۱۵:۵۷:۲۰ - شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴
تالار آینه در پارسه
در ساخت کاخ تچر از سنگهای صیقلی استفاده شده است به همین جهت این کاخ را تالار آینه می گویند. باشگاه خبرنگاران جوان– این کاخ در سمت جنوب آپادانا واقع شده است و بر اساس یکی از کتیبه های آن کاخ که کلمه تچر در آن آمده است به تچر معروف شده است دریچه های

در ساخت کاخ تچر از سنگهای صیقلی استفاده شده است به همین جهت این کاخ را تالار آینه می گویند.

باشگاه خبرنگاران جوان این کاخ در سمت جنوب آپادانا واقع شده است و بر اساس یکی از کتیبه های آن کاخ که کلمه تچر در آن آمده است به تچر معروف شده است دریچه های این کاخ برعکس دیگر کاخهای تخت جمشید به سمت تابش آفتاب است و به همین جهت احتمال دارد که کاخی زمستانی بوده باشد این کاخ را کاخ خصوصی داریوش اول می دانند .

تالار آینه در پارسه

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس می گوید: راه ورود به کاخ داریوش دو ردیف پلکان جنوبی و غربی بود در ساختن این کاخ از سنگهای صیقلی استفاده شده است و به همین جهت به آن تالار آینه نیز می گویند .

تالار آینه در پارسه

امیری می افزاید: در ایوان جنوبی این کاخ کتیبه ای به سه زبان پارسی ایلامی و بابلی وجود دارد که ساختن این کاخ را به داریوش اول و کامل کردن تزئینات آن را به خشایار شاه نسبت می دهند .

تالار آینه در پارسه

وی بیان می کند: نقش برجسته های این کاخ نیز همانند دیگر نقوش کاخهای تخت جمشید از زیبایی و ظرافت خاصی برخوردار است و این نقش ها بر دیوار پلکان های ورودی اشخاصی را در حال اهدای هدایایی از قبیل بز کوهی و آهو و . . . نشان می دهد .

تالار آینه در پارسه

این مقام مسئول ادامه می دهد: کتیبه های کوتاه متعددی به خط میخی در حاشیه ی بالای دریچه و طاقچه های این کاخ وجود دارد که نام داریوش در بیشتر آنها به چشم می خورد با مشاهده بقایای از گچ در کف اتاقهای شمالی کاخ تچر معلوم می شود که کف این کاخ با گچ فرش بوده است . بر سنگهای این کاخ کتیبه هایی از پادشاهان بعدی ایران همچون شاپور دوم ساسانی ، عضدالدوله دیلمی ، ناصر الدین شاه قاجار و. . . حک شده است .

 

تالار آینه در پارسه

 


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر