۳:۱۸:۳۶ - سه شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴
تخت جمشید برنده نظرسنجی بزرگترین سایت گردشگری جهان در سال ۲۰۱۴
تخت جمشید برنده نظرسنجی سایت موسسه Tripadvisor در سال ۲۰۱۴ شد.   به گزارش دریافتی “پارس دشت” از روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، مسعود رضایی منفرد مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، گفت: براساس نظرسنجی این موسسه بین المللی گردشگری از گردشگران خارجی، مجموعه تخت جمشید بیشترین رای و گواهینامه برتری سال ۲۰۱۴

Picture 082

تخت جمشید برنده نظرسنجی سایت موسسه Tripadvisor در سال ۲۰۱۴ شد.

 

به گزارش دریافتی “پارس دشت” از روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، مسعود رضایی منفرد مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، گفت: براساس نظرسنجی این موسسه بین المللی گردشگری از گردشگران خارجی، مجموعه تخت جمشید بیشترین رای و گواهینامه برتری سال ۲۰۱۴ را به خود اختصاص داده است.

 

Tripadvisor از بزرگترین موسسه های گردشگری جهان است که در ۴۲ کشور فعالیت دارد.

 

این موسسه هر سال پس از نظرسنجی از گردشگران در سراسر جهان، گواهینامه جشن مهمان نوازی را به یکی از بناهای تاریخی اعطا می کند.

 

پارسه یا پرسپولیس نام یکی از شهرهای باستانی ایران است که طی سالیان پیوسته، پایتخت باشکوه و تشریفاتی پادشاهی ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده‌است. در این شهر باستانی کاخی به نام تخت جمشید وجود دارد که در دوران زمامداری داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول بنا شده‌است و به مدت حدود ۲۰۰ سال آباد بوده است. در نخستین روز سال نو گروه‌های زیادی از کشورهای گوناگون به نمایندگی از ساتراپی‌ها یا استانداری‌ها با پیشکش‌هایی متنوع در تخت جمشید جمع می‌شدند و هدایای خود را به شاه پیشکش می‌کردند.

 

در سال ۵۱۸ پیش از میلاد بنای تخت جمشید به عنوان پایتخت جدید هخامنشیان در پارسه آغاز گردید. بنیانگذار تخت جمشید داریوش بزرگ بود، البته پس از او پسرش خشایارشا و نوه‌اش اردشیر یکم با گسترش این مجموعه به گسترش آن افزودند. بسیاری از آگاهی‌های موجود که در مورد پیشینه هخامنشیان و فرهنگ آنها در دسترس است به خاطر سنگ‌نبشته‌ها و فلزنوشته‌هایی است که در این کاخ‌ها و بر روی دیواره‌ها و لوحه‌ها آن حکاکی شده‌است. سامنر برآورد کرده است که دشت تخت جمشید که شامل ۳۹ قرارگاه مسکونی بوده، در دوره هخامنشیان ۴۳٬۶۰۰ نفر جمعیت داشته است. باور تاریخدانان بر این است که اسکندر مقدونی سردار یونانی در ۳۳۰ پیش از میلاد، به ایران حمله کرد و تخت جمشید را به آتش کشید و احتمالاً بخش عظیمی از کتاب‌ها، فرهنگ و هنر هخامنشی را با اینکار نابود نمود. با این‌حال بقایای این مکان هنوز هم برپا است و باستان شناسان از بقایای آن نشانه‌های آتش و هجوم را بر آن تأیید می‌کنند.

 

این مکان از سال ۱۹۷۹ با شماره ۱۱۴، یکی از آثار ثبت شده ایران در میراث جهانی یونسکو است.

 

گفتنی است میراث جهانی یونسکو به انگلیسی به مجموعه مکان‌های فرهنگی و یا طبیعی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو مانند جنگل، کوه، آبگیر، صحرا، بقعه، ساختمان، مجموعه و یا شهر گفته می‌شود که بصورت فهرستی توسط کمیته میراث جهانی یونسکو همه ساله برگزیده شده‌اند.

 

سایت‌هایی که در این فهرست قرار می‌گیرند بر اساس کنوانسیون حفاظت از میراث جهانی فرهنگی و طبیعی‏ متعلق به تمام انسان‌های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص، محسوب می‌شوند و دولت‌ها موظف به حفظ و نگهداری این آثار هستند.

 

بر پایه این کنوانسیون کشورهای عضو یونسکو، می‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به‌عنوان میراث جهانی کنند. حفاظت از این آثار پس از ثبت در عین باقی‌ماندن در حیطه حاکمیت کشور مربوطه، به عهده تمام کشورهای عضو خواهد بود.

Picture 083


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر