۱۴:۳۱:۳۵ - چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴
توسعه مرودشت، از مسیر همدلی می گذرد/ گفتگو با معاون عمرانی فرماندار مرودشت
هفته نامه مرودشت- سید مختار امیری را همگان با شخصیت آرام و رفتاری موقر می شناسند. یکی از نیروهای توانمند مرودشتی که پله های پیشرفت را به آرامی و با تلاش پشت سر گذاشته است: مسئول کتابخانه سیدان، عضو شورای شهر سیدان، شهردار سیدان، شهردار سپیدان و اینک معاون فرمانداری شهرستان مرودشت. می توان گفت

IMG_4181

هفته نامه مرودشت- سید مختار امیری را همگان با شخصیت آرام و رفتاری موقر می شناسند. یکی از نیروهای توانمند مرودشتی که پله های پیشرفت را به آرامی و با تلاش پشت سر گذاشته است: مسئول کتابخانه سیدان، عضو شورای شهر سیدان، شهردار سیدان، شهردار سپیدان و اینک معاون فرمانداری شهرستان مرودشت.

می توان گفت از معدود نیروهایی است که انتصابش در پست معاونت عمرانی فرمانداری، درست و بجا بوده چون قبلا تجربه لازم را برای تصدی این پست حساس کسب کرده و آشنایی کاملی با این حوزه داشته است. ساعتی را پای حرف های او نشستیم تا وضعیت عمرانی شهرستان مرودشت و پروژه های این حوزه تاثیرگذار را بررسی کنیم.

***

– اعتبارات عمرانی شهرستان مرودشت در سال ۹۴ چه میزان است و در مقایسه با سال ۹۳ چه تغییراتی داشته است؟

اعتبارات عمرانی امسال نسبت به سال گذشته، چون به طور کامل به دست ما نرسیده نمی شود مقایسه ای کامل ارائه نمود، اما اعتبار تملک دارایی که در کمیته برنامه ریزی شهرستان نیز اعلام شد، نسبت به سال گذشته با کسری بودجه روبرو شده است.

در کل می توان گفت که بودجه ای که برای شهرستان مرودشت در نظر گرفته شده بود، اعتبار خوبی نبود. چون توزیع اعتبارات استانی بر اساس میزان «محرومیت» شهرستان ها انجام می شود، شهرستان مرودشت در زمینه تملک دارایی نسبت به بسیاری از شهرستان ها اعتبارات کمتری دریافت می کند. از سوی دیگر با توجه به وسعت شهرستان، توزیع این میزان اعتبار، بین بخش ها و مناطق مختلف، دشوار بوده و اعتبار لازم برای پوشش دادن هزینه های اغلب پروژه ها تأمین نمی شود.

اما در خصوص اعتبارات ملی، به ویژه در پروژه های گازرسانی، احداث و بهسازی جاده و آسفالت، پیگیری های بسیار خوبی صورت گرفته و این روزها شاهد انجام حجم وسیعی ازگازرسانی و روکش راه های روستایی هستیم. شهرستان مرودشت از این نظر شرایط مناسبی دارد و انتظار می رود سال ۹۴ نیز سال خوبی از نظر اجرای پروژه های عمرانی باشد.

 

– آیا امسال پروژه جدیدی در شهرستان مرودشت تعریف شده یا اغلب اعتبارات برای تکمیل پروژه های نیمه تمام تخصیص داده شده است؟
طبق قانون، اجازه شروع پروژه های عمرانی جدید را نداریم اما با پیگیری های نماینده مردم که در سطح کلان و در سطح استان انجام شده است، پروژه های جدیدی را در سال جدید آغاز کرده ایم که می توان به اجرای چندین سالن ورزشی، گازرسانی به اغلب روستاهای شهرستان، تصفیه خانه آب آشامیدنی مرودشت، بیمارستان دوم شهرستان، دانشگاه علوم پزشکی، آسفالت جاده های روستایی و شهری و بهسازی اغلب روستاها اشاره نمود.

 

-پروژه های مهم قابل افتتاح در هفته دولت امسال چه مواردی است؟
از مهم ترین طرح هایی که در هفته دولت امسال افتتاح خواهد شد می توان از پلی کلینیک تخصصی تأمین اجتماعی، پتروشیمی مرودشت، فاز یک آسفالت محور مرودشت- درودزن و روکش آسفالت سطح شهرستان نام برد.

 

-از نظر حجم اعتبارات عمرانی، شهرستان مرودشت در رتبه چندم استان قرار دارد؟
از نظر اعتبارات استانی،۷/۶ درصد اعتبارات استانی متعلق به مرودشت بود که از این نظر شهرستان مرودشت پس از شیراز در جایگاه دوم قرار دارد.

 

-وضعیت پروژه های نیمه تمام به جا مانده از دولت قبل در چه حالی است و میزان پیشرفت فیزیکی آنها چقدر است؟
برخی از طرح ها مربوط به چند سال گذشته هستند مثل ورزشگاه کارگران که پس از بازدید معاون وزیر از این مجموعه و قول مساعد ایشان و با استفاده از اعتبارات ماده ۱۸۰ نماینده مجلس، اعتبارات ملی و استانی امیدواریم این موضوع را پس از سال ها به نتایج خوبی برسانیم.

به طورکلی اکثر پروژه های به جا مانده از دولت قبل در حال پیگیری است و انتظار داریم ظرف امسال و سال آینده شاهد تکمیل آنها باشیم.

 

-مردم شهرستان از کیفیت اجرای مسکن مهر گلایه دارند. این گلایه در بخش سیدان بیش از سایر نقاط شهرستان است. وضعیت کنونی پروژه های مسکن مهر چگونه است و برنامه فرمانداری برای تکمیل این پروژه ها چیست؟
با پیگیری های صورت گرفته، بسیاری از پروژه های نیمه تمام در حال اتمام می باشد از جمله هر دو پروژه مسکن مهر مرودشت که در تلاشیم مشکلات پیمانکاری آن تمام شده و مردم بتوانند با خیال راحت در آن مستقر شوند. مسکن مهر سیدان، مشکلی است که به دلیل عدم توانایی پیمانکار در به اتمام رساندن طرح، ایجاد شده و با پیگیری بسیار زیادی که از سوی متقاضیان انجام شد، کار به دادگستری کشید و احکامی نیز در این خصوص صادر شده است.

در خصوص این مشکل و راه برون رفت از آن، ادارات ذیربط از جمله بنیاد مسکن و پیمانکار پروژه باید در خصوص دلایل بروز این مشکل توضیحات خود و چاره کار را ارائه دهند. ما هم در حال پیگیری این مسئله هستیم تا هرچه سریعتر پروژه مسکن مهر سیدان، تعیین تکلیف شده و متقاضیان محترم سیدانی از بلاتکلیفی خارج شوند.

 

-اخیرأ شنیده شده که محمدعلی خسروی عضو شورای اسلامی شهر به نقل قول از شما آسفالت اجرا شده از سوی شهردار احمدی را غیرفنی اعلام کرده، چنین چیزی صحت دارد؟
از جمله وظایف و اختیارات معاونت عمرانی فرمانداری، نظارت بر پروژه های عمرانی در حال اجرا در سطح شهرستان می باشد تا اجرای این طرح ها را از نظر فنی بررسی کرده و تذکرات لازم را جهت اصلاح آن، به مجریان پروژه ها بدهد.  در این خصوص، اقدام به فعال سازی «کمیته های فنی»  نموده ایم که شامل کارشناسان فنی اکثر ادارات می باشد. کارشناسان محترم از پروژه ها بازدید می کنند و گزارش خود را به ما ارائه می دهند و ما هم تذکرات لازم را در خصوص مشکلات موجود در طرح، به روسای ادارات و مسئولین پروژه ها می دهیم.

شهرداری مرودشت نیز از این قاعده، مستثنی نیست و طبق گزارشات فنی واصله و بازدیدهایی که به همراه شهردار سابق از طرح ها داشتیم، در خصوص برخی مشکلات فنی، تذکراتی به شهرداری داده شد که پیگیری و برطرف شود. این مسئله در تمام طرح های عمرانی رایج است و مخصوص یک اداره خاص نیست. تذکرات ما نیز تنها به شهرداری نبوده و ادارات دیگری نیز از سوی معاونت عمرانی فرمانداری، مکلف به برطرف کردن نقایص موجود در طرح های خود، گردیده اند.

البته لازم به یادآوری است که این مسئله در اجرای طرح های عمرانی، امری معمول بوده و اصولأ بازدید از از آنها، به منظور رفع مشکلات و بهبود اجرای پروژه صورت می گیرد.

 

-آیا معاونت عمرانی فرماندار نظارتی بر پروژه های انبوه سازی سطح شهر دارد؟
بله. شورای فنی موظف است از پروژه های انبوه سازی شهر نیز بازدید کند. سازمان نظام مهندسی را نیز به منظور نظارت بیشتر در این نظارت، وارد کرده ایم. از شورای نظام مهندسی نیز خواسته ایم که مباحث فنی پروژه های انبوه سازی را با دقت بیشتری بررسی کرده و نتیجه گزارشات خود را به ما ارائه دهند. به طورکلی شهرستان مرودشت در بحث انبوه سازی با مشکل روبروست. از جمله اینکه بسیاری از پروژه های انبوه سازی، بیش از ضابطه ساخته شده است. به عنوان مثال، ساختمانی بر اساس محاسبات سه طبقه طراحی شده ولی در زمان اجرا، دو طبقه خارج از محاسبه به آن افزوده شده است.

این مسئله، می تواند برای ما و شهروندان ایجاد مشکل کند و از آنجایی که مدیریت بحران شهرستان نیز به عهده فرمانداری است، اگر این روند کنترل نشود، در صورتی که خدای نکرده، حادثه ای در شهرستان رخ دهد، به دلیل تراکم جمعیت در این نواحی، بیشترین ضربه را از همین پروژه های انبوه سازی خواهیم داشت.

بنابراین اگر اصول فنی در ساخت این پروژه ها رعایت نشود هم در صورت بروز حوادث احتمالی شاهد تلفات سنگین خواهیم بود و هم خدمات رسانی ما دچار مشکل خواهد شد. به همین دلیل حساسیت ویژه ای بر پروژه های وسیع و با زیربنای بالا و انبوه سازی داریم و نظارت های خود را نیز افزایش داده ایم و اگرجایی مسائل فنی نادیده گرفته شود، برخورد شدیدی با مجریان طرح ها خواهیم داشت.

 

-پروژه های عمرانی زیادی (مانند پروژه بهار در دولت آباد و صدف ۱و ۲ در فلکه معلم) در مرودشت وجود دارند که در حوزه طراحی و اجرا دچار مشکل هستند. آیا معاونت عمرانی فرمانداری وظیفه ای در زمینه نظارت بر این پروژه ها دارد؟ چگونه؟
پروژه های «بهار» و «صدف» از سال ها قبل با مشکلاتی روبرو بوده اند و هنوز هم ادامه دارد. جلسات مختلفی نیز با دادستان محترم و معاون ایشان، مجریان پروژه، به منظور تعیین تکلیف این پروژه ها تشکیل شده است. حتی حکم قضایی نیز در این زمینه صادر شد. انتظار داریم این دو پروژه نیز با ورود دادگستری شهرستان و تلاش در جهت رفع مشکلات مردم و پیگیری های فرمانداری مرودشت، پس از سالها به سرانجام برسد گرچه برخی از مشکلات این طرح ها، ناشی از اختلاف بین شهرداری و مجری و مالک آنهاست.

امیدواریم با همکاری شهرداری و شورای شهر این مشکلات نیز برطرف شود و مردم شریفی که در این پروژه ها سرمایه گذاری کرده اند، بتوانند نتیجه مطلوبی بگیرند.

 

-نظارت بر پروژه های کلان مانند جاده های بین شهری و پروژه های انجام شده در بخش ها و روستاها به عهده کیست؟
نظارت بر تمام پروژه هایی که در سطح شهرستان مرودشت انجام می گیرد، اعم از بخش ها و روستاها، به عهده معاونت عمرانی فرمانداری می باشد. به منظور تسهیل و تسریع در اجرای امور عمرانی، در سال ۹۴ برای اولین بار در هر بخش، یک کمیته فنی به ریاست بخشدار راه اندازی نموده ایم.

این کمیته نیز شامل کارشناسان ادارات مختلف می باشد که نظارت بر اجرای پروژه های عمرانی بخش ها و روستاها را انجام می دهند. کمیته فنی شهرستان نیز بازدیدهای خود را از این پروژه ها انجام می دهد و نظارت بیشتری بر این طرح ها صورت می گیرد. این حرکت بسیار خوبی است که می تواند به بهبود اجرای طرح ها، نحوه هزینه کرد اعتبارات، گرفتن پیمانکار از طریق مناقصه و … کمک شایانی بنماید.

 

-چه اقداماتی را برای بهبود و افزایش نظارت بر طرح های عمرانی انجام داده اید؟
همچنین در حال افزایش نیروهای فنی فرمانداری مرودشت هستیم تا از این طریق بتوانیم نظارت بیشتر و بهتری را بر طرح های عمرانی داشته باشیم. در حال حاضر کمبود نیروی فنی خود را با همکاری استانداری، جبران می کنیم که امید داریم با این اقدام، نظارت های خود را بیشتر از قبل کنیم. با این وجود، علیرغم تمام تلاش های صورت گرفته در این زمینه، نمی توانیم ادعا کنیم که در حال حاضر هیچ مشکلی در اجرای پروژه ها وجود ندارد ولی شرایط بهتر شده و در آینده بهتر نیز خواهد شد.

یکی از اقداماتی که نیاز دیدیم در شهرستان انجام شود، فعال ساختن «کارگروه عمران» شهرستان مرودشت بود. از جمله وظایف این کارگروه بررسی پروژه های عمرانی و اولویت بندی نیازهای شهرستان مرودشت است تا پروژه های موردنیاز مردم سریعتر راه اندازی شود.

 

جلوگیری از موازی کاری ادارات در اجرای طرح ها از دیگر وظایف این کارگروه است تا با ایجاد هماهنگی بین ادارات مختلف، دیگر شاهد این نباشیم که مثلأ شهرداری منطقه ای را آسفالت کند و چند روز بعد یک اداره خدمات رسان بخواهد در آن منطقه حفاری کند. این مسئله می تواند فواید بسیار زیادی برای شهرستان داشته باشد. در حقیقت کاری که مدیریت واحد شهری باید انجام بدهد را، به نوعی در شرح وظایف این کارگروه گنجانده ایم تا در حد توان از هدر رفت وقت و سرمایه جلوگیری کنیم.

هرچند که به دلیل نحوه تأمین اعتبارات ادارات مختلف، مشکلاتی نیز در این زمینه وجود دارد و گاه ممکن است در زمان اجرای یک پروژه توسط اداره ای، سازمان دیگر بودجه انجام کار نداشته باشد، با این حال در چندماه گذشته، از بسیاری از دوباره کاری ها، جلوگیری شده است. این اقدام میتواند حرکت بسیار خوبی باشد و فواید زیادی را با خود برای شهرستان به همراه داشته باشد.

 

-آیا تمام اقدامات شما منحصرأ در زمینه عمرانی بوده است؟ در سایر حوزه ها نیز فعالیت داشته اید؟
از جمله اقدامات دیگری که به عقیده ما برای شهستان مرودشت یک ضرورت به حساب می آمد، راه اندازی «کارگروه گردشگری» شهرستان است. البته قرار بود این کارگروه بعد از عید نوروز راه اندازی شود ولی به دلیل مشکلاتی که در حوزه آب آشامیدنی، بهسازی راه ها و روستاها،پیگیری مشکلات حوزه بهداشت و … پیش روی ما قرار گرفت، آغاز به کار این کارگروه با تأخیر همراه شد ولی ان شاء الله از مرداد ماه این کارگروه فعال خواهد شد.

شهرستان مرودشت پتانسیل ویژه ای در زمینه گردشگری دارد که امیدواریم با راه اندازی این کارگروه، بتوانیم به طور عملیاتی به این حوزه ورود نموده و نهایت بهره را از این فرصت در اشتغال زایی و ایجاد درآمد برای شهرستان ببریم.

 

همانگونه که مستحضرید هرساله با نزدیک شدن نوروز، جلساتی در قالب ستاد تسهیلات نوروزی برگزار می شود که به دلیل فرصت محدود، امکان خدمات رسانی مناسب به گردشگران و استفاده از این فرصت ها، وجود ندارد. با راه اندازی کارگروه گردشگری، درصددیم این جلسات را به ابتدای سال منتقل کنیم تا کیفیت بهتری در ارائه خدمات داشته باشیم. هیئت امنایی شدن تخت جمشید نیز فرصت بسیار مناسبی را پیش روی ما قرار داده تا با استفاده از ظرفیت بخش های مختلف، نتایج خوبی در این زمینه به دست آوریم.

نیاز است با مشارکت همه اقشار، در شهرستان همدلی بیشتری ایجاد شود. الآن دیگر زمان آن نیست که روبروی یکدیگر بایستیم. در حال حاضر شهرستان نیازمند این است که نقاط ضعف افراد را بپذیریم و با همدلی، در صدد رفع آنها برآئیم. درگیری هایی که بعضأ در سطح شهرستان دیده می شود، سودی برای شخص، گروه و شهرستان به دنبال نخواهد داشت. نیاز است که همدیگر را حمایت نموده تا بتوانیم در مسیر پیشرفت و توسعه قرار بگیریم. اختلاف سلیقه طبیعی است. انتقادات سازنده، باعث پیشرفت و تکمیل نقایص می شود اما روبروی همدیگر قرار گرفتن، کار شایسته و سودمندی نیست.

 

-برای دست یافتن به این هدف، چه باید کرد؟
معتقدم که باید  از تمام ظرفیت ها استفاده نمود. مطبوعات شهرستان می توانند نقش بسیار مهمی در ایجاد همدلی داشته باشند. شایسته نیست که به دلیل اختلاف نظرهای سیاسی، حق کسی پایمال شود.

در شهرستان پیگیری های بسیار خوبی صورت گرفته و اقدامات درخور توجهی انجام شده است. رسانه ها تلاش کنند این اقدامات را بدون تعصب بیان نموده و از زیر سوال بردن اقدامات مثبت افراد بپرهیزند چرا که این مسئله در طولانی مدت، مردم را به همه بدبین می کند.

امیدوارم که روزی در این شهرستان به جایی برسیم که اگر نقاط ضعفی را هم در یکدیگر می بینیم، به کمک هم، آنها را بپوشانیم. از خاطر نبریم که مردم شهرستان بسیار آگاه و شریف هستند و رفتارهای ما را رصد می کنند.

 

-چنانچه شهروندان از کیفیت اجرای هریک از پروژه های عمرانی در سطح شهرستان ناراضی باشند، به کجا می توانند مراجعه کنند و راه ارتباطی با مسئولین چگونه است؟
هر پروژه های عمرانی، یک مجری دارد که در صورت وجود مشکلی، همشهریان گرامی باید ابتدا به نهاد متولی آن مراجعه نمایند. در صورتی که پیگیری های آنان به نتیجه نرسید، حوزه عمرانی فرمانداری مرودشت، آمادگی کامل دارد که به شکایات همشهریان رسیدگی نماید.

 

– در پایان اگر صحبتی داشته باشید، می شنویم…
تشکر و تقدیر می کنم از همه افرادی که برای این شهرستان، تلاش می کنند از جمله رؤسای محترم ادارات، امام جمعه محترم و نماینده محترم که پیگیری های خوبی داشته اند. برای همه این عزیزان آرزوی موفقیت نموده و از همه درخواست می نمایم که دست به دست هم داده و یک هدف واحد را دنبال نماییم که همانا «پیشرفت هرچه بیشتر شهرستان مرودشت» است.

تشکر میکنم از شما و دست اندرکاران هفته نامه مرودشت و سایت پارس دشت، و ضمن قدردانی از زحمات همه اصحاب رسانه، اعلام می دارم که آماده همکاری با رسانه ها در حوزه های مختلف هستیم. رسانه، یک ابزار بسیار تأثیرگذار است و فعالان این حوزه بایدکمک کنند که شهرستان مرودشت به جایگاهی شایسته برسد. از همه افرادی که در سال های قبل در حوزه معاونت عمرانی این شهرستان تلاش کرده اند از جمله آقایان امیری (فرماندار فعلی نیریز)، مهندس برومندی (نماینده شهرستان) و آقای جعفری (شهرداری شیراز) تشکر می نمایم. در حوزه عمرانی فرمانداری اگر فعالیتی صورتی می گیرد و نتیجه ای به دست آمده، بخشی از آن، حاصل تلاش این عزیزان در سال های قبل بوده است.

         
«گفتگو از آرزو اسماعیلی»

منبع: هفته نامه مرودشت

  1. ابراهیم   مرداد ۲, ۱۳۹۴  

    سلام. واقعا از روزی که مهندس امیری اومده کارها خوب پیش میره وادارات شهرستان از جربزه امیری حساب خودشون کردن.به عنوان یک سیدانی به خرسندم

  2. محمودی   مرداد ۳, ۱۳۹۴  

    درود بر جناب امیری

  3. احسان   شهریور ۵, ۱۳۹۴  

    با سلام و ضمن خسته نباشید با تمام احترامی که به همه بزرگواران در امر خدمت دارم لازم می دانم از ایشان گلایه کنم و خدمتتان عرض کنم غرور شما در فرمانداری بسیار بالاست و این بزرگترین عیب می باشد و یادمان باشد که من بودن برای ما بودن معنا ندارد و در کل برای شهرستانی به مانند مرودشت برای پست عمرانی شهرستان مناسب نمی باشند


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر