۶:۳۴:۳۲ - سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
“جام جهانی” جهانی به دنبال یک جام!
(نگاهی به جام جهانی فوتبال، اسرار محبوبیت و حواشی آن) چند روز دیگر، بازی های مهیج و تماشایی جام جهانی در سرزمین پرافتخار ترین تیم فوتبال دنیا “برزیل” آغاز می شود و از همین حالا می توان شور و هیجان وصف ناشدنی طرفداران این ورزش گروهی را مشاهده کرد. ورزشی که سال هاست عنوان “پر

(نگاهی به جام جهانی فوتبال، اسرار محبوبیت و حواشی آن)

101374
چند روز دیگر، بازی های مهیج و تماشایی جام جهانی در سرزمین پرافتخار ترین تیم فوتبال دنیا “برزیل” آغاز می شود و از همین حالا می توان شور و هیجان وصف ناشدنی طرفداران این ورزش گروهی را مشاهده کرد. ورزشی که سال هاست عنوان “پر طرفدار ترین ورزش جهان” را یدک می کشد. به راستی رمز جذابیت فوتبال در چیست؟

عده ای غیر قابل پیش بینی بودن فوتبال و نتایج آن را دلیل این همه محبوبیت می دانند. کمتر کسی باخت ایتالیای بزرگ مقابل کره شمالی را در جام ۶۶ لندن فراموش خواهد کرد و شکست یک بر صفر آرژانتین در افتتاحیه جام ۹۰ هنوز از خاطره ها نرفته است. اشکها و لبخند های شکل گرفته بر چهره هواداران دو آتشه تیم های حاضر در جام های جهانی، بدل به بخشی از ماندگارترین صحنه های موجود در حافظه گروهی انسان های این کره خاکی شده است و یادآوری آن، هنوز حس غریبی دارد.

از این گذشته، الگو سازی ستاره های بزرگ فوتبال و نفوذ محبوبیت آنان به عمق لایه های اجتماع، از دیگر دلایل محبوبیت این ورزش است. چه کسی است که نداند محبوبیت فوتبالیست های بزرگ، همواره از سیاستمداران توخالی و سردمداران کشورهای جهان بیشتر بوده است؟ جرج بست، بابی چارلتون، اوزه بیو، پله، کارلوس آلبرتو، پوشکاش، پلاتینی، بکن باوئر، زیکو، رومنیگه، گولیت، فن باستن، مالدینی و … از نسل های قبل و کریس رونالدو، مسی، ژاوی، کاکا، نیمار، اینیستا، کاسیاس، رونی، بوفون و … از نسل حاضر همگی نامداران بی چون و چرای این کره خاکی هستند. ضرب المثلی در اروپا هست که میگوید: پاپ، حسرت محبوبیت کریس رونالدو و مسی را می خورد! و این یعنی «ایستادن فوتبالیست ها بر قله شهرت و محبوبیت!».

گردش مالی و پول سازی این صنعت سرگرم کننده -که عامل دیگری بر اشتهار این ورزش است- تا بجایی پیش رفته که اعراب جاه طلب و پولدار، شروع به خرید استادیوم ها و تیم های ورزشی دنیا کرده اند تا بتوانند از این راه علاوه بر دسترسی به انتفاع مالی، محبوبیتی نیز دست و پا کنند.

تاثیر برد ها و باخت ها بر شکل گیری یا فروپاشی غرور ملی، بعد دیگری از اسرار محبوبیت فوتبال است. یادمان نرفته آرژانتینی های شکست خورده در جنگ جزایر فالکلند، افتخار ناشی از گل های پیروزی بخش و تاریخی جام ۸۶ توسط مارادونا را مرهمی می دانستند بر غرور جریحه دار شده شان توسط استعمار پیر انگلستان.

به هر حال ورزش محبوب فوتبال، پشت پنجره جادویی تلویزیون های خانگی مان منتظر نشسته تا رویدادهای ناب و تازه ای را عرضه کند. رویدادهایی که صرف نظر از نتایج به بار آمده، می تواند وحدت بخش جامعه فروپاشیده انسانی در جای جای این کره خاکی باشد.

با آگاهی از واقعیت های موجود و توانمندی تیم فوتبال کشورمان، امیدوارانه منتظر خلق شگفتی های تازه(همانند تیم غرور آفرین والیبال) از سوی تیم ملی فوتبال ایران هستیم.

به استقبال این رویداد مهم ورزشی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی رفته و قدرش را بدانیم…

«تحریریه هفته نامه مرودشت»

بر چسب ها:

ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر