۱۱:۰۴:۴۴ - شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
زباله های چهل هکتاری در سعادتشهر+ تصاویر
به گزارش طنین پاسارگاد، افزایش جمعیت شهرها، تغییر الگوی مصرف جوامع و ازدیاد سرسام آور مواد زاید جامد و همچنین فقدان روشهای علمی و مدیریتی موثر در امر تولید،جمع آوری و دفع زباله های شهری این موضوع را به عنوان یکی از معضلات جوامع شهری در آورده است.   بطور کلی از نظر مهندسی بهداشت،

به گزارش طنین پاسارگاد، افزایش جمعیت شهرها، تغییر الگوی مصرف جوامع و ازدیاد سرسام آور مواد زاید جامد و همچنین فقدان روشهای علمی و مدیریتی موثر در امر تولید،جمع آوری و دفع زباله های شهری این موضوع را به عنوان یکی از معضلات جوامع شهری در آورده است.

 

بطور کلی از نظر مهندسی بهداشت، دفع مواد زائد جامد یک مسئله عادی نبوده بلکه یک مشکل زیست محیطی می باشد، زیرا دفع غیر بهداشتی آن بطور محسوس در آلودگی های محیط و گسترش بیماریها تاثیر دارد. توده های زشت مواد زائد، کانالهای روباز پرشده از زباله ها و آبگذرهای مسدود شده بوسیله آنها، خیابانهای کثیف و پوشیده از آشغال نشان دهنده آلودگی محیط در بسیاری از شهرها و شهرکهای دنیای در حال توسعه می باشند.

 

ساکنین این شهرها در معرض بیماریهای منتقله توسط پاتوژن ها و پارازیت های موجود در این مواد زائد، مزاحمتها و مخاطرات ناشی از آن قرار دارند. زیان های اقتصادی ناشی از عدم کنترل مواد زائد جامد در مناطق شهری نیز قابل توجه است.

 

در شهر سعادتشهر که اگر محله علی آباد ومحله بوکان وسراج آباد را جزءمنطقه سعادتشهر بدانیم روزانه مقدار بسیارزیادی زباله خانگی تولید می شود که این میزان زباله علاوه بر هزینه های سرسام آور لازم برای جمع آوری، حمل و دفع حجم عظیمی از مشکلات زیست محیطی نگران کننده ای نظیر آلودگی خاک، آب، هوا، رشد و تکثیر حشرات، جوندگان و ناقلین بیماریها را بدنبال داشته و از جنبه های بهداشتی زیبایی شناختی نیز علاوه بر دادن چهره زشت به شهرها، سلامتی میلیونها انسان را به مخاطره می اندازد. از اینرو برداشتن گامهای مؤثر و اساسی در زمینه مدیریت موادزائد جامد شهری ضروری بوده و بایستی در راس برنامه های سازمانهای مسئول و ذیربط قرار داشته باشد.

 

اما بنا به گزارشات اعلام شده از سوی شهروندان دفع غیر استاندارد زباله در سعادت شهر و آن هم درمحدوده شهری( زمین های معروف به چهل هکتاری) باعث گلایه مندی بسیاری از شهروندان  شده است.

 

اینکه این موضوع از سوی مسولان قبلا شنیده یا مشاهده شده است و اگر این اتفاق افتاده است واقدامی در جهت جمع آوری این زباله ها انجام نشده، جای بسی تعجب است.

 

توصیفی که خبرنگار ما از وضعیت اسفناک از تل انبار شدن این زباله ها در این منطقه دارد، بسیار تهدید کننده می باشد. وجود مگس های فراوانی که پایشان به منازل مسکونی واداری آن اطراف هم باز شده که خود یک خطر بزرگ برای سلامت اهالی آن منطقه می باشد و وجود سگ های ولگرد که اگر گذری از آنجا داشته باشید مطمئنا نظاره گر آنها نیز خواهید بود.

 

امیدواریم که متولیان امر هر چه سریعتر اقدامی موثر دراین زمینه داشته باشند  چرا که این مناظر زیبنده شهر ما نیست.


ويژه نامه
تعداد شماره ها: 1
  • دريافت مرودشت
  • آرشيو
  • تازه های خبر
    پیشنهاد سردبیر