۸:۴۸:۵۲ - جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۳
رونمایی از کتابی در مورد تخت جمشید/ عکاس خارجی تصاویر تخت جمشید و پاسارگاد پیدا شد
طاهره اسلامی گفت: حیطه پژوهش من پیرامون تخت جمشید و پاسارگاد است و امیدوارم بتوانم نام عکاس‌هایی که عکسشان بدون نام ذکر می‌شود را کشف کنم.   “طاهره اسلامی” نویسنده کتاب “تخت جمشید” در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، گفت: ناصرالدین شاه قاجار بخاطر علاقه به مجموعه پاسارگاد و تخت جمشید افرادی را

3039884_631

طاهره اسلامی گفت: حیطه پژوهش من پیرامون تخت جمشید و پاسارگاد است و امیدوارم بتوانم نام عکاس‌هایی که عکسشان بدون نام ذکر می‌شود را کشف کنم.

 

“طاهره اسلامی” نویسنده کتاب “تخت جمشید” در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، گفت: ناصرالدین شاه قاجار بخاطر علاقه به مجموعه پاسارگاد و تخت جمشید افرادی را مأمور به عکس‌برداری از این میراث فرهنگی کرده است.

 

وی افزود: یکی از این افراد که توسط شاه قاجار مأمور به عکسبرداری از پاسارگاد و تخت جمشید شده لوئیجی پشه است که در خدمت دولت ایران بود، عکس‌ها را در مجموعه‌ای مثل آلبوم به شاه قاجار تقدیم کرده است.

 

اسلامی اظهار داشت: من در پژوهش‌هایی که در خصوص پاسارگاد و تخت جمشید داشته‌ام به کتاب فردی به نام “زاره” به عنوان یک خاور شناس برخوردم که در کتاب وی عکس‌هایی از تخت جمشید و پاسارگاد به چاپ رسیده که بدون عنوان عکاس جمع‌آوری شده بود.

 

نویسنده “کتاب تخت جمشید” عنوان کرد: با ادامه پژوهش‌ها به عکس‌هایی در یک گالری آمریکایی برخوردم که همان عکس‌های کتاب “زاره” را داشت و از پیگیری عنوان عکاس به این پی بردم که عکاس خارجی تخت جمشید، پارسه و پاسارگاد چه کسی بود و آن شخص “آنتوان سرویوگین” است.

 

وی با اشاره به بیوگرافی آنتوان سرویوگین بیان کرد: این شخص از پدر و مادر گرجی در سفارت روسیه واقع در ایران به دنیا آمد. سرویوگین به عکاسی روی آورد و علم عکاسی را از یک عکاس روسی یاد گرفت و در بازگشت به ایران تصمیم گرفت زندگی ایرانیان را به شکل مستند عکسبرداری کند.

 

اسلامی تصریح کرد: پس از گذشت زمانی، “سرویوگین” با یک خاور شناس به نام زاره آشنا شد که “زاره” به وی مأموریت عکسبرداری از نقش رستم، نقش رجب، تخت جمشید و پاسارگاد را داد.

 

سرویوگین بخاطر رابطه خوب با سران قبایل فرهنگی آن زمان عکس‌ها را به راحتی تهیه می‌کند و به “زاره” تحویل می‌دهد.

 

وی افزود: “زاره” یک کتاب چاپ می‌کند که با کمک “ارنست هرست” کاوشگر پژوهش‌های تخت جمشید بوده است. اما عکس‌های سرویوگین بدون ذکر نام وی چاپ می‌شود و محتوای کتاب “تخت جمشید” هم همین موضوع است.

 

وی در پایان بیان کرد: حیطه پژوهش من پیرامون تخت جمشید و پاسارگاد است که امیدوارم بتوانم به نام عکاس‌هایی که عکس‌هایشان بدون نام ذکر می‌شوند را کشف کنم چون ظاهراً خاورشناسان عکسها را از عکاس‌ها خریداری و بدون نام چاپ می کنند.

 


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر