۱۹:۳۴:۱۲ - چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴
دور جدید کاوش تل آجری مرودشت آغاز شد
 کاوش های باستان شناسی شهر پارسه با تمرکز بر محوطه تل آجری از سر گرفته شد.   به گزارش دریافتی “پارس دشت” از روابط عمومی پایگاه جهانی تخت جمشید، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، با اعلام این خبر افزود، دومین فصل از کاوش مطالعاتی و باستان شناسی شهر پارسه، در منطقه تل آجری شهرستان

81771392-70183350

 کاوش های باستان شناسی شهر پارسه با تمرکز بر محوطه تل آجری از سر گرفته شد.

 

به گزارش دریافتی “پارس دشت” از روابط عمومی پایگاه جهانی تخت جمشید، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، با اعلام این خبر افزود، دومین فصل از کاوش مطالعاتی و باستان شناسی شهر پارسه، در منطقه تل آجری شهرستان مرودشت به منظور ادامه بررسی و پژوهشهای علمی با هدف شناسایی بناهای شهر پارسه آغاز شد.

 

 

به گزارش روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، رضایی منفرد مدیر این پایگاه، گفت: دومین فصل از دور دوم عملیات کاوش باستان‌شناسی و برنامه مطالعات تل آجری در حریم شهر پارسه، در حالی با حضور هیئت مشترکی از باستان شناسان ایرانی و ایتالیایی در منطقه تاریخی تل آجری واقع در شمال غربی تخت گاه تخت جمشید، آغاز گردیده است که باستان شناسان قصد دارند با ادامه کاوش در بخش هایی از دروازه مکشوفه در شهر پارسه، بتوانند ضمن منظور پاسخگویی به پرسش های مرتبط با باستان شناسی، به بازسازی بافت ابتدایی شهر پارسه جمشید دست یافته، و با تکمیل نقشه بنا ی دروازه مکشوفه ای را که در کاوش های گذشته بخش هایی از آن را یافته انند، به پلان اصلی شهر پارسه و معماری آن، مشهود شود.

 

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، کاوش در این منطقه را از آن جهت با اهمیت می داند، که این بنا با پنل های موتیف های منقوش و مصور حیوانات اسطوره ای و مزین به آجرهای لعابداری ، به استناد مدارک باستان شناسی، خبر از استقرار کهن ترین بناهای شهر پارسه را در این منطقه می دهد. به گفته وی سال گذشته نیز با کشف بخش هایی از پی دروازه، آجرهای لعابدار و منقوشی که از این بنا به دست آمد، به گنجینه موزه تخت جمشید منتقل گردید.

 

به گزارش روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، در اجرای این طرح که از اوایل مهرماه نود و چهار آغاز و ۶۰ روز به طول می انجامد، کارشناسان پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی فارس و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید، متخصصین دانشگاه شیراز و دانشگاه بولونیا ایتالیا حضور دارند.

 

یادداشت تفاهم مربوط به عملیات باستان شناسی شهر پارسه را چند روز پیش سیدمحمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و رئیس گروه میراث فرهنگی دانشگاه بولونیا امضا کردند و دومین فصل از دور دوم، کاوش شهر پارسه در منطقه تل آجری به سرپرستی مشترک دکتر علیرضا عسگری چاوردی و دکتر پی یر فرانجسکو کالیری آغاز گردید.

 

در فصل های گذشته، عملیات باستان شناسی در منطقه تل آجری، چندین اثر و بناهای تاریخی، دارای آجرهای لعاب دار با تصاویری از اسطوره های ایران که قابل مقایسه با بین النهرین و شوش است، کشف شد.

تل آجری1


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر