، عدم استفاده از ظرفیت های اقتصادی صندوق ذخیره فرهنگیان و همسو نبودن اهداف این صندوق در جهت رفع مشکلات مالی معلمان، بدهی میلیاردی آموزش و پرورش به بیمه به اصطلاح طلایی، طرح های نیمه تمام عمرانی و فرسودگی رقت بار بسیاری از مدارس کشور، عدم توجه به کارهای پژوهشی کاربردی و… باعث گردیده است که انبوهی از مشکلات، پیش روی کارمندان این وزارتخانه، خودنمایی کنند و عدم حل این مشکلات تا بدانجا پیش رفته که بلاشک بایستی پرسنل این وزارتخانه عریض و طویل را جزء ثابت اقشار آسیب پذیرجامعه قلمداد نمود.

 

پس از اعتراضات صنفی معلمان، تمام نگاه ها به دولت و مجلس دوخته شد تا گشایشی صورت پذیرد و کمی از دغدغه های معیشتی فرهنگیان که تأثیر منفی بر عملکرد این وزارتخانه داشته است، کاسته شود. ولی متاسفانه درکمال تعجب شاهد این بودیم که نه تنها مشکلی حل نگردید بلکه با حذف یارانه برخی زوج های فرهنگی، برحجم و دامنه مشکلات عدیده فرهنگیان صبور اضافه گردید.

 

اما مسئله ای که ذهن معلمان را درگیر خود نموده، این است که دولت محترم با توجه به نص صریح شرع که درآمد زن را متعلق به خود زن می داند، چرا این درآمد را جزء درآمد خانواده محسوب نموده است؟

 

 

در کجای شرع و قانون آمده است که زنان فرهنگی درآمدهایشان را صرف هزینه های خانواده کنند؟ براساس قوانین اسلامی، زنان می توانند حتی در برابر کار در منزل از شوهر تقاضای مزد و اجرت نمایند. حال براساس کدام ادله، دولتمردان محترم در آمد زن را جزء در آمدهای خانواده منظور نموده اند؟ دولتمردان عزیز لطف کنند توجیه شرعی و قانونی این اقدام را بیان کنند.

 

در ذیل پاسخ آیت اله بهجت به چندین سوال مربوط به این موضوع آورده شده است:

مطالبه مرد از درآمد همسر

سؤال: آیا مرد مى تواند در مقابل کار زن در بیرون از خانه، چیزى از درآمد او را مطالبه کند؟

پاسخ: خیر، نمى تواند بدون ملزم شرعى درآمد زن را مطالبه نماید.

 

درآمد مستقل زن و مصرف آن

سؤال۲۲۲: اگر زن درآمد مستقلى دارد، مى تواند حقوق خود را بدون اذن شوهر خرج کند؟

پاسخ: بله، مى تواند.

 

حذف یارانه زوج های فرهنگی نشانه عدم داشتن آمار صحیح دولت از جامعه پیش روی خود است و بقول آقای جهانگیری، «دولت فقر آماری دارد» و بر این اساس، تنها آمار در دسترس دولت، کارمندان بیچاره هستند که به آنحا مختلف اعم از افزایش مالیات، حذف یارانه شرمسار خانواده هایشان می گردند.ودر این روزها که فرهنگیان از نابرابری در پرداخت حقوق هایشان بادیگرکارمندان دولت گله وشکایت دارند حذف یارانه زوج های فرهنگی به نوعی دهن کجی به مطالبات به حق آنان می باشد که لازم است هرچه سریعتر اصلاح گردد. این درصورتی است که جمع حقوق زوجین فرهنگی هنوز از بسیاری از ادارات دولتی کمتر است.

 

حذف یارانه زوج های فرهنگی، نمره ای منفی در کارنامه وزیر آموزش و پرورش محسوب می گردد که از دو حالت خارج نمی باشد: یا وزیر از این اقدام بی اطلاع بوده که نشانه عدم تاثیرگذاری ایشان بر کابینه می باشد و یا این اقدام با اطلاع ایشان صورت گرفته است که این هم نشان دهنده عدم توانایی وزیر در دفاع از کارمندان تحت پوشش ایشان می باشد.

 

در هر صورت هم مجلس و هم دولت بر روی لبه تیغی حرکت می‌کنند که تمامی عملکردهای آنان از سوی قشر فرهیخته و اندیشمند معلمان رصد می شود و این دو نهاد را درمعرض آزمونی قرارداده است که بی شک می تواند بر نتایج انتخابات آتی تأثیر گذار گردد.

 

انجمن اسلامی معلمان مرودشت


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر